Haziqah P.O.V
Aku tiba tiba tertawa
"Kenapa ketawa seorang seorang tu? Tak nak bawa saya?"
"Lucu kan awak? Bukan awal tahun ni kita ke yang nak kahwin? Tapi Adelia yang kawin dulu. Kita dah tunang lama" kataku kepada Nadzirul
Dia pun tertawa "At least saya tak langkah bendul biar lah abang kahwin dulu, now abang dah kahwin kita bila kahwin?"
"Bila bila je Haziqah okay" kataku dengan malu.
"Tahun ni atau tahun depan? Or bulan ni atau bulan depan?"
"Bulan? Awal nye babe? Mana sempat plan wedding macam tu, Adelia dengan Nubhan honeymoon 2 minggu kot"
"Biarlah benda baik mesti cepat cepatkan" katanya dengan mengenyitkan matanya.
"Papa macam mana? Okay?" Tanyaku apabila teringat kejadian yang berlaku di majlis nikah Adelia
"Sayang, tadi ada lelaki ni tanya kat saya dia tanya mana Nadzirul? Saya tak kenal lelaki tu" aku kata kepada dia..
Kami sedang makan sebab majlis nikah baru saja selesai dan sebab tadi sibuk jadi tak sempat makan.
"Oh, siapa eh? Tadi saya busy sangat kot sebab tu dia tak nampak?"
"Nadzirul?" Sapa lelaki yang tadi
"Ha ni dia babe." Kataku kepada Nadzirul yang bengang dan nampak terkejut??
"Papa.." mata ku membesar apabila dia kata itu papa dia..
Papa?! Bapa mertua aku?! Eh belum lagi..
"Nadzirul!"
Nadzirul berdiri dan terus memeluk Dato Kamaluddin yang tadi membuka tangannya
Omg aku tak sangka yang tanya tadi bapa mertua aku!
"Mana kamu pergi? Papa cari kamu lama!"
Nadzirul hanya memeluk papanya dan dari tempat aku nampak dia menangis.
"Maafkan papa ye"
"Nadzirul dah maafkan papa lama dah"
Selepas diorang berpelukan mereka bersembang duduk dan makan juga. Sampaikan Nadzirul lupa kewujudan ku tapi aku faham.
Saya sebagai isteri yang memahami suaminya eh-
Aku faham jadi aku pergi ke tempat perempuan tapi aku juga dipinggirkan sebab diorang asyik melayan boyfriend masing masing.
Jadi apa aku buat? Aku makan lah. Nasib lah family aku datang ke sini, jadi aku layan mama dengan babah.
"Papa okay, lepas ni kita lawat papa nak?"
"Saya okay je"
"Eh sebelum tu kita ajak Brie boleh tak? Saya rasa awak patut kenal dia kepada nenek dia? If you are okay with that if tak tak pe, saya faham dan saya ta"- belum habis aku berkata Nadzirul dah memotong kata kata ku
"Ye sayang, kita bawa Brie. Gelabah pula mama dia ni"
Mama?
Aku dapat rasakan pipi aku memerah dan aku menunduk malu.
Tiba dirumah Brie terus berlari kearah Nadzirul sampai menjerit "Papa!"
"Hai anak papa, seronok tadi main dengan kawan?"
"Seronok! Papa papa! Tadi Brie ada kawan baru! Nama dia Hakim!" Kata Brie sebaik saja dia masuk kereta dan duduk dibelakang.
"Hai mummy!" Brie menjerit
Mata ku membeliak besar siapa dia panggil mummy? Aku ke? Takkan Nadzirul dia panggil mummy?
"Ye sayang dia panggil awak mummy"
Aku menutup mulutku perlahan lahan dan terjerit teruja
"Hi Brie! Hari ni Brie nak kemana?" Tanyaku dengan lembut
"Brie ikut mummy je" tangan kecilnya aku cium
"Brie sayang, hari ni kita jumpa atuk ye"
"Atuk? Brie ada atuk?"
"Ye Brie ada atuk"
"Waaah lepas ni boleh lah Brie tidur dengan atuk? Macam kawan kawan Brie?"
Nadzirul P.O.V
Jantung ku terhenti mendengar kata kata Brie. Dengan itu aku menyedari sesuatu.
Aku banyak fikirkan tentang diri aku sampai kan keperluan anak aku terabai. Anak aku tak pernah rasa macam mana kawan kawan dia rasa.
Tak pernah rasa kasih sayang ibu bapa bersama yang masih ada atuk nenek
"Sayang.."
Teguran Haziqah yang lembut membuatkan ku sedar juga yang lepas ni Brie tak payah lalui semua itu lagi.
Selepas ni Brie akan ada ibu bapa yang tetap dan bersama. Akan ada atuk nenek yang sayang dia.
Brie yang sudah berumur 4 tahun sudah cukup matang untuk mengetahui perasaannya sama ada kecewa atau gembira.
Tiba sampai di rumah papa Brie sendiri yang turun dengan terujanya meninggalkan aku dan Haziqah dalam kereta.
Haziqah menyentuh bahuku lembut "Saya tahu awak kecewa kan? Sebab tak bagitahu Brie dia ada atuk?"
Aku mengangguk
"Look at me babe.." katanya perlahan dan lembut
Aku menoleh kearahnya "You are a great father already.. jangan lah kecam diri awak sampai awak down macam ni. Bakal laki saya dah tak handsome dah"
Aku terukir senyuman
"Awh that smile.. now kita masuk dalam dan jadi keluarga yang paling terbaik untuk Brie."
"Dan awak akan jadi ibu yang paling best untuk Brie" balas ku lagi..
"Dan tanpa awak saya takkan jadi ibu yang baik, jadi kita akan jadi ibu bapa yang paling terbaik"
Kata kata semangat Haziqah tidak pernah tidak membuatkan aku semangat.
Walau belum isteri dia sudah jadi sesuatu yang aku boleh percayai dengan nyawa aku sendiri..
Aku beruntung dapat Haziqah.
I love you babe..
YOU ARE READING
Nubhan
Teen Fiction* Sebelum baca buku ni sila baca Adelia dahulu ye * Sequal kepala ' Adelia ' " Awak tak nak kahwin?! "