Dewi Mawar menginap di rumah nenek tua pada malam itu dengan harapan Dewa Sarno tidak perasan akan kehilangannya. Nenek tua itu jatuh kasihan melihat Dewi Mawar. " Dewi Mawar... Nenek mahu hadiahkan kalung ini... Kalung ini bukan kalung biasa... Suatu hari nanti kalung ini berguna untuk Dewi Mawar. Dewi Mawar.menyambut kalung tersebut dari nenek tua itu. " Terima kasih nenek... Tapi kalung ini untuk apa nenek..." Kalung tersebut tidak secantik kalung emas milik Dewi Mawar tetapi kalung tersebut tetap nampak menarik. " Dewi Mawar... Nenek bukan mahu takutkan Dewi Mawar... Tetapi ada sesuatu yang buruk akan jadi kepada Dewi Mawar....Ada seseorang akan cuba menggunakan kuasa saktinya keatas Dewi Mawar...jadi kalung ini akan melindungi Dewi Mawar." Dewi Mawar terus memeluk.nenek tua itu. " Nenek... Dewi Mawar takut... Bila alam Kayangan sangat bahaya untuk Dewi Mawar... Mana Dewi Mawar harus pergi?" Jelas wajah Dewi Mawar ketakutan. " Nenek akan sentiasa ada disini... Dewa Sarno tidak dapat mencari Dewi Mawar disini.... Dewa Putra dan Puteri Aqualia juga selamat... Apabila mereka tinggal di kerajaan bumi... Tetapi... Dewi Mawar boleh saja datang sini... Tinggal dengan nenek disini... Atuk lagi kejap akan pulang... Atuk pasti suka melihat Dewi Mawar disini..." Ramah sahaja nenek tua itu berbicara manakala Dewi Mawar sangat selesa dengan Dewi Mawar.
" Tapi... Dewi Mawar harus pulang .. sekarang sudah pagi.... Atuk pergi mana sebenarnya?" tanya Dewi Mawar. " Atuk pergi berjumpa dengan Raja Barahman... Sudah seminggu Atuk pergi... Nanti Atuk balik... Dewi Mawar harus janji untuk datang lagi... " Nenek tua itu berkata sambil mengusap pipi Dewi Mawar. Dewi Mawar tersenyum manis. " Dewi Mawar janji.... Dewi Mawar pergi dulu nek... Terima kasih untuk semuanya...." Dewi Mawar berjalan ke arah lorong yang gelap itu. Tetapi Dewi Mawar tersungkur dan jatuh. Sebaik sahaja Dewi Mawar membuka matanya Dewi Mawar sudah berada diatas katil beradunya di alam kayangan. Dewi Mawar mengeluh perlahan seperti Dewi Mawar baru sahaja tersedar dari mimpi. Dewi Mawar bangun dari katil dan menunggu Dayang-dayangnya datang untuk membersihkan dirinya.
Dewi Mawar masuk ke ruang makan kaum kerabat. Suasana ruang makan sungguh ceria. Serba salah Dewi Mawar mahu masuk. " Dewi Mawar... Marilah... Dewa Sarno sudah lama menunggu Dewi Mawar..." Tanpa membantah atau menjawap Dewi Mawar duduk disebelah Dewa Sarno dan menundukkan wajahnya. Dewi Marlia dan Dewi Satriya hanya menunjukkan wajah masam. Ruang makan tiba-tiba menjadi sepi. Sedih itu sahaja yang Dewi Mawar rasakan. Sikit sahaja Dewi Mawar makan, lalu Dewi Mawar meminta diri untuk ke Kamar tidur. Dewi Mawar menangis semahu-mahunya. " Nek... Apa semua maksud nenek... Betul Dewi Mawar akan temui bahagia Dewi Mawar... Dewi Mawar penat hidup begini.... Dewi Mawar penat di benci mereka." Dewi Mawar bercakap sendiri. Lehernya dipegang. Rantai yang nenek tua itu beri masih dilehernya. " Dewi Mawar tidak bermimpi... Memang nenek itu wujud..." Sambuny Dewi Mawar lagi. Dewi Mawar mengelap air matanya dan membuka pintu kamar tidurnya. Tanpa menoleh ke kiri atau kanan Dewi Mawar terus terbang keluar sehingga Dewi Mawar terlanggar sesuatu yang sangat besar. Bupp! Dewi Mawar jatuh ke lantai istana " Maafkan Dewi Mawar.... Maaf..." Dewi Mawar berkata sambil memandang Laksamana Merak, salah seorang orang suruhan Dewa Sarno yang baru diambil untuk bertugas di istana besar. Mata Laksamana Merak tajam memandang ke arah Dewi Mawar.
YOU ARE READING
Mystical Beauty
FantasyDiantara seorang Puteri Kayangan dan Seekor Puteri Duyung siapakah pilihan Dewa Putra bakal pemerintah alam kayangan. Bagaimana cinta boleh berubah dalam sekelip mata. Bila kuasa dan taktha melebihi segalanya segala rasa kasih akan hilang sekelip ma...