15

1.5K 47 0
                                    

            Pagi itu, puas aku memikirkan apa yang aku boleh buat dalam rumah agam ini untuk mengatasi rasa kebosanan.

Rumah ni besar tapi sayangnya sunyi je. Papa sudah ke pejabat, mama dan mak minah keluar beli barang dapur, Marteen pulak tak tahu entah kemana. Kini, tinggallah aku sengsorang je dalam rumah besar ini.

Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk berjalan jalan melihat kawasan persekitaran rumah mewah ini.

Kakiku betul betul berhenti dihadapan swimming pool yang begitu biru jernih airnya. Fikiranku mula teringatkan ibu dirumah. Apalah yang ibu buat dekat rumah sekarang ni? Tiba tiba hatiku menjadi sebak teringatkan ibu. Yelah, aku kan tak pernah berenggang dengan ibu.

"excuse me! U ni siapa ye?". Soal satu suara dari belakang.

Badan aku palingkan kearah belakang. Kelihatan seorang wanita cantik bersama anak kecil menuju kearahku. Wanita itu sangat cantik persis seorang model tapi sayangnya pakaiannya jugak terdedah sana sini.

" excuse me! I tanya u ni siapa? Yang u pandang i semacam ni kenapa?". Nadanya sedikit tinggi.

"atau u ni maid baru dekat rumah ni?".

Kepala aku gelengkan" saya isteri Marteen Daniall".

Riak wajah seperti terkejut dan matanya memandangku dari atas hingga ke bawah.

"u! Seriously". Tidak semena, wajah seperti jijik dilemparkan kearahku.

"nama saya iman mikayla.. Boleh panggil iman". Tangan aku hulurkan kearahnya dengan senyuman yang manis. Namun, senyumanku mati apabila dia hanya memandang kosong kearah tanganku. Tangan aku tarik kembali.

"kenapa dani boleh pilih perempuan macam kau eah jadi isteri dia?". Sinis pandangannya.

Pandangan aku tundukkan kebawah. Tak tahu nak jawab macam mana dengan soalan dia.

"Ya Allah deena dah sampai! Cucu nenek pun ada sekali!". Buru mama menghampiri kami. Mereka bersalaman dan berpelukan sesama sendiri.

"kenapa tak cakap sampai awal? Mana Hafiz?". Jelas teruja wajah mama.

" saja nak bagi suprise dekat mama btw hafiz ada dekat atas, letak barang".

"ouh ya.. Deena dah kenal iman? .. Iman, ni anak sulung mama. Nama dia Miesya deena. Haritu deena tak dapat join majlis kahwin iman dan dani sebab suami dia ada urgent meeting dekat overseas". Terang mama.

"okaylah ma, deena nak naik atas jap, nak mandi.. Mama boleh tolong jagakan sofia kan". Sebelum berlalu, sempat dia menjelingku tajam.

Entah kenapa aku rasakan kak deena tak sukakan aku.

"urm mama, tadi mama cakap yang kak deena anak sulung mama, kan?". Soalanku dibalas dengan anggukan.

"habistu Marteen anak yang ke berapa? Sorry iman tak tahu? Iman ingatkan Marteen anak tunggal".

" ouh takpe, salah mama jugak sebab tak bagitahu.. Macamni, mama ada 3 orang anak semuanya, yang sulung tu deena, yang kedua Marteen dan yang ketiga Mikhail, Mikhail sebaya dengan iman dan sekarang ni dia masih belajar dekat london. Haritu pun dia tak dapat balik masa majlis sebab katanya tengah exam. Tahun ni last dia belajar dekat sana". Aku mengangguk faham mendengar keterangan mama.

"dan yang comel ni nama apa?". Aku menunduk searas dengan budak perempuan yang berambut toncang dua.

"nama saya sofia dan nama aunty apa?". Aku tersenyum mendengar suara pelatnya.

"nama aunty.. Iman..".

"nenek, aunty iman ni cantik, kan?".  Ketawa sendiri aku mendengar pujiannya.

ISTERI KIRIMAN TUHANWhere stories live. Discover now