فى فيلا الزينى ليلا كانت العائلة باكملها جالسة على طاولة الطعام ليتناولوا عشائهم فى صمت وشرود، فيما عدا والدهم ووالدتهم .
تنحنح سليم قائلا : احم الا قوليلى يا فريدة هو الاكل ده فى ايه انهارده.
فريده مبتسمه : ابدا ياحبيبى الاكل كويس بس اللى بياكلوا هما اللى فيهم حاجه مش كده يا ولاد .
لم يأتى منهم رد فكل منهم شاردا فى ملكوته .
تحدث سليم هذه المرة بصوت عالى نسبيا: لاء بقى مالكم كلكم فيكم ايه ما حد فيكم يرد علينا ويقول مالكم .
تحدث مراد : خير يا بابا فى حاجه .
سليم : ياه اخيرا طب الحمد لله انه فى واحد رد عليا منكم ممكن اعرف مالكم بقى .
ادم وغادة: حضرتك بتقول حاجه يابابا.
سليم: الحمد لله يافريدة ، ثم نظر لابنائه منفعلا :ممكن اعرف بقى مالكم فيكم ايه دلوقتى .
غادة بهدوء: ابدا يا بابا مافيش .
فريدة: غادة فى ايه انتى واخواتك انهارده كده مش عاجبنى لا انا ولا بابا .
مراد: ابدا يا ماما مافيش الموضوع بالنسبة ليا موضوع بخصوص الشغل مش اكتر .
سليم : وانت يا استاذ ادم انت والست غادة مالكم انهارده .
ادم : مافيش يا بابا مشاكل برضوا فى الشغل .
سليم وهو يوجه كلامه لادم ومراد : ماشى مشاكل الشغل دى بعدين نقعد مع بعض ونتكلم فيها ، ثم نظر لابنته الصغيرة وحدثها : هاه وانتى بقى يا ست غاده انتى كمان عندك مشاكل فى الشغل ولا حاجه.
غادة : ابدا يا بابا اصل عندى امتحان مفاجئ بكرا ومكنتش عارفه بيه فعشان كده انا مضايقه بس .
ادم مندهشا : غريبة ده انتى دحيحه وبتاكلى فى الكتب اكتر من اى حاجه خايفه دلوقتى.
فريده مبتسمه : بطل مشاكسة فى اختك يا ادم ، ثم مسحت على شعرها بحنان قائلة : انشاء الله ياحبيبتى هتذاكرى وهتحلى كويس فى الامتحان وتطلعى الاولى كمان .
ابتسمت لها غادة بصمت وقبلت يدها ، واكملوا تناول طعامهم وهم يضحكون سويا .
-------------------------------
بعد الانتهاء من تناولهم الطعام امر سليم من ادم ومراد ان يلحقوا به الى غرفة مكتبه ليعرف ماهى نوعية المشكلات التى تواجهم .سليم : هاه بقى يا بشمهندس منك له اتفضلوا وقولوا مشاكلكوا ايه هى .
مراد بهدوء حذر: معتز يا بابا قارفنى فى الشغل ومطلع عينى اللى انا اقوله يعمل عكسه ويجى يوم ويغيب عشرة وياريت بقى لما بيجى بيشتغل لاء ده بيبوظ الشغل اكتر .
ادم منفعلا : بصراحه بقى يا بابا انا لحد دلوقتى مش عارف انت ليه متمسك بالشراكه مع عمو سليمان خصوصا انه سايب كل حاجه فى ايد عيل زى الاسمه معتز ده .
أنت تقرأ
حب اعماه الانتقام ..
Romanceجمعهما الحب وفرقهم الانتقام عشقها من اللحظه الاولى وهى احبته بجنون ولكن ذلك لم يكن كافى ليردع حرب الانتقام ببنهم ........ فما الذى سيحدث لهما مع الايام ..........