Six

78 6 10
                                    

"Aniq, kau okey tak?" tanya Samad sambil meluru ke arah Aniq yang memejamkan matanya menahan sakit di bahu kanannya. Tangan kirinya memegang bahu kanannya dan dia terduduk di atas lantai.

Hawa menahan nafas. Dia yang jatuh terduduk di lantai memandang Aniq yang membisu. Dia masih blur dengan apa yang terjadi. Tadi dia tengah bercakap dengan Aniq, tiba-tiba..

Aniq tolak dia ke tepi.

Aniq selamatkan dia. Dari tangga besi 30 kaki tu. Hawa tak dapat bayangkan kalau tangga besi tu menghempap dia. Pengsan kot.

Hawa menyapu kedua belah tangannya yang berhabuk dan mendekati Aniq.

"Weh, kau okey tak?“ tanya Hawa. Aniq mengangguk perlahan dan membuka kedua belah matanya. Dia bangkit dari duduknya sambil cuba menggerakkan bahu kanannya kemudian mengerang kesakitan.

"Kau nak pergi hospital ke? Entah-entah ada fracture. Berat tau tangga tu. Memang betul-betul jatuh menghempap kau,“ kata Samad pula. Aniq pantas menggeleng.

"Aku okey je. Lenguh sikit. Jangan risau," balas Aniq kemudian mengalihkan pandangannya kepada Hawa yang memandangnya risau. Dia bangun dan mencapai backpacknya yang diletakkan di depan pintu kemudian berjalan keluar dari kedai. Aniq memejamkan matanya apabila rasa sakit mencengkam bahunya.

Takde apa pun, sikit je ni. Kau masih hidup, kan? Tak macam-

"Aniq!" Aniq menoleh ke arah Hawa yang memanggilnya dan menghentikan langkah. Hawa mengeluh sebelum berjalan mendekati Aniq.

"Jomlah pergi klinik. Macam teruk je tu," kata Hawa sambil merenung bahu Aniq yang dilindungi baju kemejanya. Walaupun dia tak nampak apa di sebaliknya, dari reaksi Aniq, dia tahu bahu Aniq sakit.

Aniq menggeleng. Hawa berdecit.

"Kau jangan nak mengada-ngada eh. Kau kena hempap dengan tangga tu sebab aku. Dah cepat, biar aku drive," kata Hawa lalu berjalan mendekati kereta Aruz milik Aniq. Dia menoleh ke belakang memandang Aniq yang masih lagi tidak bergerak dari tempatnya.

"Woi. Cepatlah," gesa Hawa. Orang nak tolong bawak, dia degil pulak.

Aniq hanya menggeleng. Hawa mengeluh kemudian kembali mendekati lelaki tersebut yang hanya mendiamkan diri.

"Habis tu, kau nak biar je ke bahu kau tu? Kalau dia retak macam mana?" bebel Hawa. Aniq membulatkan mata.

"Haish, takkanlah. Sakit sikit je ni. Aku tak nak pergi klinik. Hospital lagilah tak nak," kata Aniq. Hawa menggigit bibir bawahnya. Geramnya dengan orang macam ni. Dah besar pun perangai masih macam budak-budak.

"Kau..takut nak pergi hospital eh?" Aniq menjeling Hawa tajam. Rasa tercalar maruahnya, tetapi dia tidak menjawab. Hawa tersengih sebelum menghembus nafas panjang.

Adui, tak sangka dah besar pun takut nak jumpa doktor lagi.

"Hish, macam-macamlah kau ni. Duduk dalam kereta kau tu kejap. Aku pergi pharmacy," kata Hawa sambil jari telunjuknya menunjuk ke arah kereta Aniq. Aniq seperti keberatan untuk membiarkan Hawa pergi.

"Alah, aku okey je. Tak payah susah-susah," balas Aniq. Macam baik sangat pulak Hawa ni. Padahal kata dia, mereka hanyalah acquaintances. So close to being strangers.

"Takde-takde. Duduk dalam kereta kau. Jangan balik rumah eh. Accident nanti menyusahkan orang je. Tunggu kejap. Tu je hah farmasinya," balas Hawa sambil mulutnya memuncung ke arah farmasi yang terletak selang tiga buah kedai dari kafe Hawa.

Well, call this luck. Aniq memerhatikan Hawa berjalan meninggalkannya sebelum mengeluh dan berjalan menuju ke keretanya. Pintu kereta bahagian penumpang dibuka dan dia masuk ke dalam.

In The DreamsWhere stories live. Discover now