Hari ni hari isnin, seperti sekolah lain. Semua pelajar Smk Sri Jaya berhimpun di dalam dewan.
Eka,Era,Liyah,Aulia,Mai,Mira dan Emi duduk dalam satu barisan .
Keadaan dewan amat sunyi kerana takut jika ditegur oleh para pengawas yang sedang bertugas .
Dan perhimpunan berjalan dengan lancar pelbagai ucapan yang disampaikan oleh guru-guru yang bertugas.
"Assalamualikum,ok semua sila beri perhatian dekat apa yang cikgu nak cakap ni. Seperti yang kamu semua tahu, seminggu yang lalu cikgu ada buat pertandingan merebut jawatan PA bola baling sekolah kita dan hari ini cikgu ingin mengumumkan tiga pelajar yang berjaya menempah nama ke peringkat final." tegas kedengar suara cikgu Rogaya yang memyampaikan ucapan beliau.
Ruang dewan penuh dengan bunyi tepukan daripada para palajar.
"Baik la , yang pertama ialah Balqish Angely. Sila naik ke atas pentas."
Balqish tersenyum apabila namanya disebut. Dengan lenggang lenggok Balqish berjalan menuju ke arah pentas.
Kaum adam pula tidak lepas daripada bersiul siul apabila melihat lenggokan Balqish.
Eka memandang dengan pandangan yang menyampah.
'Eeee....minah sorang ni tergedik sana , tergedik sini jer aku tengok'bisik hati kecil Eka.
"Baik yang seterusnya ialah, Sofiea Amira ."
Sofiea Amira pun bangkit dan bergerak ke arah pentas namun tidak seperti Balqish , Sofiea hanya berjalan selamba tanpa melayankan siulan kaum adam.
"Yang terakhir ialah pelajar dari kelas 5 Wahid iaitu Syazalieka Shada."
Bergema bunyi tepukan daripada pelajar sebaik saja mendengar nama Eka di sebut.
Eka yang seperti tidak percaya terus berjalan ke arah pentas iaitu mengikuti jejak langkah Balqish dan Sofiea.
Seperti tadi pelajar lelaki mula bersiul apabila Eka memalui bariasan lelaki .
Namun siulan mereka terhenti sebaik saja Eka menunjukan tapak tangannya yang digenggam.
Kecut perut kaum lelaki sebaik saja mellihat muka Eka, bukan kerana muka Eka buruk tetapi muka Eka amat menyeramkan apabila dia tersenyum sinis.
Kaum Hawa pula tergelak sebaik saja melihat wajah pucat kaum lelaki. Mana tidaknya, tadi bukan main bising. Sekali Eka menunjukkan sesi Miss Evil terus senyap dewan .
"Baikla, esok cikgu akan mengadakan pertandingan untuk mereka bertiga ini di gelanggang bola baling selepas rehat. Jadi semua hanya perlu membawa buku sebelum rehat. Baik ini saja yang cikgu ingin sampaikan, sekian." umum cikgu Rogaya.
Riuh dewan dengan bunyi sorakan para pelajar yang gembira.
*******
Eka and the geng melangkah masuk ke dalam kelas.
Kelas yang tadinya riuh semacam, dengan mudahnya senyap. Well Miss Evil dah datang .
Dalam geng dorang tu hanya Eka yang bergelar Miss Evil manakala rakan Eka yang lain mempunyai sikap yang ramah dan happy go lucky .
Eka berperangai sebegitu semenjak form 3 lagi , dan disebabkan oleh satu peristiwa di sekolah lamanya.
Eka melangkah ke tempat duduknya,pandangan dan suara sumbang tidak dihiraukan.
The geng juga melakukan perkara yang sama namun mereka mengukir senyum kepada rakan sekelas mereka.
"Weh.... Eka kau ni janganlah nak serius terus,ni dah masuk tahun terakhir tau kita sekolah kat sini. Setidaknya buatlah memori yang manis sikit."terdengar luahan seorang makhluk allah yang bernama Erah.
"Ah'ha la Eka. Smile sikit biar orang nampak kau pun tak lari."Liyah seperti menyokong apa yang diluahkan oleh Erah.
"Korang aku bukan tak nak senyum kat orang lain tapi aku tak sedia lagi. Ramai sangat yang tak suka kat aku, nanti kalau aku buat baik pun mesti pelajar lain akan pijak pijak kepala aku."Eka yang rimas dengan soalan rakannya terus menjawab dengan tenang .
"Kita pijak balik la kepala pelajar tu."dengan muka tak bersalah Emi berkata .
HAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHMereka semua ketawa sebaik saja mendengar ayat yang tak seberapa bijak Emi tadi.
Pelajar lain memandang ke arah mereka apabila bunyi ketawa merek agak menganggu.
Eka and the geng terus senyap, malu tho bila orang semua pandang kau semacam.
Akhirnya cikgu masuk...............
********
EKA POV.
'Mana abang Fie ni!' runggutku di dalam hati.
Keadaan sekolah agak sunyi kerana tinggal aku dan beberapa pelajar sahaja yang tinggal.
Rambutku yang tertiup angin aku betulkan .
Tudung?!
Aku dah buka. Dah jadi kebisaan aku buka tudung bila tunggu abang Fie ambil.Cikgu pun tak pernah nak marah aku......
Ramai juga la yang pandang aku serong dan banyak yang kata aku ni hanya islam dalam ic. Tapi aku tak pernah nak ambil kisah, dengan apa yang orang nak cakap pasal aku .
HADA!!
Aku yang tadinya mengelamun akhirnya tersedar.
Abang Fie dah sampai, sebenarnya tadi aku baru habis main bola baling dekat gelanggang bola baling tu yang lambat balik.
"Lambat abang hari ni!"soalku sebaik saja merebahkan diri di atas kerusi kereta.
"Waalikumsalam." ok abang Fie nak perli aku la tu.
"Assalamualikum."ucapku dengan mata ke atas dan tangan diletakkan di atas bahu.
"Eeee hodohnya muka kau. HAHAHAHAHAHA" abang Fie mengejek ku lalu meneruskan pemanduannya.
"Ishh!!! Nak merajukla!!"kataku dengan nada marah.
Ni kalau budak sekolah nampak aku berperangai sebegini tak ke terlopong mulut dorang tu.
Mana taknya, Miss Evil MERAJUK!! Kalau kat sekolah nak nampak senyum pun susah. Senyum pun senyum sinis.
"Alala! Janganla merajuk Hada! Abang bawa Hada pergi makan nak? Cakap jer Hada nak makan apa!?"abang Fie memang tahu kelemahanku bila merajuk!!
"Betul ye!! Abang jangan nak tipu Hada.!"aku dengan terujanya berkata .
"Hada nak kita terus pergi makan atau nak balik rumah dulu?"soal abang Fie.
Aku berfikir sejenak!
"Balik dulu la! Hada nak ganti baju, tak kan la nak guna baju yang penuh dengan peluh ni."
YOU ARE READING
She is Mine ✔
Novela JuvenilPada mulanya mereka saling membenci, namun siapa sangka disebabkan satu peristiwa menyebabkan mereka menjadi rapat?! "Excuse me, He is mine" ujar Eka dengan tenang. "And she is mine!" Kata Zai bersama senyuman yang manis. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ "Za...