Langkahku terhenti pada ruang tamu apabila terdengar suara marteen seperti sedang bercakap dengan seseorang di telefonnya di atas sofa.
Entah kenapa percakapan mereka seolah seolah mesra.
"alah u jagalah diri you! Takkanlah you nak i pergi sana semata mata nak suapkan ubat untuk you".
"take carelah sayang".
" jangan buat kerja rumah, nanti deman you lagi bertambah teruk".
"sweetlah you, ni yang buat i bertambah sayang dekat you ni".
"I’m not just falling for you every day but I’m falling for you every second.".
Dia kelihatan ketawa dengan begitu gembiranya.
Bukan main sweet talker lagi bila bercakap dengan perempuan lain.
"eah iman!". Tergaman dia apabila perasan aku berdiri di belakangnya. Terus talian ditelefonnya dimatikan.
Lah, kenapa matikan pulak!
"kenapa matikan?". Soalku bernada pelik
"aku tak tahu pulak kau ada! Bila kau balik?". Dia kelihatan sedikit gelabah.
"baru je! So macam mana keputusan awak?". Tanyaku ingin tahu keputusannya. Aku sebenarnya dah malas nak lengahkan masa lagi.
"ouh pasal semalam tu aku dah fikir dan keputusan aku adalah NO!".
"but why?". Kenapa dia nak pertahankan jugak perkahwinan kalau dia sendiri pun tak sukakan aku? Tengok! Baru je tadi tengah bermesra dengan perempuan lain. Habis tu aku dia nak simpan buat apa?
"sebab aku taknak!". Keras nadanya.
Aku mengeluh lemah.
"please lah Marteen! Saya... "
"stop it iman!! Stop begging to me!! Keputusan aku muktamad!". Bentaknya.
" kenapa? Sebab awak tak puas seksa hidup saya lagi? Sebab awak tak puas tampar saya lagi, hah? Awak tengok ni...". Jari ditunjukkan kearah bibirku yang sedikit pecah.
"kesan yang awak tampar saya kelmarin tak hilang lagi tau! Awak nak tambah lagi ke?". Soalku sinis.
Maafkan aku Ya Allah jika aku terpaksa kurang ajar dengan dia!.
"saya taknak awak bergelumang dengan lebih banyak dosa lagi marteen! Saya ni lemah tahu tak? Dan Saya taknak hanya tengok awak buat zina, maksiat depan mata saya tanpa buat sesuatu!".
"awak pilihlah masa depan awak sendiri! Pilihlah pasangan hidup awak yang serasi dengan awak agar awak dapat hidup bahagia kelak!". Aku senyum hambar kearahnya.
"saya doakan awak bahagia". Walaupun berat untuk menuturkannya, aku terpaksa walaupun hati menjerit supaya tidak berkat sedemikian.
Walaupun dia tak pernah layan aku dengan elok, tapi jujur dari hati yang aku terima dia seadanya sebagai suami aku.
Ya Allah, jika ini jalan yang terbaik dalam hidupku, aku pasrah dan terima walaupun dengan hati yang terluka.
Demi kebahagiaan awak Marteen danial, saya rela undur diri.
Lama dia berdiam merenungku.
"jadi memang perpisahan yang kau nak daripada aku?". Soalnya tepat merenung mataku yang sudah mula bergenang.
Kenapa aku rasakan matanya juga sedikit sayu tatkala ini?
Takkanlah dia sedih nak berpisah dengan aku?
YOU ARE READING
ISTERI KIRIMAN TUHAN
RomanceCOMPLETED✔️(SECOND BOOK) "kau siapa? Nama kau apa?" - Marteen Daniall. "iman". " aku tahulah iman! Iman apa?". "iman Mikayla". "buruk nye nama kau! Nama kuno sangat tapi aku rasa nama kau ni sesuai dengan kau sebab aku tengok kau ni lembik serupa d...