"betul apa, korang boleh tinggal serumah!" asyraf menekankan sekali lagi. melihat mereka berdua termangu tadi memang hendak ketawa saja tapi biarlah. sebelum di protes lebih baik tahan.
"but korang kena lengkapkan dulu perabot semua sebab just a few barang je ada macam peti ais and yang lain tu tak ada. pandai pandai la nanti." asyraf menyambung.
"and guess what, penthouse tu dekat damansara heights! if nak alamat mintak guard sana je. sebut nama abang okay?" adam menyampuk.
"nak tinggal malam ni pun boleh." usik asyraf pula.
Maira mencebik. macam mana lah boleh dikurniakan abang sebegini.
"such a sweet brother. thanks for the gift." syed muqri berterima kasih.
"eh ha tu ibu!" adam menukar topik. nampak saja puan ibu dan ayah datang bersama dua orang tetamu yang dimaksudkan.
"zarif?" maira bertukar riang. sudah lama tidak berjumpa dengan sepupunya itu.
"yes it's me!" nasib tidak berpeluk. mereka cuma menyapa saja.
tidak dilupakan pak long maira, dato fadhil.
"paklong! tak cakap pun nak datang."
"kalau cakap, tak surprise lah aira."
"oh ya by the way, ni muqri." Maira memperkenalkan syed muqri kepada keluarga sepupunya.
"muqri pak..long" cuba menyesuaikan diri.
"fadhil!" tiba tiba saja syed mukhlis menyapa. mengenali dato fadhil kerana banyak projek di singapore yang dikerjasama kan oleh mereka. mereka saling berpeluk mesra. rasanya memang sudah lama tak berjumpa.
syed mukhlis bersama syed amri dan irfan mendekati.
"kecik dunia ni, tak sangka kau ayah muqri ni."
syed mukhlis hanya tersenyum.
"ok lah fadhil, aku nak balik dulu. nanti malam karang kita jumpa balik lah. jangan tak datang pulak!" satu satu tangan dijabat.
"insyaAllah."
syed muqri menyalam walidnya. memeluk puan hasmah. sayu kerana kali ini dia tidak mengikut keluarganya pulang.
"elok elok mukhlis." encik farhan melambai.
"ye lah, kami balik dulu."
"bro, have a great day ahead!" syed irfan sempat bersuara. dia melambai. berpisah sementara dengan syed muqri.
aduh! sedih pula rasa hati ni.
dan kini mereka sekeluarga berpisah. hanya tinggal syed muqri di dalam keluarga maira. kekok sedikit.
"moh ler kita balik, abang lambat sangat sampai terlepas tengok akad tadi." encik farhan berjenaka.
semua mengangguk.
"awak nak naik dengan siapa ni?" tanya syed muqri kepada maira. bertanya kalau kalau maira masih tidak selesa bersamanya. mungkin dia perlu memandu seorang diri.
tetapi tidak waktu ini, ego maira cuba direndahkan, cuba mengambil semula hati muqri yang pernah dia kecewakan.
"saya teman awak drive." jawapan paling lembut diberikan. setiap kata yang keluar daripada mulut maira akan membuatkan hatinya berdebar.
memang ini cinta.
"ok jom lah." ajak syed muqri.
mereka berdua jalan sekali. keluar daripada perkarangan masjid.
YOU ARE READING
Terlanjur Cinta
Romance"walid tak benarkan kamu bercinta melainkan .." - syed mukhlis Syed muqri dengan yakin menerima keputusan itu dan percaya bahawa ini yang terbaik. Detik demi detik kisah dua pecinta muda ini dimemorikan, mereka masih baru mengharungi...