" ingat rupanya jalan balik ke sini! Ingat ke dah lupa yang diri tu sebenarnya kuli!".
Nafas aku tarik sedalamnya mendengar perliannya itu. Baru je melangkah masuk kedalam pejabat ni dah kena perli.
Sabar iman! Sabar! Ikut suka dialahh nak cakap apa pun pasal kau! Yang penting kau datang sini nak kerja, Bukan nak gaduh dengan dia.
Tanpa mempedulikannya, mataku hanya fokus pada timbunan file diatas meja.
"kau pekak ke perempuan! Aku tengah cakap dengan kau ni!". Nadanya sedikit menjerit.
Keluhan berat aku hela.
"awak nak apa Encik Marteen Daniall? Boleh tak jangan kacau saya nak kerja!". Ujarku kegeraman.
"tak bisu rupanya kau! Aku ingatkan kau menghilang sampai bisu! Kau pergi mana 2 hari kau menghilang?".
"tapi aku peduli apa kau nak pergi mana pun! Lantak kaulahh! Ada aku kesah?? Lagi bahagia adalah hidup aku takde kau!". Bibirnya mengukirkan senyuman senget.
Sabar iman! Sabar!
"dah habis cakap dah? Kalau dah habis saya nak buat kerja saya!". Balasku acuh tak acuh.
"eita masuk!". Ujarnya pada telefonnya dan tidak lama kemudian sudah terpempang figura eita di muka pintu dengan senyuman yang meleret leret.
Bukan main laju lagi minah ni!
"yupp sayang! May i help you?". Kedengaran sangat manja suaranya menyapa di halwa telinga tambah tambah lagi dengan lenggok badannya yang menggeletis habis.
"sayang you tolong picitkan kepala i boleh tak? Entah kenapa rasa sakit snagat!".
"anything for you!". Jari runcing eita mula bermain main di kepala marteen. Aku hanya memerhatikan mereka dibalik komputer.
Perlu ke time macam ni jugak diorang nak bermesra, macam takde waktu lain pulak.
Suara mereka berdua yang semakin galak ketawa dengan manjanya membuatkan aku menjadi tidak senang duduk. Marteen pun bukan main sweet talker lagi dengan eita.
Punggung aku angkat dan menuju kearah pintu.
"hoi kau nak pergi mana tu?". Sergah marteen membuatkan langkahku terhenti.
"saya nak keluar jumpa suzy". Nasib baiklah alasan tiba tiba muncul.
"takpayah!".
"kenapa pulak? Saya...".
"aku cakap tak payah! Tak payahlahh! Yang kau ni tak reti nak ikut cakap aku ke! Kau duduk dan buat kerja kau!!". Tegas arahannya.
"tapi...".
"yang kau tak paham bahasa sangat ni kenapa? Aku cakap duduk, duduklahh! Kau ingat office ni bapak kau punya, ikut suka hati kau je nak buat apa pun, nak masuk kerja ke takk!!". Herdiknya kuat membuatkan pandanganku tertunduk merenung lantai.
Tanpa membantah lagi, Punggung aku henyakkan kembali diatas kerusi dengan air mata yang bercucuran.
Lembik betul kau iman! Asyik nangis aje kerja!.
Daripada ekor mata, aku dapat melihat wajah eita yang tersenyum lebar melihatku.
Marteen ni memang sengaja nak kenakan aku!.
"sayang! Nanti kita kahwin, you jangan marah i macam tu tau tapi takkanlah you nak marahkan i kan? U kan sayang i!". Ujar eita dengan lagaknya.
"of course baby! Orang miskin memang layak pun dilayan macam tu biar dia sedar diri sikit!".
YOU ARE READING
ISTERI KIRIMAN TUHAN
RomanceCOMPLETED✔️(SECOND BOOK) "kau siapa? Nama kau apa?" - Marteen Daniall. "iman". " aku tahulah iman! Iman apa?". "iman Mikayla". "buruk nye nama kau! Nama kuno sangat tapi aku rasa nama kau ni sesuai dengan kau sebab aku tengok kau ni lembik serupa d...