78. Kısım

49 8 3
                                    

Biz Türklerin tipik bir özelliği vardır. Çoğumuz yemeğin tadına bile bakmadan hemen tuz ekleriz. Hele benim için bir yemeğin tadı tuzundadır! Dünyanın neresinde olursanız olun bunu yapan birini görüp yanına gidip Türkçe "Merhaba" dediğinizde karşılık alacağınıza eminim 😅

Tıp literatüründe de bu konuyla ilişkili bir hastalık var: Kortizol hormonunun yetersiz üretilmesi sebebiyle oluşan addison hastalığı. Elbette esas belirtisi bu değil, tanıyı koydurucu birçok temel belirtisi var; kan basıncı düşüklüğü, aşırı yorgunluk, düşük tansiyon...Bu hastalığa yakalananların bizimle ortak özelliği şu; yemeklerdeki tuzu yeterli bulamamaları ve sürekli tuz eklemeleri. Sonuç olarak ülkece sosyolojik bir addison hastalığımız var diyebilir miyiz ?

Merak edenler için her ne kadar hormonlar derya deniz olsa ve gizemlerini hâlâ korusalar da birçok hastalığın tedavisi yavaş yavaş bulunuyor. Diyabet (şeker hastalığı) bir zamanlar ölümcül bir hastalıkken şimdi iki tip diyabeti olan insanlara da tedavi uygulanıyor. Tabii ki beslenmelerine de oldukça dikkat etmesi gerekiyor bu kişilerin çünkü dediğim gibi hormonlar, hassas davranılması gereken bir konu.
Addison hastalarını tedavi etmek için ise hastaların vücutlarında üretimi az olan kortizolün yapay hali olan kortizon takviyesiyle mümkün.

Tıp Fakültesinde Yaşam 1Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin