"iman". Tegur mikhail yang tiba tiba datang dari belakang.
Alamak! Dia datang lagilah! Macam mana aku nak mengelak ni?
Kenapalah kalau aku ke pantri, mesti akan jumpa dia jugak? Memang dia ni ikut aku ke apa?
Aku sedikit gelabah. Janganlah dia buat balik perangai dia yang macam sebelum ni.
"iman! Jangan risau saya takkan kacau awak lagi". Ujarnya membuatkam aku terdiam
"saya sebenarnya nak minta maaf dekat awak pasal sebelum ni! Pasal apa yang saya dah buat pada awak". Entah kenapa kali ini aku dapat rasakan keikhlasan pada dirinya.
"okay sejujurlah saya cakap yang sebenarnya saya memang dah sukakan awak sejak first time saya jumpa awak! Entahlah, saya rasa ada aura lain pada awak yang saya tak pernah nampak pada perempuan lain! Mungkin salah saya sebab tak tunjuk cara yang betul pada awak ".
Aku semakin gelabah. Kenapa luah perasaan pulak ni?
"tapi awak janganlah salah faham dengan saya, saya cuma nak jujur dengan awak je".
Dia mengukirkan segaris senyuman kearahku tak seperti senyuman miangnya yang sebelum ni.
"saya kacau awak sebelum ni memang niat saya nak rampas awak pun daripada abang dani sebab saya tak rasa awak sesuai dengan dia! Yelah abang tu kan playboy dapat isteri baik macam ni cantik pulak tu! Saya jealous sangat dengan dia sebab ada awak! Entah kenapa hati saya macam meronta ronta nakkan awak lagipun kita kan sebaya".
"tapi bila tengok awak sedih tempoh hari buatkan saya sedar yang saya sepatutnya tak buat macam tu dekat awak! Saya ni penyibuk je kan! Jadi saya minta maaf sangat sangat sangat sebab saya menjadi salah satu dugaan dalam hidup awak!".
Wajahnya sedikit menunduk dan jelas menunjukan yang dia bersalah.
" saya tahu banyak masalah yang awak kena hadap dalam hidup awak! Jadi saya dah taknak jadi masalah lagi pada awak.. Maafkan saya ye iman".
Lega aku mendengarnya. Terasa lapang dada aku melihatnya tatkala ini.
"saya maafkan awak mikhail! Alah, no hallah, kita kan keluarga! Insyaallah, saya doakan agar awak dapat jodoh yang baik baik dan serasi dengan awak!". Ujarku dengan senyuman gembira.
"betul ni awak maafkan saya?" soalnya tak pasti.
Aku mengangguk "kita tutup buku lama, dan buka buku baru".
"terima kasih iman! Saya juga doakan awak bahagia! Dan terima kasih sekali lagi sebab awak jugak turut menyedarkan saya dengan dosa dosa yang lepas!".
"sama sama! Ouh kiranya dah insaflah ni! Dah tak jadi playboy macam dulu lagi?". Tembakku dan dia megangguk sebelum ketawa.
Bunyi orang berdeham kuat mematikan gelak tawa kami.
Marteen memandang kami berdua silih berganti dengan riak tak puas hati. Lengannku ditarik merapatinya.
"kau nak try lagi isteri aku mikhail? Kau tak faham bahasa ke apa?". Soalnya bernada tegas.
"taklah... Awak salah faham ni... Saya...".
"kau diam!". Cantasnya sambil merenung tajam kearahku.
"kau memang tak pernah bagi peluang langsung kan dekat iman untuk explain! Dia isteri kau! Tak boleh ke kalau kau hargai dia". Ujar mikhail.
"kau siapa nak nasihatkan aku? Dah rasa diri tu hebat sangat? Dia isteri aku, Ikut suka hati akulah nak buat apa pun dekat dia! Yang kau sibuk sangat kenapa? Dah memang terlalu sayangkan sangat ke apa dekat bini orang?". Tengking marteen kuat sehingga urat di mukanya timbul.
YOU ARE READING
ISTERI KIRIMAN TUHAN
RomanceCOMPLETED✔️(SECOND BOOK) "kau siapa? Nama kau apa?" - Marteen Daniall. "iman". " aku tahulah iman! Iman apa?". "iman Mikayla". "buruk nye nama kau! Nama kuno sangat tapi aku rasa nama kau ni sesuai dengan kau sebab aku tengok kau ni lembik serupa d...