"Bertenanglah Dewi Rohaiyu, Adip sentiasa akan bahagiakanmu. Kita bina hidup bersama. Adip terlalu cintakan Dewi Rohaiyu." Adip berkata dengan mata redup. Adip mengelap air mata Dewi Rohaiyu. " Dewi Rohaiyu, Adip rasa Dewi Rohaiyu hamil." Adip berkata sambil memegang perut Dewi Rohaiyu. Dewi Rohaiyu tersenyum senang. Biarlah dia hidup bersama Adip asalkan dia bahagia. Adip sudah menyanyanginya sepenuhnya lagipun Dewa Rahamad juga ada di sini. Dewi Rohaiyu tidak kesunyian. Dewa Rahamad dan Nafiki sudah tahu Adip dan Dewi Rohaiyu bercinta sejak perpisahannya dengan Dewa Putra. Dewa Rahamad mulanya menghalang tetapi apabila dia melihat sinar bahagia di mata Dewi Rohaiyu dia mengalah kerana dia juga mendapat sinar bahagia itu dari Nafiki.
Sudah sekian lama Puteri Aqualia tidak ke sungai jernih yang berdekatan dengan kampung Puyu. Puteri Aqualia terkejut melihat seorang gadis yang tengah mengandung mandi-manda dengan Adip. Puteri Aqualia kenal benar dengan Adip kerana Adip adalah sepupu Permaisuri Suriyati. " Dewi Rohaini.... " Puteri Aqualia berkata dengan nada perlahan. Gadis itu hanya tersenyum tawar. Gadis itu mengambil baldi dan terus melangkah pergi. Adip memandang Puteri Aqualia dan menunjukkan wajahnya. "Maaf..." Adip juga terus pergi mengekori Dewi Rohaiyu.
" Adip, cukuplah Dewa Putra sudah menghianati Dewi Rohaiyu kerana Puteri Aqualia. Dewi Rohaiyu tidak sanggup kalau Adip juga jatuh cinta dengan Puteri Aqualia juga." dingin sungguh suara Dewi Rohaiyu memecahkan kesunyian antaranya dengan Adip. " Dewi Rohaiyu, janganlah bimbang Puteri Aqualia itu hanya anak saudara Adip. Ibu Puteri Aqualia, Permaisuri Suriyati adalah sepupu Adip. Pak Leman dan Mak Som di hujung kampung itu adalah ibu bapa Permaisuri Suriyati. Dewi Rohaiyu masih membatukan diri enggan melayan pujukan Adip.
" Dewi Rohaiyu, kalau benar Adip suka Aqualia, dari dulu Adip akan cari Aqualia. Tetapi Adip jatuh cinta dengan Dewi Rohaiyu. Dewi Rohaiyu adalah perempuan pertama dalam hati Adip. Tidak mungkin Adip mau menghianati Dewi Rohaiyu. Tolong lah Dewi Rohaiyu. Adip begitu mencintai Dewi Rohaiyu. Dewi Rohaiyu sebak mendengar kata-kata Adip. Dewi Rohaiyu terus memeluk Adip dengan begitu erat.
Dewi Rohaiyu,Maka dengan ini Dewi Rohaiyu di minta kembali ke alam kayangan atas arahan Dewa Putra dan Dewa Sarno. Perpisahan Dewa Putra dan Dewi Rohaiyu belum Sah. Kepulangan Dewi Rohaiyu adalah untuk membicarakan hubungan Dewi Rohaiyu dan Dewa Putra di kalangan kaum kerabat kerajaan kayangan.
Tangan Dewi Rohaiyu bergetar melihat sampul surat tersebut. Dewi Rohaiyu dan Dewa Putra sudah berpisah tetapi perpisahan mereka belum sah. Sekarang Dewi Rohaiyu sudah mengandung dan Dewi Rohaiyu sudah bersama dengan Adip. Dewi Rohaini memeluk kembarnya dengan erat. " Dewi Rohaiyu, pergilah perbicaraan itu. Dewi Rohaiyu seharusnya tidak kuatir. Dewa Putra yang salah. Bukan Dewi Rohaiyu. Lepas ini Dewi Rohaiyu benar-benar bebas."
Dengan semangat yang tinggi, Dewi Rohaiyu pulang ke alam kayangan dengan perut yang sudah memboyot. Dewa Sinonghim menahan amarah melihat keadaan Dewi Rohaiyu. Dewa Putra agak terkejut melihat Dewi Rohaiyu. Dewa Sarno memeluk Dewi Rohaiyu dan memandang Dewa Putra dengan wajah yang memerah. "Dewa Putra benar Dewa Putra ingin teruskan?" Dewa Putra memandang Dewi Rohaiyu dengan wajah sayu." Dewa Putra terkejut melihat Dewi Rohaiyu hamil. " Dewi Rohaiyu.... Dewa Putra...." "Ini bukan anak Dewa Putra!" Dingin sahaja suara Dewi Rohaiyu. Dewa Putra mengetap bibir.
Istana Dewa Sinonghim penuh dengan rakyat kerajaan kayangan. Semua mereka berbisik antara satu dengan yang lain melihat Dewi Rohaiyu hamil. " Dengan bersaksikan seluruh rakyat jelata Alam Kayangan Dewa Putra ingin mengumumkan bahawa Dewa Putra mengambil keputusan untuk melepaskan Isteri Dewa Putra iaitu Dewi Rohaiyu. " Sebaik sahaja Dewa Putra memberi kenyataan. Dayang Murni menghatar sebuah bakul yang dibalut begitu cantik dan menghulurkan kepada Dewi Rohaiyu.
" Dengan bersaksikan rakyat jelata Alam kayangan, Dewi Rohaiyu ingin mengundur diri untuk menjadi bakal Permaisuri alam kayangan dan sekali gus melepaskan Dewa Putra sebagai raja hidup Dewi Rohaiyu. Dewi Rohaiyu juga bersumpah untuk melepaskan pangkat kerabatan Dewi Rohaiyu kerana Dewi Rohaiyu telah memilih untuk tinggal di kerajaan bumi. Dewi Rohaiyu sudah berkahwin dengan seorang rakyat Kerajaan bumi dan dengan itu, Dewi Rohaiyu telah dipaksa untuk tidak kembali ke Alam Kayangan selepas ini." Selepas perbicaraan tersebut seluruh rakyat kerajaan Kayangan senyap. Ramai yang kasihan dengan masib Dewi Rohaiyu. Dewi Rohaiyu kembali ke kerajaan bumi membawa bakul yang di balut begitu cantik. Hantaran perpisahan Dewa Putra kepada Dewi Rohaiyu.
YOU ARE READING
Mystical Beauty
FantasyDiantara seorang Puteri Kayangan dan Seekor Puteri Duyung siapakah pilihan Dewa Putra bakal pemerintah alam kayangan. Bagaimana cinta boleh berubah dalam sekelip mata. Bila kuasa dan taktha melebihi segalanya segala rasa kasih akan hilang sekelip ma...