57. "ÇOCUK Edebiyatı"

681 96 58
                                    

Watty de okuyucu kazanmacalara devam edeceğiz, ama ondan önce söyleyeceğim bir konu var. Aslında başlık her şeyi açıklıyor- Belki çoğunuza komik gelmiştir ama böyle bir şey var. Gerçek. Çocuk edebiyatı

Üniversite görülen bir ders adı,  18 yaşından küçük genç ve çocuklar için yazılmış onların zihin ve beğeni dünyasına hizmet eden ayrıca isminden dolayı küçümsendiği için ülkemizde çok geri kalmış bir edebiyat alanıdır. Hatta o kadar geri kalmış bir tür ki şu anda ergenlerin ihtiyaçlarını watty yazarları  karşılıyor. Bunun sebebi:

- Ailelerin çocuk edebiyatı diye bilinen bir alanın varlığından haberdar olmaması

- Çocukların tüm gerçek kitapları sıkıcı sanması

- Kendi yaşına hitap eden eğlenceli kitapların sadece watty de olduğuna inanması

Oysa öyle değil. Dışarıda yaşınıza hitap eden, sıkıcı olmayan Türk yazarların genç ve çocuklar için yazdığı harika kitaplar var. Hepsi de bahsedeceğim çocuk edebiyatı kapsamına giriyor.

Öncelikle çocuk edebiyatı nedir?

İsminden dolayı küçümsemeyin. Bize en çok tavsiye edilen, çok para getirir yazın bir çocuk kitabı denilen tür. Polise, dedektiflik, tarihi vs gibi roman türlerinden biridir çocuk ve gençlik kitapları. Saygı duymalıyız. Ama 1979 yılına kadar küçümseniyordu. Biri çocuklar ya da gençler için bir roman yazdığında bu kitabı basacak yayınevi yoktu. Şu an da hala onun izlerini yaşıyoruz.

Sanki çocuk edebiyatı yazıp gelişince büyük edebiyatına terfi olurmuşuz gibi (!)

Çocuk edebiyatı ve Elif Şafak'lar, Ayşe Kulin'ler siyah ile beyaz kadar farklıdır. Birbirinin devamı ya da daha üst versiyonu değil. Hatta çocuk kitabı yazmak, yetişkinler için kitap yazmaktan daha zordur. Çünkü bir yetişkin, yetişkin kafasıyla yetişkinlerin dünyasını anlayıp yansıtabilir. Ama bir yetişkinin, gençlerin dünyasını anlaması çok zordur, uğraş ve üzerinde düşünme gerektirir.

Dünyada çocuklar için sayısız kitap yazılırken, biz ülkecek bu alanı küçümsemeye devam ediyorduk. Çünkü insanlara göre çocuk edebiyatı, çocuk işiydi. Belki bunu okurken sizde anlam veremeyeceksiniz. Belki bizde bu edebiyat alanında işe erken koyulsaydık, Pollyanna, Çocuk Kalbi, Jane Eyre gibi ünlü kitaplarımız olacaktı. Geç kalmış olsak bile şu anda çabalamaya devam ediyoruz. Tabi bunun yeri wattpad değil, şu anda ülkemizde çok iyi çocuk ve gençlik yazarları var. Çoğumuz bunu bilmiyoruz belki bedava diye watty ye yöneliyoruz.

Çocuk edebiyatımızın asıl değerinin anlaşıldığı yıl unesco tarafından 1979 yılının dünya çocuk yılı olarak ilan edilmesiydi. Çocuklar için kitap yazılır mı? Diyen herkes şaşkındı. Sanki çocuklarımızın okumaya ihtiyacı yokmuş gibi...

Madem dünya bu sanat  alanına bu kadar önem veriyordu, iyi bir şey olmalı diyen devlet tüm yazar ve şairleri bir araya toplayıp, unesco için çocuklara yönelik eserler yazmalarını istedi. Kolay mıydı çocuklar için yazmak? Hemde yıllar yılı bu tür kitapları küçümsemişken... O zamanın yazar ve şairleri ilk kez o zaman yetişkin kafasından çıkmanın ne zor olduğunu anladılar. Küçümsedikleri o kitapları herkes yazamıyordu....

Neyse ki Gülten Dayıoğlu çıkıp kurtardı bizi. Ondan önceki yıllarda kitaplarını basacak yayınevi bulamazken, artık sadece çocuk ve gençlik kitapları basan yayınevleri açılmıştı. Şimdi o yayınevlerine İskender Pala gitse kitabı reddedilir. Her yayınevi kendi alanındaki kitabı basar.

1979 yılı beni mutlu eden bir yıldır, bazı şeyleri anlamamızı sağladı. Ama tarihsel olarak bakınca öyle yeniyiz ki... Henüz 50 yıl bile olmadı. Bu yıllarda neler yazdık, dünyadaki eksikliğimizi ne kadar giderebildik hesaplayamıyorum bile. Tüm dünya harıl harıl yazarken sanırım biz 300 yıl kadar gerideyiz bu alanda. Üzücü ama umudumuzu kaybetmeyelim.

SAKIN DENEME(Tamamlandı)Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin