Bab 5

16.6K 967 18
                                    

BIBIR  aku  ketap.  Rasa  sakit  menjalar  urat  saraf  bila  kaki  kananku  di  bebankan  dengan  jisim  tubuh.  Tangan  memaut  erat  pada  penghadang  tangga.  Walaupun  sakit,  tapi  elok  untuk  berlatih  berjalan. 

"Widya".  Mama  kalut  mendekati  aku  bila  dia  melihat  aku  berura  menuruni  tangga.

Aku  tersengih.

"Morning  mama",

"Kenapa  jalan  seorang  ni?  Hisy,  kalau  jatuh  macam  mana?  Jangan  cari  pasal  Widya", Bebel  mama.  Tubuh  aku  cuba  di  papahnya.  Aku  menolak  lembut  tubuh  mama.

"Widya  okey  mama...",  Pujukku.

Tak  mahu  tubuh  aku  terlalu  di  manjakan.  Alah  bisa  tegal  biasa.  Sakit  itu  mengajar  erti  keperitan.  Kalau  asyik  di  tegah,  bila  aku  nak  pulih?

"Nanti  Raf  nampak,  marah  dia".  Gumam  mama  sambil  memandang  tunak  wajahku.  Rambut  aku  yang  terjuntai,  di  selitnya  lembut  ke  belakang  telinga. 

Aku  tersenyum.

Memang  sengaja  nak  buat  dia  marah.  Awal  pagi  langsung  aku  tak  nampak  batang  hidung  dia.  Aku  bangun  -  bangun  cuma  lihat  air  dalam  tub  dah  panas  dan  semua  kelengkapan  aku  tersedia.

"Erm,  abang  mana  ma?"  Soalku.

Mama  tersenyum  lain  macam  bila  mendengar  soalanku.  Dahi  berkerut  halus.  Pelik  ke  soalan  aku?

"Cari  abang  atau  cari  Raf?"  Jawapan  yang  aku  pinta,  soalan  yang  di  sua  mama.  Wajah  mama  tersungging  senyuman  nakal.  Kening  kanannya  terjungkit  sedikit.

Aku  mencebir  halus.

"Abanglah",  Tukasku  laju.  Entah  mengapa  darah  naik  menyerbu  wajah.

Mama  ketawa  kecil.

"Aban..."  Belum  sempat  mama  membalas,  Pintu  bilik  abang  terkuak  dari  dalam.  Serentak  itu  pandangan  kami  teralih  pada  pintu  itu.

Raf  dengan  rambutnya  yang  berserabai,  bersinglet  hitam  dan  seluar  pendek  separas  lutut.  Dia  mengangkat  wajah  memandang  aku  dan  mama.  Seketika  mata  kami  bertentang....

Wajahnya  beriak  terkejut.

Bibirnya  melopong.

"Mama... er",  Telinganya  memerah.  Dia  terundur  ke  belakang.  Pintu  di   tarik  menutupi  semula  biliknya.

Bum.

Aku  dan  mama  saling  berpandangan.  Mama  ketawa  bila  melihat  wajah  terkebil  aku.

"Kenapa  mama  gelak?"  Soalku  polos. 

"Jom  Widya,  mama  bantu  kamu  turun.  Mak   Rubiah  buatkan  kek  coklat  untuk  kamu",  Kata  -  kata  mama  buat  aku  mengukir  senyuman  teruja.

"Jom!"  Kalut  aku  tarik  - tarik  lengan  mama  supaya  turun  bersama  aku  sehinggakan  aku  lupa  tentang  kesakitan  buku  laliku.  Mengaduh  juga  aku  bila  hendak  melangkah  turun  dari  satu  anak  tangga  ke  anak  tangga  yang  lain.

Lama  aku  memandang  mama  yang  membantu  aku  turun.  Bibir  mama  masih  tersenyum  -  senyum.

Aneh.

"Mama  tak  jawab  pun  lagi  soalan  Widya.  Kenapa  mama  gelak?"  Soalku.  Mata  terkedip  -  kedip  memandang  wajah  mama.

"He's  blushing".   Mama  tersengih.

Her  Bad Boy - [ɌȺF]Where stories live. Discover now