3

1.8K 60 0
                                    

          "Assalamualaikum iman". Mendengarkan nama aku, aku terus mengangkat muka memandang kearah si pemanggil. Bibirnya mengukirkan senyuman manis kearahku.

"waalaikumussalam. Makcik dah sihat dah?". Terkejut aku melihat makcik yang pengsan dekat kedai ni haritu. Takkanlah baru seminggu dah sihat dah.

"iya nak.. Terima kasihlah sebab tolong makcik haritu! Kalau iman tak tolong makcik tak tahulah makcik masih bernyawa ke tak sekarangni".

"sama sama makcik... Alhamdulillah makcik dah sihat". Aku mengucap rasa syukur.

"makcik sebenarnya datang ni ada permintaan dengan iman". Aku mengerutkan dahi.

"permintaan apa tu makcik?".

"makcik nak pinjam masa iman waktu makan tengah hari ni boleh tak? Makcik nak ajak iman lunch dengan makcik". Pintanya.

"urmmm....".serba salah aku nak menolaknya. Tapi sekarang ni kan aku tengah nak simpan duit.

"alah bolehlah iman, sekejap je.... Biar makcik je yang belanja iman lunch". Pintanya bersungguh sungguh.

"tak ape makcik, tak payah susah susah!".tolakku.

"takde yang susah pun iman... Iman anggap je ni sebagai balasan makcik kepada iman yang tolong makcik" kali ini riak mukanya sangat ikhlas.

"urmm... Saya.."

"jomlah iman, kejap pun jadilah".

"yelah... Jap ye makcik, saya bagitahu kawan saya jap!". Dia tersenyum lebar mendengarkan aku bersetuju.

Aku mendekati mia yang sedang meletakkan kek didalam peti. "mia aku nak keluar lunch ni".

"lunch? Bukan ke selalunya kau bawak bekal? Kau nak lunch dengn sapa?". Dia memandangku pelik.

"makcik yang pengsan haritu ajak aku lunch, nak belanja aku". Terangku.

"belanja kau je? Aku takde?".

"takde.... Dahlah mia, aku gerak dulu ye" pamitku dan seterusnya aku melangkah kearah makcik tadi.

"jom makcik".

"jom" balasnya dengan senyuman manis.

"jemput makan iman, jangan malu malu" pelawanya setelah makanan yang dipesan tiba dimeja.

"terima kasih". Agak janggal rasanya apabila berada dengan orang yang tak berapa aku kenal.

"boleh saya tanya?". Dia tersenyum sebelum mengangguk. Elok betul budi bicara makcik ni, asyik menghadiahkan senyuman je, dahlah cakap pun lemah lembut .

"nama makcik apa ya? Saya ni tak tahulah sedangkan makcik dah tahu nama saya". Terbit rasa serba salah pulak.

"nama makcik... Ramona... Pakcik kamulah yang bagitahu nama kamu iman, cantik nama iman sesuai dengan tuan badannya". Pujinya membuatkan aku tertunduk malu.

"takde lah, saya biasa biasa je".

"iman dah kahwin?". Soalan yang tiba tiba itu membuatkan aku terkedu. Kenapalah tanya soalan cepumas macam tu? Aku tak terfikir pun nak kahwin lagi.

Aku menggeleng.

" takpelah iman, nanti adalah tu jodoh buat iman. Ermm.. Umur iman berapa?"."maaflah makcik banyak tanya".

"takpelah makcik, saya okay je... Umur saya 22 tahun"

"ouh 22...muda lagi tu". Riaknya seperti terkejut.

"ha ah, sebab tulah saya tak fikir lagi pasal kahwin ni, saya sekarang ni hanya nak fokus tentang ibu je".

"kenapa dengan ibu?".

" makcik nak tahu tak, dalam hidup saya ni, hanya ada saya dan ibu je, abah dah takde sejak saya kecil lagi, jadii ibulah orang yang bersusah payah seorang diri membesarkan saya sampailah saya jadi macam ni.. Ibu pun dah semakin tua, jadi sekarang ni saya hanya nak jaga ibu dan nak ibu gembira je... Saya nak penuhkan segala impian dan hasrat ibu selagi saya boleh... Itu janji saya makcik" sebak didada mula mencengkam.

"sorry sebab saya terluah dekat makcik pulak" aku cuba menarik nafas untuk menenangkan perasaanku. Hati tisu betullah iman mikayla ni.

Tiba tiba, Dia mengusap lembut tanganku "takpe iman, makcik doakan agar niat baik iman tu akan tercapai dan semoga Allah sentiasa melindungi iman". Lembut pandangannya.

"terima kasih makcik, dahlah.. Jom makan... Nanti sejuk pulak..." aku cuba memaniskan wajahku kepadanya.

Ibu... Aku perasan yang ibu sekarang ni dah lain, dah tak banyak cakap macam dulu dah.. Aku pun tak tahu kenapa? Tapi itu membuatkan aku menjadi sedih. Ibu yang dulu seorang yang ceria dan suka bercerita itu dan ini sudah menjadi seorang yang tak banyak cakap dan suka menghabiskan masanya seorang diri.

Aku tersentak apabila tanganku disentuh"iman kalau ada masalah bagitahu makcik ye, ni no telefon makcik". Secebis kertas yang tertulis nombor telefon diselitkan pada tanganku.

Aku hanya membalasnya dengan anggukan.

Selesai solat isyak, aku termenung seketika di atas katil singleku. Jam di dinding aku kerling, jarum pendek menunjukkan pada angka sembilan. Malam masih muda tapi suasana malam ini sangat kelam tanpa sebarang bunyi. Selalunya waktu begini akan kedengaran suara ibu mengalunkan ayat suci Al quran, tetapi entah mengapa malam ini tidak  kedengaran.

Langkah aku aturkan menuju bilik ibu, niat dihati ingin berborak dengan ibu. Dah lama rasanya tak berborak dengan ibu.

Mulutku tersenyum kecil seraya kepala turut tergeleng melihat ibu yang sedang lena diatas sejadah.  Ibu ni selalu je terlelap atas tikar sejadah. Alih alih aku yang selalu kejutkan dia untuk tidur diatas katil.

"ibu bangun bu! Bangun tidur atas katil nanti badan ibu sakit kalau tidur atas lantai macam ni je". Bahunya aku goncang perlahan.

Masih tiada tanda tanda yang ibu akan bangun...

"ibu... Bangun bu". Aku mengoncangkan bahunya dengan lebih kuat sedikit.

Namun ibu masih tidak bergerak.

Aku mati kata apabila melihat wajah ibu yang kelihatan sangat pucat.

"Ya Allah ibu, bangun lah!! Jangan buat iman takut macamni ibu". Aku masih mengoncangkan bahu ibu berharap ibu akan sedar namum masih gagal.

"ibuuuuuu". Rintihku.

Tanganku lantas memeriksa nadi ditangannya.

Alhamdulillah, masih terasa denyutan nadinya.

Lantas aku berlari kearah bilikku untuk mengambil telefon bimbit.

Aku tahu yang aku perlu bawakkan ibu ke hospital dengan segera.....

ISTERI KIRIMAN TUHANWhere stories live. Discover now