"mana dani?". Mata mama meliar memandang belakangku seperti mencari kelibat seseorang.Serba salah aku dibuatnya apabila wajah mama berubah kecewa.
"urm... Dani ada hal mama". Aku cuba ukirkan senyuman manis kearahnya.
"ada hal apanya, harini kan hari cuti! Tak boleh ke dia spend time dengan wife dia dan mama!".
"abang memang nak datang jumpa mama sebenarnya tapi tiba tiba dia ada hal penting!"
Tipu!padahal aku sendiri tak tahu dia pergi mana.
"iman tak tipu mama kan?". Soal mama tegas.
Air liur aku teguk perlahan sebelum menggeleng.
"mama percayakan iman tapi... mama tak percayakan dani! yelah manalah tahu dia suruh iman tipu mama ke untuk backup dia".
Alamak!
" macam mana ni iman! Risau tahu tak mama tengok kamu berdua ni! Seorang ke hulu seorang lagi ke hilir".
Mama memandangku lama tanda menunggu jawapan dariku.Tangannya digenggam olehku dan dibawa ke mulut" mama tak payah risaulah pasal kami! Kami okay, iman bahagia dengan marteen! ". Senyuman manis aku cuba ukirkan kepadanya tapi masih tidak mampu menyakinkan mama.
" betul ke iman bahagia? ".
Kepala aku angguk perlahan.
" mama tahu iman tak bahagia! Mama nampak depan mata mama sendiri yang dani bergaduh dengan iman tempoh hari dekat pejabat!".
"iman dan dani pun tidur bilik asing asing kan". Tegas suara mama membuatkan aku naik gerun.
Macam mana mama boleh tahu.
"maafkan iman".
" masa mama dan papa tidur dekat rumah kamu, mama tahu yang bilik kononnya penuh dengan barang tu sebenarnya bilik iman, kan?".
"mungkin iman dan dani sepakat nak tipu mama dan papa, tapi mama boleh baca gerak geri iman".
Aku menunduk merenung lantai.
Rasa bersalah sangat tipu mama.
Aku duduk melutut dihadapannya dan tangannya aku genggam.
"maafkan iman mama, iman tak berniat pun nak tipu mama dan papa!iman taknak mama dan papa risau pasal kami". Air mataku mula menitis. Membayangkan yang mama akan menbenciku setelah aku sanggup menipunya.
Ya Allah iman, apa yang kau dah buat pada mama?
"maafkan iman mama! Maafkan iman". Bersungguh sungguh aku memohon maaf kepada mama.
Namun, kepalaku diusap lembut oleh mama dan kedengaran esakan kecil daripada mama.
"mama yang patut minta maaf dengan iman bukannya iman".
Wajah aku angkat memandannya.. Jelas tubir mata tuanya juga sedang bergenang.
"maafkan mama sebab kahwinkan iman dengan dani! Mama pentingkan diri sendiri! Mama dah heret iman dalam masalah mama, mama pentingkan diri sendiri!.". Ujarnya dalam keadaan yang teresak esak.
Aku cuba untuk menenangkannya.
"mama tak salah! Dah memang takdir hidup iman macam ni mama! Iman redha dan terima semua ni".
"terima kasih ye iman sebab bersabar dengan sikap dani". Dia mengukirkan senyuman manis kearahku.
"iman yang patutnya ucapkan terima kasih dekat mama.. Iman dah terhutang budi dengan mama dan papa pasal duit yang mama dan papa bagi untuk iman sebelum ni!".
YOU ARE READING
ISTERI KIRIMAN TUHAN
RomanceCOMPLETED✔️(SECOND BOOK) "kau siapa? Nama kau apa?" - Marteen Daniall. "iman". " aku tahulah iman! Iman apa?". "iman Mikayla". "buruk nye nama kau! Nama kuno sangat tapi aku rasa nama kau ni sesuai dengan kau sebab aku tengok kau ni lembik serupa d...