Sanırım bu konuyu anlatmak için en başa gitmemiz gerekecek. Baya başa, okula başlamamızdan önce, doğduğumuz ana...
Okula başladık, okuma-yazma öğrendik. Peki ya daha öncesi?
**Konuşma, dinleme, okuma ve yazma dört dil becerisidir. Bu dört alanı tam olarak kullanabilen kişi dili öğrenmiş demektir. Tam olarak lisenin bitimine, yetişkinliğe delalet eder.
Bizler okula başlamadan önce ailelerimiz ve çevremiz tarafından dinleme ve konuşma kısmını öğrendik. Bunları öğrenmeyen birisinin yazma ve okuma kısmına geçmesi imkansız olurdu, tabi okuma ve yazma sadece birinci sınıfta öğrenilen bir yeti değildi.
İlk başta sadece harflerin bir araya gelince hangi seslere ve anlamlara gediğini çözdük ama okumak eylemi lise hayatımızın sonuna kadar aldığımız dil dersleriyle desteklenen ve sonraki hayatımızda da sürekli gelişen bir becerinin uygulamasıdır.
Şimdi ne saçmalıyor bu? diye sorabilirsiniz. (Evet sorun yorum yapın:))
Konu hakkında attığım bu son bölümde bazı kitapları neden sıkıcı, bazılarınınsa neden eğlenceli geldiğini açıklayacağım. Renkler ve zevklerin tartışılmazlığı dışında, ilgimizi çeken kitapların belirleyici unsuru yaş aralıklarımız ve okuma becerilerimizdir.
Günlerden bir gün ben gene wattyde sinsi sinsi pusuya yatmışken, bir kişi watty boktur, çöptür. Dışarıda gerçek kitap okuyun dedi ve acımasız bir fan grubu tarafından o dakika içinde telef edildi. Bu telefçilerden biri söyle demişti.
Benim yaşım 14, benden o ağır ve sıkıcı kitapları okumamı bekleyemezsin değil mi? Oğuz Atay bana sıkıcı geliyor. Wattpad kitapları daha eğlenceli
Sonra da saygı duy! diye çemkirmişti.
Ve bu çirkef kız haklıydı, öylesine haklıydı ki!
Tabi ki ona Oğuz Atay sıkıcı gelecekti. Çünkü o bir çocuk edebiyatı yazarı değil. O yetişkinlere hitap ediyor. Yetişkin kitabı demekse, okuma-dinleme-konusma ve yazma aşamalarının hepsini kazanmış insanlara yönelik kitap demektir. Bunu küçümsemek için söylemiyorum, dil becerisini kısmen tam olarak kazanmayan biri için bu tür kitaplar sıkıcı gelir, çünkü anlayamaz. Çünkü yaşı gençtir.
Dil düzeyine uygun bir kitap seçseydi, en eğlenceli kitap o olacaktı.
**Ağır kitapları okumak, kimseye üstün okuyuculuk kimliği vermez. Zaten ağır deyip sıkılıyorsan yaşına ve dil seviyene uygun değildir. Sorun yaşına uygun olan kitapların wattyde olduğunu, diğer tüm kitapların sıkıcı olduğunu sanmak.
**Yaşı yetmiş olsa da hala sıkıcı bulacaktır belki. Ya da henüz 15 yaşında böyle kitapları su gibi okuyan arkadaşlarınızda var. Bunlar istisnadır. Dil becerisini tam olarak ne zaman kazanabildiğimizde yaş tek belirleyici unsur değil ama işin uzmanları insanlığın büyük oranda sabit olan gelişimini geneller. Nasıl ki süt dişiniz belli bir yaşta çıkıyorsa, zihninde zamandan bağımsız gelişmesini bekleyemeyiz.
Okuma düzeyleri genelde yaş aralığına göre şekillenir. Bu yüzden çocuk kitaplarının ön yada arka kapaklarında genellikle hangi yaş grubuna ait olduğu yazar. 0-3 yaş grubu ya da 3-5 yaş grubu gibi... Çocuk kitabı denilince herkesin ilk aklına gelenler bunlar, bol resimli ve renkli, okumaktan çok dikkat çekmeye yönelik kitaplardır.
Fakat çocuk kitapları, gençlik kitaplarını da kapsar. Üzerinde +13 yaş üzeri amblemini görüyorsanız yüksek ihtimal bir gençlik romanıyla karşı karşıyasınızdır.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
SAKIN DENEME(Tamamlandı)
No FicciónNasıl popüler olunur? Okuyucu çekme ve keşfedilme yollarını anlatan wattpad kılavuz kitabıdır. Popüler olmak istiyorsanız, deneyin...