Bab 1 : KISAH AKU

354 35 2
                                    

3 tahun selepas Hatred LOVE,

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

3 tahun selepas Hatred LOVE,

"Welcome back my brother!" Xander menyambut kepulangan adiknya Arif Xaiden yang baru sahaja pulang dari UK.

"Papa Aiyen!" jerit si comel Zhalika Irene dengan pelatnya lalu laju  memeluk Xaiden.

"Hai budak cute!" ujar Arif Xaiden  mendukung Zhalika Irene manja.

"Wei Xaiden, jom celebrate kepulangan kau," ajak Xander beria.

"Yelah, kau celebrate sampai esok. Aku nak naik atas. Nak berehat," berjam-jam menaiki pesawat memang penatlah kan?

Sewaktu di dalam bilik, dia menghempas badannya di atas katil dan memandang lama kipas siling biliknya.

"Alang-alang tu meh aku memperkenalkan diri. Harapkan author tu sampai habis cerita ni pun belum tentu nak introduce aku,"

"Aku Arif Xaiden, adik Ariq Xander dalam cerita Hatred Love sebelum ni. Siapa tak tahu korang pergi baca buku first dulu. Shuh! shuh!"

"Okay sambung balik kepada reader yang mungkin setia bersama author yang tak seberapa nak pandai buat cerita ni."

'Amboii kau, aku tak sambung cerita kau nanti kot!' celah author dengan carutan. Ehh tak, saya baik jer. Semua kejian dari Xaiden ni semua tipu belaka okay... Sambung cerita pasal Xaiden balik sebab kalau nak dengar cerita saya, kena buat buku lain pulak. Muahahahaggaga!!

"Dahlah kau, sibuk jer kacau cerita aku. Okay sambung balik. Aku Arif Xaiden, family panggil aku Arif, kawan panggil aku Xaiden. Yang tak berkenaan dengan hidup aku panggil aku Tuan Arif. Ada faham? Bagus reader sekalian..."

"Macam korang tahu, kisah hidup abang aku yang penuh drama tu akhirnya bahagia. Kenapa sambungan dia tiga tahun kemudian?"

"Sebab aku rajin. Aku sambung PhD lepas semua masalah abang kesayanganlah sangat aku tu settled. PhD okay, waktu cerita Hatred LOVE tu aku baru habis Master, rest sekejap setahun. Setahun jer, aku bukan robot nak belajar jer memanjang en? Korang pun kan? Mesti faham perasaan aku ni,"

"Alisa tak silap aku tengah tahun ni baru habis PhD. Kenapa cepat sangat? Sebab dia tu terlampau bijak. Suka-suka hati lompat kelas. Lainlah aku ni, ikut aturan, so umur aku sekarang rahsia... kuang kuang kuangg!"

"Macam semua tahu, aku ni pendiam, tapi dalam cerita kali ni akulah yang akan banyak cakap. Satu lagi sifat terpuji aku ialah, aku suka budak-budak tau. Buktinya cara aku layan anak buah aku si Zhalika Irene tu. Amacam? Ada ciri-ciri lelaki idaman korang tak? Kalau tak ada Alhamdulillah... kalau ada sila lupakan aku. Sebab aku tak minat perempuan,"

"Woi! Aku bukan gay lah! Memandai je korangni. Aku straight! cuma belum bersedia lagi, jomblo happy..."

...

Anisa menilik badan ke arah cermin di hadapannya. Hari ni dia ada date dengan seseorang. Jadi mestilah bersiap cantik-cantik kan...

Buat sekian kalinya Anisa mengeluh di hadapan cermin. Sebenarnya dia tak nak berdating bagai. Blind date pulak tu, apalah yang difikirkan emak saudaranya A.K.A Mak Su itu sampai merancang blind date yang tak membawa faedah ni. Tambahan pula, lelaki yang pernah ditemukan dengannya itu bukan calang-calang. Orang kaya! Memang mata duitan betul orang tua tu, nak gunakan dia pula.

Ikutkan kalini dah masuk kali kelima dia pergi blind date sampai dah naik meluat dia tengok muka lelaki kat dunia ni. Kalini confirm kali terakhir dia akan buang masa dengan benda mengarut ni.

"Kalau tak menjadi jugak, adios! Baik aku jadi anak dara tua daripada hidup tak bahagia. Eh! Taklah aku bohong jer, tak naklah jati andartu, rosak repotasi aku sebagai peguam tersohor di Malaysia yang cantik meletop ni! Muahahahah!"

"Okay-okay, kalau aku bercerita dekat korang tentang kisah aku ni sampai tahun depan belum tentu habis tau. So kalau nak tahu korang sambunglah cerita ni dulu. Bye."

Anisa membelek wajahnya pada pantulan cermin buat kali terakhir sebelum mencapai tas tangannya dan berangkat keluar dari rumah.

Di restoran,

"Awak cantik sangat," ujar seorang lelaki kepada Anisa dengan senyuman, menunjukkan sebaris giginya yang tak berapa nak ada.
Anisa pula hanya tersengih kekok.

"Orang tua? Ini dah kira desperate sangat ni. Uwaa! Nak balik!" desis Anisa mengenangkan nasibnya ketika itu. Memang dia berpangkat Dato' tapi agak-agaklah. Ni bukan setakat Dato', ni sekali package Datuk ni!

Dia pun ada taste okay... Dia bukannya perempuan kampung yang tak ada duit. Dia seorang peguam yang berkelulusan tinggi! Sempat riak yer Cik Anisa?

"Awak order jer apa-apa, saya belanja," sambung Dato' itu lagi lalu mengenyit mata nakal kepada gadis di hadapannya. Eiuwww!

20 minit kemudian.

"Saya ada sesuatu untuk awak,"  serta merta Anisa Fazira berhenti dari terus menjamah makanan yang di order sepuluh minit yang lalu. Tidak lama selepas itu, sebuah kotak kecil berwarna merah dihulurkan kepada Anisa. Anisa terus menelan liurnya kasar.

'Macam kenal jer kotak tu'! monolog Anisa cuba membuang tanggapan negatif yang menjengah mindanya ketika itu.

Secara tiba-tiba Dato' itu melutut dihadapan Anisa tanpa memikirkan pandangan mata yang memandang mereka ketika itu.

"Will you marry me?" Terbuntang Mata Anisa. Apa benda yang berlaku ni?

"No," jawab Anisa laju.

"Kenapa?"

"Sebab saya tak suka lelaki tua. Lagipun saya baru nak berkenalan dengan Dato'. Belum ada hubungan apa-apa pun. Sa...saya rasa saya kena balik. Maafkan saya Dato', Assalamualaikum," terang Anisa tidak berselindung lalu laju meninggalkan Dato' itu dalam keadaan tergesa-gesa.

Ini kerja paling gila dia pernah buat.
Sumpah, ini kali terakhir dia akan buat kerja gila macamtu. Semua sebab ikutkan sangat permintaan Mak Su yang kemaruk nak dia kahwin dengan orang kaya. Susah sangat biar dialah yang kahwin. Menyemak!

To be continued...

Hahhagagaga kesian betul si Anisa tu. Saya saja nak introduce kehidupan diorang dulu. Perangat hampa sat! Okaylah Sayonara!!

Comments and votes okayy...

My Love, My Life -Book 2- [HIATUS]Where stories live. Discover now