Twenty-four

65 5 0
                                    

Ain memandu kereta memasuki kawasan yang terletak deretan rumah kedai dua tingkat. Dia jarang pergi ke kawasan ni, sebab agak jauh dari rumahnya, tetapi rakan sekerjanya ajak makan di sini pula. Nak makan mewah sikit, sebab hari ni birthday rakan sekerjanya. Memang taklah dia nak tolak. Makan free tu.

Apabila keretanya melalui sebelah sebuah kedai, matanya tidak dapat menahan dari mengerling ke arah kedai tersebut, walaupun dia cuba untuk tidak menoleh.

Kafe Afreenz. Kafe Hawa. Perempuan yang Aniq suka.

Mungkin.

Tapi dia tetap tak sedap hati. Dulu dia memang minat dengan Hawa, tapi sekarang dia tak mampu nak datang lagi ke kafe ni. Dia rasa terlalu kecil  untuk bersaing dengan Hawa.

Ain tidak menyangka yang dia memberhentikan keretanya di hadapan kafe milik  Hawa. Tapi gelap je kafe. Tak buka ke hari ni? Dia mengerling jam di dashboard keretanya. Dah pukul 11 pagi. Patutnya dah buka. Cuti kot. Dia kembali memandu kereta menuju ke restoran yang sudah dijanjikan rakannya.

.

Beberapa  jam lepas...

Hawa yang sedang mengeluarkan white chocolate matcha soft cookies dari oven besar di rumahnya segera berjalan ke arah ruang tamu apabila telefonnya berdering. Sempat dia capai sekeping cookie kemudian diletakkan di tapak tangannya dan ditiup perlahan. Panas lagi.

Kiera yang telefon. Awal lagi ni. Baru nak bukak kedai patutnya. Ada apa Kiera call dia ni?

"Hello? Ada apa, Kiera? Daniel ponteng kerja ke?" sempat Hawa meneka. Dia tersengih sedikit. Kiera suka mengadu kepadanya kalau Daniel buat salah sikit. Nak Hawa pecat Daniel la tu. Heh, tak semudah tu.

"Tak, bukan. Alamak, macam mana ni, Kak Hawa," suara Kiera kedengaran gelisah dari hujung talian. Senyuman Hawa terus mati, diganti dengan riak risau di wajahnya. Dia terus mengambil tempat di atas sofa, menunggu kata-kata Kiera.

"Kenapa? Apa jadi?"

"Rasanya..kafe ni kena pecah masuk," kata Kiera.

"Hah?!"

.

Lima belas minit kemudian, kereta Hawa sudah diparkir betul-betul di hadapan pintu kafe. Dia terus keluar dari kereta dan berjalan menuju ke dalam kafe. Pintu kafe tergantung papan tanda 'closed'. Di hari bekerja. Hm.

Kiera yang sedang berjalan mundar-mandir di dalam kafe segera menghampiri Hawa. Hawa memandang ke arah sekeliling kafe, ingin melihat adakah kerosakan yang berlaku di kafenya. Hm, nampak okey. Meja bersepah sikit, pintu kena kopak, tapi yang lain-lain nammpak macam biasa.

"Apa je yang kena curi?" tanya Hawa, wajahnya tenang. Dia tak boleh emosional. Kena bertenang, selidik apa yang berlaku, cari solution.

Kiera mencapai tangan Hawa dan membawanya ke kaunter. Dia menunjuk ke arah meja kaunter yang nampak..kurang.

"Duit dalam cash register dah tak ada. Smart cash register pun dah kena angkut," kata Kiera. Hawa mengetap bibirnya, memikirkan berapa banyak yang dia perlu keluarkan untuk ganti yang baru.

Smart cash register, 1K plus plus. Hmm..

"Duit ada berapa banyak?" tanya Hawa.

"Urm..dalam RM300 macam tu," balas Kiera. Hawa menngangguk-anggukkan kepala.

Okey, less than 2K. Hmm..

Matanya dialihkan semula ke arah pintu hadapan kafe yang sudah dikerjakan pencuri. Hmm, electromagnetic lock, less than RM 100. Okey..

"Pintu depan je ke yang rosak? Belakang okey ke?" 

"Oh, terlupa. Sebenarnya, microwave yang ada kat bilik rehat pun dah tak ada. Pintu belakang okey, mungkin sebab boleh bukak dari dalam. Nasib baik oven dah tak ada, kalau tak tu pun kena ambik rasanya," kata Kiera lagi. 

In The DreamsWhere stories live. Discover now