"Alhamdulillah! Lega makcik mendengar keputusan iman! Terima kasih ye iman". Terus melebar senyumannya terukir.
" sama sama makcik... Tapi iman takutlah". Luahku apa yang aku rasa.
"la kenapa takut?".
"iman takut yang iman tak dapat nak bantu anak makcik tu.. Iman takut iman tak kuat... Iman takut kalau iman tak dapat capai harapan makcik dan pakcik...". Itulah yang aku paling takut sekali. Aku ni hanyalah insan biasa.
"dan iman takut kalau anak makcik tak suka iman". Tapi inilah yang sering bermain di mindaku. Agak agak macam manalah rupa anak dia ye?.
"Insyaallah makcik yakin yang anak makcik akan sukakan iman macam makcik dan pakcik yang dah jatuh suka dekat iman walaupun baru pertama kali jumpa....keperibadian iman, budi bicara iman, cara iman hormat orang tua dan yang paling penting iman ni pandai ambik hati orang lain.... Hati pakcik dan makcik iman pandai ambil, semestinya iman pun pandai ambik hati anak makcik". Kata katanya penuh harapan.
Aku tayangkan senyuman yang paling manis untuknya"insyallah makcik! ".
" makcik nak bagitahu pakcik kamulah... Mesti dia suka ". Katanya penuh teruja. Telefon di dalam handbagnya dicapai.
Melihatkan kegembiraannya itu membuatkan aku menjadi lebih takut. Takut jika mereka terlalu berharap kepadaku dan aku tak dapat tunaikan apa yang diharapkan mereka.
Sesungguhnya pilihan aku itu membuatkan diriku terasa seperti mula memikul beban yang besar pada bahu.
"yes mama, papa" dengan selamba aku menghenyakkan punggungku pada sofa dihadapan mama dan papa.
"macam serius je ni! Kenapa ni?". Soalku lagi apabila melihat wajah mama dan papa.
"Dani.. Papa nak kamu pasang telinga betul betul dan dengar apa yang papa nak cakap ni!". Serius sekali suara papa.
Serius betul ni! Aku membetulkan dudukku dan bersedia mendengar percakapan papa yang seterusnya.
"dulu papa dan mama pernah bagi dani peluang untuk berubah sebab dani kata yang dani dah nak stop buat maksiat, main perempuan sana sini, tak mabuk lagi dan banyak lagi benda yang dani janji dekat papa dan mama.... Tapi dani tengoklah dani sekarang! Adakah dani berubah macam yang dani janji tu? "tegas suara papa.
" tapi pa.. Dani... ".
" listen to me Marteen Daniall!! " suaranya semakin meninggi.
Aku terdiam.
" disebabkan dani tak kotakan janji dani!! Papa dan mama dah buat keputusan dan keputusan papa dan mama adalah muktamad! ".
" keputusan apa pa? ". Soalku acuh tak acuh. Dah naik bernanah telinga aku asyik dengar papa membebel aje.
" papa nak dani kahwin dengan pilihan kami! ".
" WHAT!!!!! ". terbangun aku mendengar keputusan papa itu.
" no excuses! ".masih tegas suara tan sri Khalid.
" no pa... Dani tak setuju!". Bantahku dengan muka yang bengang. Apa ni kahwin kahwin?.
" Kamu setuju ke tak setuju ke dani memang kena kahwin jugak dengan dia"...
"siapa dia pa? Dani tak suka lah pa macam ni!".
"dani janganlah melawan cakap papa... Ikut jelah". Mama bangun dan duduk disebelahku. Tanganku dipegang olehnya.
"ma.. Dani taknak ma... Dani tak pernah terfikir pun nak khawin dalam masa yang terdekat ni lagipun dani tak ready lagilah ma". Luahku berharap mama akan faham.
YOU ARE READING
ISTERI KIRIMAN TUHAN
RomanceCOMPLETED✔️(SECOND BOOK) "kau siapa? Nama kau apa?" - Marteen Daniall. "iman". " aku tahulah iman! Iman apa?". "iman Mikayla". "buruk nye nama kau! Nama kuno sangat tapi aku rasa nama kau ni sesuai dengan kau sebab aku tengok kau ni lembik serupa d...