"Ini ke rumahnya besan kita tu bang?" Puan Natrah bertanya Encik Hadi bila kereta proton X70 memasuki halaman rumah semi D yang tersergam indah itu.
"Ikut alamat ini lah rumah Encik Marzuki." Sebenarnya Encik Hadi sudah boleh memandu sendiri. Jadi untuk ke rumah besannya , dia yang memandu. Inipun sebenarnya pertama kali dia ke rumah besannya. Maklumlah masa hari kahwin Laila Azwa tidak sempat untuk bertandang ke rumah pihak lelaki.
Najwa yang duduk di belakang teruja melihat rumah kembar dua tingkat yang halamannya penuh dengan bunga-bunga yang sedang berkembang. Mana tidaknya , sentiasa berada dalam jagaan Laila Azwa. Berangan dia sekejap yang dia akan duduk di rumah itu nanti.
Sempat dia mengeluarkan cermin kecil dari beg tangannya dan menilik mukanya untuk melihat penampilannya buat kali terakhir sebelum berjumpa abang iparnya. Itulah tujuan utama dia.
Keluar mereka dari kereta, dan melangkahkan kaki ke pintu utama rumah Encik Marzuki. Tadi sempat Encik Hadi menelefon Encik Marzuki mengatakan dia sudah hampir sampai.
"Assalamualaikum..." salam diberi oleh Encik Hadi.
Kebetulan Amran yang sedang berada di kerusi batu sudut tepi rumah , mendengar salam Encik Hadi dan mendapatkan mereka.
"Waalaikumussalam. Encik cari siapa?"
"Errr, saya besan Encik Marzuki. Ayah mertua Hanif." Fahamlah Amran bila disebut mertua Hanif mestilah ayah Puan Laila.
"Oo, sekejap ye , saya panggilkan dia."
"Errr, anak ni..." Pelik sebenarnya dia melihat pemuda kacak di depannya ini. Nak kata anak bongsu Encik Marzuki, setahunya Hanif anak bongsunya.
"Saya ni pembantu Encik Hanif, encik."
"Oo... tak perlu lah panggil saya encik. Panggil pakcik je..."
"Baiklah. Saya panggilkan Encik Marzuki sekejap ye pakcik."
Mengangguk Encik Hadi. Sebenarnya Encik Hadi tidak sabar untuk berjumpa anaknya Laila Azwa.
"Wahhh ibu. Kayanya abang Anif. Siap ada pembantu lagi. Untunglah Awa nanti ibu ye, kalau kawin dengan abang Anif nanti." Najwa berbisik di telinga ibunya tanpa didengari Encik Hadi.
"Itulah, lepas ni Awa kena pikat abang Anif kamu tu sampai dapat. Ingat pesan ibu ni..."
"Hadiii..." Meluru Encik Marzuki keluar dari pintu utama rumahnya mendapatkan Encik Hadi. Tidak sempat dia menyarung selipar di kakinya.
"Rindu aku pada kau Hadi. Kau macam mana, dah sihat tak ni?" Memeluk erat kawannya itu.
Tersenyum Encik Hadi. Kalau tak sihat takkan dia boleh sampai ke rumah Encik Marzuki.
"Alhamdulillah aku dah sihat."
"Uncle." Dengan sopannya, Najwa menyalam tangan Encik Marzuki.
"Masuk lah. Laila ada kat bilik dia. Kejap lagi saya panggilkan Laila. Jemput masuk Natrah, Najwa." pelawa Encik Marzuki.
Sempat Najwa menoleh ke arah Amran. Amran memberikan senyumannya tetapi dijeling oleh Najwa.
"Hish , sombongnya. Lain benar dengan perangai Puan Laila. Ingat cantik lah tu," bisik Amran dalam hati. Kemudian dia ke kerusi batu itu semula.
Encik Hadi dan keluarganya masuk ke dalam rumah Encik Marzuki. Terpegun Puan Natrah dan Najwa melihat susun atur perabot dan perhiasan dalam rumah itu. Nampak kemas dan mewah.
"Duduklah dulu. Saya panggilkan Laila dan Hanif."
Puan Natrah memandang Encik Marzuki yang berlalu ke ruang bilik dapur. Sempat dia berkata di dalam hati, kasihan dengan Laila yang ditempatkan di bilik dapur. Sudah macam orang gaji lah pula.
YOU ARE READING
Ratu hatiku Laila (Completed)
RomanceCover author @karlisXXX. Kisah seorang gadis kampung yang melarikan diri pada hari pernikahan bersama lelaki yang dicintai. Laila Azwa! Memang inilah nama dan wajah yang sering menghantui dirinya setiap detik. Bencinya bersebab. Sekarang aku tida...