6

1.7K 52 0
                                    

            "hye sayang". Dengan selamba Punggung aku labuhkan pada sebelah perempuan yang agak cantik yang duduk bersendirian.

"hye king". Balasnya seraya tersenyum manis.

"wow! U kenal ke i?". Soalku buat buat terkejut.

"well siapa je yang tak kenal 'king' dekat sini! Btw u handsome gile malam ni". Katanya seraya semakin mendekatiku.

Aku ketawa halus mendengarnya"and u.. What is your name beauty". Tangan kanannya aku ambil dan bawakkan pada mulutku sebelum senyuman sensual aku tayangkan padanya.

Bibirnya mengukirkan senyuman manis apabila aku memperlakukannya seperti itu. " nama i syasya"

"so syasya, u temankan i boleh tak malam ni? I nak release stresslah, dah seharian i kerja dekat office tu, pening kepala i!". Tanganku mula memeluk pinggang rampingnya dan dia hanya merelakan perlakuanku itu.

"it okay! I boleh temankan u selama mana yang u nak!". Ujarnya dengan nada yang menggoda.

"let's dance". Ujarku seraya menarik tangannya kearah tengah yang sudah  dipenuhi dengan manusia yang sedang rancak menari dibawah music  yang membingitkan itu.

Mereka semua semakin kelam, kelam dalam dunia yang mereka ciptakan sendiri.

Seraya membuka pintu agam itu, kelihatan papa yang sudah menanti pada sofa di ruang tamu mewah itu dengan wajah yang tegang.

Aku melemparkan senyuman lebar kepadanya "hye pa! Papa buat apa?". Tanyaku selamba.

Pertanyaanku tidak dijawab olehnya malah Papa mendekatiku dan dengan tiba tiba  satu tamparan hebat singgah pada pipi kiriku. Tamparan itu membuatkan aku tersedar daripada khayalan.

"apa nak jadi dengan kamu ni hah!! Semakin hari semakin melampau perangai kamu ni dani!!! Asal balik rumah je mesti mabukk!!!! Persetankan sangat nafsu syaitan kamu itu!!!!". Tengking papa. Jelas kelihatan urat timbul pada mukanya menahan amarah.

"bisinglah papa ni! Dani balik je mesti nak membebel! Bising tahu tak!"balasku tak puas hati. Aku baru je balik, dah kena penampar.

" kalau macam nilah gayanya, kamu memang tak hormat papa lah dani!! Kamu tahu tak yang mama terlalu risaukan keadaan kamu sampaikan mama kamu tu jatuh sakit!!! Tapi kamu ni memang sedikit pun tak pernah kesah keadaan mama kamu kan!!". Tengking papa lagi. Aku hanya membuat muka acuh tak acuh.

" Ya Allah bang! Kenapa bising bising ni? Dani kenapa ni? ". Soal mama cemas yang menuruni tangga.

" entahlah papa ni! Asal dani balik je nak marah marah, nak bebel bebel! Seballah telinga dani!!". Bentak ku dengan nada keras. Tanpa menunggu dengan lebih lama, kaki aku hayunkan menaiki tangga.

" dani mabuk lagi?". Soal mama ketika aku melintasinya. Jelas wajahnya kecewa melihat keadaanku. Tanpa mempedulikan mama, aku terus melangkah kearah bilikku.

"tengoklah anak awak tu! Semakin menjadi jadi perangai dia! Sekarang ni dengan saya pun dia tak hormat dah!". Kedengaran  kecewa suara papa.



"Alhamdulillah! Akhirnya berjaya jugak rawatan ibu" aku mengucapkan rasa syukur apabila pembedahan ibu berjaya dan doktor juga memaklumkan kepadaku bahawa keadaan kesihatan ibu juga semakin baik.

"Alhamdulillah! Aku tumpang bahagia bagi pihak kau iman!".

Aku senyum manis kearahnya sebelum memeluk sahabat baikku itu. Dialah yang tidak putus putus memberiku semangat kala aku lemah. Terima kasih Ya Allah sebab kurniakan sahabat sebaik Mia Anati kepadaku,

" Insyaallah.. Ibu kau akan sihat macam dulu dan kau pun dah boleh happy macam dulu dan yang paling penting kau dah boleh kerja... Yelah aku bosan tahu tak kerja sengsorang je". Aku ketawa mendengarnya.

"yelah sahabatku!."

"iman". Aku berpaling kebelakang apabila mendengar satu suara dibelakangku.

" makcik". Senyuman lebar aku hadiahkan.

"makcik dah dengar keputusan daripada doktor... Alhamdulillah makcik tumpang gembira pada iman".

"terima kasih makcik, ni semua atas jasa baik makcik tolong ibu".

"tak de apelah iman! Harini mungkin iman yang perlukan pertolongan, mungkin satu hari nanti makcik pulak ke yang perlukan pertolongan!".

Aku senyum mendengarnya"kalau makcik ada nak minta tolong dengan iman, makcik bagitahu je.. Insyallah iman boleh tolong".

"yelah!makcik datang nak tengok ibu iman sebenarnya dan  ni siapa? ". Ouh, hampir lupa aku pada mia disebelah.

"ouh ni kawan baik iman, nama dia mia anati". Mia bersalam dengannya.

"mia pun cantik macam iman!". Pujinya dan kami hanya ketawa.

"jom iman bawakkan makcik jumpa ibu". Pelawaku dan kami berjalan beriringan menuju ke bilik ibu.





"mama". Dani mendekati mamanya yang sedang berada duduk diatas kerusi yang berada di tepi kolam ikan.

"kenapa wajah mama macam berkerut je? Kenapa ni ma?" soanya prihatin dan melabuhkan punggungnya pada kerusi disebelah mamanya

"awal dani balik hari ni? Selalunya awal pagi baru reti nak jejak lantai rumah ni". Perli mama

"dani rasa macam pening kepala sikit ma! Tu macam nak balik rehat dekat rumah". Kepalaku aku picit.

"macam mana tak pening, dah hari hari mabuk, hari hari teguk air syaitan tu?". Perli mama lagi.

Kepala yang tidak gatal aku garu perlahan. Salah timing betullah aku ajak mama berbual, rengus dani

"ma! I'm sorry ma! Tapi dani still nak enjoy ma..lagipun kerja dekat pejabat tu banyak sangat lah ma, tu yang dani release stress". Selamba aku menjawab.

"tempat macam tu dani cakap boleh hilangkan stress dani? Dah takde tempat lain ke dani nak pilih? Dani.... Pleaselah berubah demi mama!". Matanya jelas berharap kepadaku.

"don't worry ma! Dani akan berubah tapi not now ... Bila masanya tiba, dani akan berubah". Ujarku sekadar menyedapkan hati mama. Padahal aku sendiri tak pasti dengan apa yang aku cakap tu... Entah bila hati aku berkehendak untuk berubah atau tak?. Entah entah sampai ke tua perangai aku macamni. Nak buat macam mana, memang segala pernagai buruk sudah sebati dengan diri aku.

"dahlah ma, dani naik rehat dululah ma"! Pipi kanan mama aku kucup sebelum melangkah masuk kedalam rumah agam itu.




ISTERI KIRIMAN TUHANWhere stories live. Discover now