"Kau nak cakap pasal apa? Tak pernah-pernah pun nak belanja aku ni," kata Aniq lalu melabuhkan punggung ke atas kerusi. Hawa tersengih penuh makna.
Mereka berada di dalam kafe Hawa. Sekarang waktu lepas Zohor, dan biasanya orang dah sambung kerja balik. Dia ajak Aniq jumpa waktu sekarang sebab..Aniq selalunya takde kerja. Eh salah. Fleksibel gitu.
"Dahlah belanja kat kafe kau je. Bawak la aku pergi tempat lain. Penat dah aku datang sini," kata Aniq lagi. Hawa memusingkan bola matanya ke atas.
"Banyak bunyi la kau. Yalah, aku offer kau unlimited dessert. Ambik je apa kau nak. Amacam? Lagipun kau mesti dah lunch, kan?" balas Hawa. Aniq terdiam seketika, bersetuju dengan kata-katanya. Benar juga ya. Matanya terus melilau ke arah barisan dessert dan kek dan roti di bahagian tepi kedai dan di kaunter. Biar betul dia boleh ambik je?
"Ah, lambatlah kau ni nak ambik. Kiera, tolong bawakkan yang akak mintak tadi," kata Hawa. Kepalanya ditoleh ke arah Kiera yang berada di belakang kaunter. Kiera pantas mengangguk. Dia mencapai sebuah kotak berbentuk segi empat sama yang tidak terlalu besar dan dibawa ke meja tempat Hawa dan Aniq.
Hawa tersenyum lebar. Dia membuka penutup kotak tersebut lalu dipusingkan ke arah Aniq.
Mata Aniq terus bersinar melihat isi kotak tersebut. 32 pieces of kek batik. Dia memandang Hawa bagaikan seorang kanak-kanak yang terlalu gembira dapat sebakul gula-gula.
"Kau nak apa sebenarnya ni? Untuk apa ni?" Aniq tiba-tiba curiga. Lain macam suasana ni. Hawa mesti nakkan sesuatu daripadanya.
"Ini..rasuah," kata Hawa dengan suara perlahan. Aniq mengangkat sebelah kening.
"Kek batik ni rasuah?"
Hawa mengangguk.
"Gaya aku bagi tadi macam dalam movie kan? Cuma bukan duit je. Aku ganti dengan kek batik ni. Kau kan suka kek batik," kata Hawa.
"Tak. Aku lagi suka duit."
Hawa membulatkan mata. Aniq ketawa.
"Ha, kau nak aku buat apa? Risau pulak," kata Aniq lagi.
Hawa mengetap bibir. Dia tak tahu macam mana nak beritahu perkara ni kat Aniq.
Macam mana dia nak beritahu yang dia rasa Aniq pernah selamatkan dia dulu? Yang Aniq sentiasa membintangi mimpi-mimpi dia. Yang dia..suka Aniq.
Okey, yang last tu tak payah dulu kot.
Hawa mengeluarkan sekeping kertas dari poket bajunya. Surat yang dia jumpa dari rumah mak ngah. Surat yang sepatutnya diberikan kepada ibu dan ayahnya.
"Kau..pernah tulis ke surat ni? Or..kau kenal ke orang yang pernah tulis surat ni?" tanya Hawa perlahan, tangan kanannya menghulurkan surat lusuh tersebut kepada Aniq.
Aniq mengambil surat tersebut. Matanya bergerak-gerak, membaca bait-bait kata yang tertulis di surat tersebut. Kemudian, matanya membulat. Wajahnya jelas terkejut.
"Mana..mana kau dapat surat ni?" tanya Aniq, suaranya rendah.
"Kenapa? Kau kenal ke siapa yang tulis surat ni?" tanya Hawa semula. Wajahnya gembira. Dia berharap sangat yang Aniq lah orang yang pernah selamatkan dia dulu. Dapatlah dia ucapkan terima kasih yang dah tertunggak selama 12 tahun.
"Aku."
Hawa terpana.
"Aku yang tulis surat ni."
Hawa tersenyum mendengar kata-kata Aniq.
"Maksudnya kau ke yang nampak kemalangan dulu tu? Kau ke yang call ambulance? Sebe-"
"Aku nak balik," kata Aniq tiba-tiba. Dia mencapai backpacknya yang diletakkan di kerusi sebelahnya lalu bangun dari kerusi. Tanpa memandang ke arah Hawa, dia berlalu pergi.
YOU ARE READING
In The Dreams
Roman d'amour'In the dreams, you were...' Mimpi sebagai episod pertama yang mengubah hidup mereka. Orang kata, apa yang dalam mimpi selalunya terbalik dari realiti, tapi Hawa Afreen tetap jatuh suka kepada lelaki yang dia nampak dalam mimpinya. Bila jumpa depan...