Bab 8

350 7 0
                                    

                    Dewa Putra sudah sampai alam kayangan. Dia hairan kerana Dewi Rohaiyu tidak ada di istana besar. Dewa Putra pasti Dewi Rohaiyu sudah merajuk. Dewa Putra sendiri tidak tahu adakah perkahwinan Dewa Putra dan Dewi Rohaiyu akan berlaku. "Dewa Putra ada nampak Dewi Rohaiyu???" Dewa Sarno bertanya kepada Dewa Putra. Dewa Putra menggeleng dengan wajah muram. Dewa Sarno memandang anaknya dan Dewa Sarno boleh merasa ada sesuatu yang tidak kena.
Dewa Putra terus ke kamar tidurnya untuk tidur.

                Baru sahaja Dewa Putra ingin melelapkan mata. "Dewa Putra, Ayahanda harap Dewa Putra menjaga Dewi Rohaiyu dengan begitu baik. Suatu hari nanti ayahanda berharap Dewi Rohaiyu akan memberikan Dewa Putra seorang Dewa yang akan memerajui kerajaan kayangan ini." Dewa Putra terdiam mendengar nasihat ayahandanya. "Dengan itu, ayahanda hanya akan menyerahkan kuasan penuh kerajaan kayangan kepada Dewa Putra bila Dewa Putra sudah membuktikan bahawa Dewa Putra boleh membahagiakan Dewi Rohaiyu dan menghadiahkan seorang Dewa.

          Dewa Putra begitu terbeban dengan tanggungjawabnya. Esok adalah hari perkahwinannya dan pada saat akhir zaman bujangnya di jatuh cinta dengan puteri duyung dari kerajaan air. Dewa Putra sedah menekup mukanya dengan bantal yang diperbuat dari awan dan teriak semahu-mahunya. Dewa Putra sungguh tertekan, Dewa Putra memustuskan untuk pergi berjumpa dengan Dok Uk khum.

                   "Dok tahu sebabnya Dewa Putra kemari. Dewa Putra bukan kena sihir, memang Dewa Putra sudah jatuh cinta dengan Puteri Aqualia, puteri duyung anakanda Raja Barahman dan Permaisuri Suriyati. Memang sudah tertulis. Dewa Putra, adalah bahaya bila seorang lelaki bujang dari kerajaan kayangan terpandang seekor duyung dari kerajaan air. Sesekali kalian sama-sama jatuh cinta. Cinta tersebut tidak akan pudar." Dewa Putra tertunduk layu.

               " Dok Uk Khun, bantulah Dewa Putra esok perkahwinan Dewa Putra dengan Dewi Rohaiyu. Kembalikan perasaan Dewa Putra kepadanya. Tolonglah Dok UK Khun." Dewa Putra sudah memeluk kaki Dok Uk Khun. Dok Uk Khun hanya menggeleng. " Dok, Tak bisa membantumu Dewa Putra. Perasaan Dewa Putra dulu kepada Dewi Rohaiyu tidak sehebat mana. Sebab itu bila Dewa Putra berjumpa dengan Aqualia, Dewa Putra jatuh cinta. Dulu, Dewa Putra tidak ada pilihan. Dari kecil Dewa Putra sudah disatukan dengan Dewi Rohaiyu. Dewa Putra, masa depanmu ada di dalam tanganmu." itulah nasihat terakhir Dok Uk Khun.

                 Dewa Putra terlalu buntu. Petang esok perkahwinannya dengan Dewi Rohaiyu akan berlansung. Dewi Rohaiyu pula tidak kelihatan dimana-mana. Merajuk? Mungkin. Dewa Putra tidak pasti sebab terakhir kali Dewa Putra jumpa Dewi Rohaiyu, Dewa Putra sedang berjumpa dengan Aqualia, Puteri Duyung yang begitu cantik dan memukau. Dewi Rohaiyu mungkin juga tercabar dengan kecantikan miliknya Puteri Aqualia. Dewa Putra akhirnya terlelap.

Mystical BeautyWhere stories live. Discover now