Mataku hanya tertancap pada iman yang sedang merenung kosong kearah jasad ibu yang dimasukkan kedalam lubang kubur.
Entah kenapa mata aku hanya melekat pada iman sedari tadi tanpa beralih sedikitpun.
Dia kelihatan tersangat sangat sedih dan matanya masih tidak berhenti daripada mengeluarkan air mata sehingga kelihatan agak sembap.
Aku bagaikan tertarik untuk kearahnya tapi aku cuba mengawal diri.
Melihatkan dia sedih membuatkan hatiku sedikit terusik. Namun aku hanya berlagak biasa.
Rasa serba salah terhadapnya kian menebal apabila memikirkan apa yang aku telah buat padanya.
Semalam baru aku tengok kau teresak esak dan hari ini kau menangis teresak esak lagi iman!
Kau memang nampak lemah diluar tapi aku tahu yang kau sebenarnya kuat di dalam.
Banyak dugaan hidup yang kau hadapi iman!
Ya Allah! Kejam sangatkah aku pada dia? Ampunkan aku.
Seusai doa dibaca dan orang ramai yang hadir mula beransur ansur pulang. Hanya tinggal kami sekeluarga disitu.
Mia mendekati iman dan memeluk sahabatnya akan tetapi itu masih tidak mampu memberhentikan tangisan iman.
"iman sayang janganlah macam ni! Mama tahu iman kuat kan! Mama kan ada, boleh teman iman! Jom kita balik!". Pujuk mama dengan lembutnya.
Iman menggeleng"kalau mama dan papa nak balik, baliklah dulu! Iman nak duduk dekat sini kejap je". Ujarnya dalam tersedu sedan.
Hiba aku melihatkan keadaanya sebegini.
Entah kenapa kakiku dengan spontannya melangkah kearahnya dan bahunya aku usap lembut. ". Iman, jom kita balik! Nanti kita datang balik ziarah ibu". Segaris senyuman aku hadiahkan kepadanya cuba untuk memujuknya.
"taknak! Awak balik lah dulu! Saya boleh balik sorang". Keras nadanya.
Degil jugak kau ni iman! Desisku.
"iman! Aku tahu kau sedih sekarang ni, tapi kau tak bolehlah macam ni! Kau kena redha dan terima ketentuan tuhan dan aku pasti yang ibu pun akan sedih kalau tengok kau macam ni". Pujuk mia lagi.
"kau tak faham mia! Aku sedih... Kau tahu kan aku hanya ada ibu je! Dari kecil, ibulah semangat aku,! Kalau semangat aku dah takde, macam mana aku nak happy mia". Balas iman sebak . Jelas matanya yang menunjukkan kesedihan yang teramat.
"aku tahu tu! Tapi kalau kau tunggu ibu pun, dia takkan kembali balik dekat kau iman! Kau kena kuat! Aku sentiasa ada untuk kau! Kan aku pernah cakap dekat kau yang aku tetap ada dengan kau walaupun orang sekeliling buang kau, hina kau." mia mengesat air mata iman dan pada hujung ayatnya dia mengerling kearahku.
Tengah sindir aku ke? Tapi aku tetap Terharu melihat keikhlasan persahabatan mereka.
" aku bukan tak terima takdir Allah tapi aku tak boleh fikir sekarang ni! Aku tak kuat!! Aku lemah.... ". Badan iman sedikit menggeletar.
Mama menyiku lenganku tanda menyuruhku memujuk iman dan mia juga begitu.
"mama dan papa tunggu iman dekat kereta ye sayang". Ujar mama dan mereka mula beredar begitu juga dengan mia. Mungkin ingin memberi ruang kepadaku.
Iman yang menunduk merenung batu nisan ibu aku pandang lama sebelum badannya dimasukkan kedalam pelukanku. Dia tidak menolak dan tanganku mengusap lembut belakang badannya.
Aku tak boleh tengok keadaan kau macam ni iman! Aku pun tak kuat.
"syhhh! Aku tahu kau sedih! Kau boleh lepaskan segala kesedihan kau dekat aku!". Lembut aku berkata.
YOU ARE READING
ISTERI KIRIMAN TUHAN
RomanceCOMPLETED✔️(SECOND BOOK) "kau siapa? Nama kau apa?" - Marteen Daniall. "iman". " aku tahulah iman! Iman apa?". "iman Mikayla". "buruk nye nama kau! Nama kuno sangat tapi aku rasa nama kau ni sesuai dengan kau sebab aku tengok kau ni lembik serupa d...