Bab 7

16.6K 966 40
                                    

PERLAHAN  langkahku  menapak  ke  arah  meja  makan.  Bibir  asyik  tersenyum  -  senyum.  Tak  sabar  mahu  menunggu  Raf  bangun  dari  tidur. Apa  agaknya  reaksi  dia  nanti  ya?

"Eh,  awal  Widya  bangun",  Sapaan  Mak  Rubiah  buat  aku  tersengih.

"Saja  bangun  awal.  Widya  nak  sekolah",  Aku  terus  melabuhkan  duduk  tatkala  Mak  Rubiah  menarikkan  kerusi  untukku.  Makin  lebar  sengihanku.

"Kaki  Widya  kan  sakit  lagi",  Lembut  Mak  Rubiah  menegur.

Aku  tarik  muncung.

Alasan  sama  seperti  Raf,  mama  dan  abang.  Mereka  tak  faham  apa  aku  rasa  asyik  kena  kurung  dalam  rumah  ni.  Bosan  tau!

"Widya  bosan  lah  Mak  Rubiah.  Widya  nak  keluar  ke  sekolah.  Bolehlah  jumpa  Fahim,  Rizky  dan  Rian",  Tukasku.  Tudung  saji  dibuka  meninjau  sarapan  yang  dihidangkan  Mak  Rubiah  pagi  - pagi  ini.  Lapar~

"Raf  bagi?"  Soalan  Mak  Rubiah  buat  aku  mencebikkan  bibir.

Raf  bagi  ke  tidak,  memang  aku  nak  pergi.  Tak  perlu  susah  -  susah  tanya  dia.  Jawapan  bad  boy  tu  mesti  tak  punyalah.

Melihat  reaksiku,  Mak  Rubiah  tersenyum  kecil  lalu  menggeleng  perlahan.

Masak  sangat  dengan  sikap  keras  kepalaku.

"Tak  apalah  Widya,  Mak  Rubiah  pergi  ke  dapur  dulu.  Nak  buatkan  kopi  untuk  Datin  Wardah",  Pamit  Mak  Rubiah  seraya  itu  dia  berlalu  meninggalkanku  sendiri. 

Aku  hanya  tersenyum  lalu  menghantar  Mak  Rubiah  dengan  pandangan  mata.  Melihat  tubuh  Mak  Rubiah  hilang  dari  pandangan  kek  batik  yang  dipotong  kecil  -  kecil  aku  ambil  satu  per  satu  lalu  disua  ke  dalam  mulut.

Pintu  bilik  abang  yang  masih  tertutup  rapat,  aku  kerling  sekilas.

Bibir  aku  terus  ukir  senyuman  nakal  saat  membayangkan  wajah  Raf.  Marahkah  dia? 

Aku  kembali  memalingkan  wajah  menatap  pasu  cantik  kesayangan  mama.  Hadiah  terakhir  arwah  papa.  Kelat  senyuman  aku  melihat  pasu  itu.  Masih  cantik.  Warna  -  warni  rumah  ini  sudah  menghilang  bersama  -  sama  papa. 

Kepala  aku  menggeleng  perlahan.  Air  mata  yang  bersisa  dipipi,  aku  seka  perlahan.

Aku  fikir,  bila  hilang  papa...  hala  tuju  aku  dah  hilang.  Tapi  aku  silap.  Sangat  silap.  Aku  masih  ada  mama,  abang,  Mak  Rubiah  dan....

Raf. Ya,  aku  ada  Raf.

"Widya  Arluna!"  Jeritan  kegeraman  itu  buat  aku  tersentak.  Mata  membulat  menoleh  mencari  punca  suara  itu.  Melihat  Raf  yang  berdiri  skeptik  dihadapan  pintu,  tawaku  terus  meletus.  Kuat!

"Kau  memang  nak  kena  dengan  aku!"  Katanya  geram.  Wajah  marah  ditayang.  Tajam  matanya  merenung  aku.  Tapi  aku  tak  takut.

Lekas  aku  bangun  dari  kerusi.  Bibir  langsung  tak  henti  meletuskan  ketawa.  Serius  comel!

"Morning  Encik  Panda.  Macam  mana  tidur?"  Soalku  bersama  usikan.  Pandai  jugak  aku  dalam  seni  rupanya.  Mata  tak  lepas  memerhati  Raf  yang  di  pakaikan  cekak  telinga  panda.  Hidung  dan  kedua  -  dua  matanya  aku  corakkan  dengan  warna  hitam.  Kedua  -  dua  pipinya  aku  gariskan  tiga  helai  misai.  Misai  macam  mana?  Alah...  misai  macam  doraemon  tu.

Her  Bad Boy - [ɌȺF]Where stories live. Discover now