Dewi Mawar 5

56 1 0
                                    

                   "Dewi Mawar... Sayang muka Dewi Mawar cantik sekali. Tetapi hati Dewi Mawar busuk sebusuk bangkai biawak yang sudah mati." Angkuh sekali kata-kata Laksamana Merak menggores hati Dewi Mawar. " Laksamana Merak tiada hak mahu mempertikaikan Dewi Mawar.. Jangan ganggu Dewi Mawar lagi." Marah Dewi Mawar sambil berlalu pergi. " Dewi Mawar.... Dengar sini... Dewi Mawar sudah rampas kebahagian Dewi Dalelai.... Sebab itu hati Dewi Mawar sebusuk bangkai..." Mata Dewi Mawar tajam memandang Laksamana Merak. " Laksamana Merak... Jangan biadap dengan Dewi Mawar... Dewi Mawar masih lagi Permaisuri alam kayangan." Marah Dewi Mawar.

         Laksamana Merak ketawa terbahak-bahak sengaja menaikkan angin kemarahan Dewi Mawar. " Lakaamana Merak hanya sanjung Dewi Dalelai sebagai Permaisuri alam kayangan....  Dewi Mawar... Selepas ini jangan turun ke kerajaan bumi sebab Laksamana Merak akan maklumkan kepada Dewa Sarno. Laksamana Merak nampak Dewi Mawar kelmarin. Tetapi Dewa Sarno tidak tahu kerana terlalu bahagia dengan Dewi Dalelai .. lihatlah... Dewi Mawar tidak diperlukan diistana ini lagi. ... Semua boleh bahagia tanpa Dewi Mawar...." Dewi Mawar tidak mampu menjawap, hanya memandang ke luar, Dewi Dalelai dan Dewa Sarno bahagia sekali di taman  bunga alam kayangan. Dewi Mawar mula menitiskan air mata. Sedih.

     ****************************

            Cuaca agak mendung dan tidak lama lagi hujan lebat akan turun. Adio yang sibuk di sawah memandang ke langit, begitu juga dengan Dewi Rohaiyu. " Dewi Dalelai...." Dewi Rohaiyu berkata tiba-tiba. " Adip... Izinkan Ayu... Pergi ke Alam kayangan... Melawat Dewi Dalelai..." Hati Adip sedikit berat melepaskan Dewi Rohaiyu pergi. " Tapi...  Adip takut Dewi Rohaiyu dalam bahaya... Esok saja Dewi Rohaiyu pergi... Mari kita balik... Anak-anak kita masih di rumah Dewa Rahamad dan Nafiki." Dewi Rohaiyu mengalah walaupun hatinya betul-betul mahu ke alam kayangan bagi mesmastikan Dewi Dalelai dalam keadaan yang baik. Sebaik sahaja sampai ke rumah Dewa Rahamad, hujan turun dengan begitu lebat. Semua mereka masuk ke dalam bilik, dan berpelukan. Bunyi detuman guruh sangat mengerikan.

           Puteri Aqualia terkejut dengan bunyi guruh di langit. ' Dewa Putra...' bisik hati Puteri Aqualia. Aqualia keluar dari istana mereka. Sayap Aqualia muncul dan dalam hujan yang lebat Aqualia cuba sedaya upaya untuk terbang ke alam kayangan. Ketika mahu menembusi awan, diantara kerajaan bumi dan kerajaan kayangan angin yang kuat telah menghalang Aqualia untuk menembus ke alam kayangan. Aqualia tidak dapat bertahan lagi akhirnya terjatuh ke kerajaan bumi. Seluruh badan Aqualia terkena lumpur. " Dewa Putra.... Dewa Putra... " Panggil Puteri Aqualia . Puteri Aqualia terasa sangat lemah dan akhirnya pengsan. Dalam hujan yang lebat tubuh Aqualia terkena hujan dan Aqualia masih baring lemah .

           *************************

            " Laksamana Merak!!! Laksamana Merak tidak tahu apa yang Dewi Mawar lalui!!!  Dewi Mawar tidak minta semua ini berlaku kepada Dewi Mawar!!! Dewi Mawar memang mahu pergi! Tapi Dewi Mawar di halang! Dewi Mawar di kurung dalam istana ini persis dalam penjara! Laksamana Merak tidak mahu hormat Dewi Mawar? Dewi Mawar tidak peduli tapi jangan nilai Dewi Mawar!!! Kalau Dewi Mawar tidak boleh keluar dari hidup di istana ini lebih baik Dewi Mawar mati saja!" Laksamana Merak terkejut dengan apa yang dikatakan Dewi Mawar. Air mata Dewi Mawar mula jatuhbke pipi. Cuaca diluar tiba-tiba bertukar menjadi ribut petir.

Mystical BeautyWhere stories live. Discover now