Bab 38

218 6 0
                                    

                     Puteri Aqualia memandang paronama indah di alam kayangan.  Dewa Putra memeluk Puteri Aqualia dari belakang dan mengucup leher Puteri Aqualia. "Aqualia... Hari ini Ayahanda akan membuat majlis mengankat Aqualia sebagai kaum kerabat kerajaan kayangan." Puteri Aqualia memusingkan badannya dan memeluk leher Dewa Putra. " Tapi Aqualia tidak perlukan semua tu... Boleh Aqualia tanya ibu Aqualia dahulu?" Dewa Putra mengelus pipi Puteri Aqualia. "Baiklah... Aqualia boleh ketemu ibu dan ayah Aqualia dulu." Aqualia memeluk Dewa Putra dengan erat kerana sentiasa menurut semua permintaannya. " Dewa Putra... Terima kasih... Sebab selalu layan Aqualia seperti seorang permaisuri." Dewa Putra tersenyum dan bebisik ke telinga Puteri Aqualia. " Aqualia akan selalu jadi permaisuri di hati Dewa Putra." muka Puteri Aqualia terus berona merah. "Marilah... Aqualia... Kita sarapan dulu bersama keluarga besar Dewa Putra. Akhirnya Dewi Rohaiyu dan Dewa Rahamad pulang ke kerajaan kayangan bersama keluarga mereka." Puteri Aqualia tersenyum mendengar berita tersebut.

                 Sebaik sahaja Puteri Aqualia sampai ke Dewan makan kerabat kerajaan kayangan. Puteri Aqualia terkejut dengan kehadiran kaum kerabat yang ramai. " Aqualia... Kenalkan... Ini Dewa Sinonghim adik kepada ayahanda dan Dewi Teratai isteri kepada Dewa Sinonghim dan juga adik kepada Bonda." Puteri Aqualia terus menyalam mereka. " Dan disebelah ayahanda adalah Permaisuri muda kerajaan kayangan Dewi Mawar..." Puteri Aqualia menghadiahkan senyuman manis dan menghulurkan tangam untuk menyalam namun tidak disambut oleh Dewi Mawar malah Dewi Mawar menghadiahkan muka yang masam mencuka.

                Dewi Dalelai yang perasan keadaan tersebut agak kekok. " Puteri Aqualia... Marilah duduk sebelah bonda..." Puteri Aqualia yang agak terasa dengan sikap Dewi Mawar terus duduk disebelah Dewi Dalelai. "Puteri Aqualia... Nanti Dewi Rohaiyu dan Dewi Rohaini mahu bawa  Puteri Aqualia jalan-jalan di kerajaan kayangan. Datanglah ke istana kami..." Puteri Aqualia tersenyum kembali dan melupakan hal bersama Dewi mawar tadi. Puteri Aqualia memandang ke arah Dewa Putra untuk  meminta kebenaran. " Pergilah... Puteri Aqualia... Lagipun untuk beberapa hari ini Dewa Putra kena ikut ayahanda, Dewa Rafiki dan Dewa Rahamad untuk melawat daerah - daerah kecil di kerajaan kayangan." Dewi Mawar terus tersenyum senget kerana mendapat peluang keemasan untuk mendekati Puteri Aqualia dan menghancurkan hatinya.

              Sebaik sahaja selesai sarapan satu per satu mereka mula bersurai. " Dewi Mawar... Tunggu dulu Dewi Dalelai ada sesuatu untuk berbincang dengan Dewi Mawar." Dewi Mawar memandang Dewi Dalelai dengan wajah angkuh. "Dewi Dalelai, Dewi Mawar rasa tidak ada apa-apa yang perlu dibincangkan." Dewi Dalelai yang sudah geram cuba menahan sabarnya. "Dewi Mawar... Mungkin Dewi Mawar takut Dewa Sarno akan membuang Dewi Mawar disebabkan Dewi Dalelai sudah kembali. Dewi Mawar harus dengar sini baik-baik. Dewi Dalelai tidak akan membenarkan hal tersebut berlaku. Malah Dewi Dalelai sudah menerima Dewi Mawar sebagai permaisuri muda kerajaan kayangan dan madu kepada Dewi Dalelai. Dewi Dalelai tidak suka berkongsi tapi Dewi Dalelai tahu Dewi Mawar juga mangsa dalam masalah ini, jadi Dewi Dalelai sudah menerima Dewi Mawar dengan tangan terbuka. Seterusnya, sebagai Permaisuri kerajaan kayangan Dewi Mawar harus menerima dan menyambut semua tetamu kita dengan baik bukan seperti tadi, Puteri Aqualia sudah berlaku sopan sama Dewi Mawar, jadi Dewi Mawar harus membalas dengan sopan. Dewi Dalelai juga mahu ingatkan jika Dewi Mawar terus bersikap dingin dan angkuh begini Dewi Mawar akan membuat Dewa Sarno marah dan Dewa Sarno akan pulangkan Dewi Mawar kepada keluarga Dewi Maw ar."  Dewi Mawar terus berdiri dan meninggalkan Dewi Dalelai disitu.
   

Mystical BeautyWhere stories live. Discover now