Kampung
Damai suasana kampung dengan bau segar harum dari tiupan angin sepoi-sepoi bahasa. Mengalun lembut berhembus. Sesekali terasa angin menampar lembut pipinya.
Dia berdiri atas tebing ban. Air hitam keruh yang bergerak perlahan dipandang. Ada riak-riak kecil dan buih yang timbul di permukaan air. Mungkin anak-anak ikan atau juga berudu sedang berenang mencari makan.
Dari jauh dia nampak sebuah kenderaan sedang dipandu menghala ke arahnya. Jalan yang agak sempit membuatkan kenderaan itu menyusur perlahan. Dia hanya memerhati.
Perlahan dia melangkah meninggalkan ban, menuju ke pangkin kayu dibawah pokok rambutan. Matanya tidak lepas dari memerhatikan kenderaan berwarna merah itu menghampiri simpang masuk di hadapan rumahnya.
Kenderaan itu memasuki simpang akhirnya berhenti di halaman rumahnya. Cermin yang sedikit gelap agak menyukarkan dia mengenali siapakah tetamu yang datang.
Pintu kereta dibuka.
Ya Allah, Murni ke tu, bisik hati kecilnya. Segera dia menghampiri gadis yang sedang turun dari kereta.
"Assalamualaikum ayah!" Riak wajah Pak Salleh bertukar. Gadis itu sedang melangkah ke arahnya.
Kedut di wajah semakin bertambah apabila dia mula tersenyum. Itu Murni, detik hatinya.
"Allahuakbar, Murni. Kenapa lama sangat kau tak balik ke sini nak?" Ujarnya sayu. Murni hanya diam tanpa kata. Namun airmata tidak dapat ditahan. Tangan Pak Salleh di salami. Dicium tangan tua itu dengan rasa sebak.
"Mai, Mai! Meh tengok siapa yang datang ni." Laungnya dengan kuat.
Mak Mai menjengukkan muka dari pintu dapur. Sama seperti Pak Salleh, Mak Mai juga terkejut melihat tetamu yang singgah di rumahnya tengahari itu. Tetamu yang sangat tidak disangka dan sering ditunggu-tunggu kepulangannya.
"Allah, Murni ke?" Segera dia keluar. Terkocoh-kocoh pula Mak Mai menyarung selipar.
Tanpa suara, Murni terus mendapatkan Mak Mai. Tubuh tua itu dipeluk erat. Terhambur airmata kedua anak beranak itu. Nana hanya memandang. Dirinya ikut menangis melihat adengan syahdu pertemuan itu.
"Mak dan ayah sihat?" Pelukan mereka lerai. Tangannya masih memeluk lengan Mak Mai.
"Sihat alhamdulillah. Jomlah masuk dulu. Kita berbual kat dalam. Ajak kawan ni masuk," ujar Pak Salleh sambil memandang ke arah Nana.
Nana menghulurkan tangan untuk menyalami Mak Mai. Mereka beramai-ramai melangkah menuju ke pintu dapur. Jika diamati, rumah mak dan ayah angkatnya nampak sedikit berubah. Sungguh dia rindu dengan suasana kampung tempat dia membesar.
"Mana abang Khaeir dan adik Eira, mak?" Murni pandang sekitar rumah. Mencari kelibat abang dan adik perempuan angkatnya.
Di amati juga keadaan rumah. Rumah itu nampak kemas dan teratur. Kalau dulu rumah itu ada rumah induk, kini nampaknya sudah di ubahsuai. Ada penambahan bilik dan ruang tamu yang dibina dengan binaan batu bata, bukannya papan.
"Khaiera sekarang tinggal di asrama kolej. Khaier pulak ada di kebun." jelas Pak Salleh.
"Ohh, Eira masih belajar dimana, ayah?" Tanya Murni ingin tahu. Lama dia tidak bertemu adik perempuannya itu.
"Belajar akaun dekat kolej swasta. Dekat bandar tu je. Tapi kena duduk di asrama sebab susah nak dapat kereta sewa untuk ulang alik kuliah dari kampung." Mak Mai menjelaskan tentang Khaiera.
"Sudah dua tahun Khaiera tu belajar. Masih ada satu tahun lagi untuk habis diploma." ujar Pak Salleh pula.
Mak Mai menyediakan minuman. Kebetulan dia sudah siap memasak untuk makan tengahari.
"Minum dulu Murni, Nana. Kejap lagi kita makan tengahari. Tak bagitahu nak balik, jadi tak adalah juadah yang istimewa." Mak Mai menuang jus oren sunquick ke dalam gelas.
"Mak masak apa?" Murni memandang Mak Mai. Dia tahu Mak Mai pandai masak dan masakan Mak Mai memang sedap. Terbit rasa rindu pada makanan kegemarannya, sayur nangka muda masak lemak kuning. Kalau ada ikan kering goreng, laju dia menambah nasi.
"Tadi ayah ada bawak balik pucuk paku dari kebun. Mak buat kerabu je. Lauk lain kangkung goreng pedas dan sup ikan merah." beritahu Mak Mai kepada Murni.
"Wah, sedapnya menu makcik. Kerabu pucuk paku memang kegemaran saya tu." Nana yang sejak tadi diam, mula bersuara. Lauk pauk kampung adalah kegemarannya.
"Ye ke, hah kejap lagi kita makan ye. Nak tunggu Khaier balik kejap lagi, kita boleh makan sama-sama."
"Pergilah berehat dulu. Nanti mak panggil makan." Cadangan Mak Mai diterima dengan senyuman oleh mereka berdua.
Mak Mai membawa mereka ke ruangan depan. Ruangan itu sangat luas dan dikemas rapi. Setelah itu, Mak Mai minta izin untuk ke dapur semula.
YOU ARE READING
Aku Dalam Dakapan Dia ✔
RomantizmDia tidak mencari cinta, dia tidak mencari kasih sayang. Dia sudah lali hidup sendirian. Walau ada yang menghulur cinta, namun dia tidak terburu-buru menerima. Dia hanya menanti jodoh tiba ..... Segalanya dalam genggaman dan dakapan Dia... "Ya Allah...