83. Kısım: RIA Testinin tarihi Hormonları ölçebilmek

39 8 0
                                    

"Bir erkeğin yarısı kadar başarılı addedilmek isteyen bir kadın, iki kat daha çok çalışmalı ve iki kat daha başarılı olmalıdır"
"Neyse ki bu o kadar zor bir şey değil."

Üstteki klasik bir feminizm sözüdür. Bu söze alttaki kısmı da ekleyen minik laboratuvarında bilim dünyasında kadın olduğu için karşısına zorluklar çıkan ve büyük savaşlar vererek hayalinden vaz geçemeyen en sonunda da Nobel kazanarak kariyerini taçlandıran Rosayln Yalow'dur.
Kendisi asla ölçülemez gibi düşünülen hormonların vücuttaki miktarını ölçme yöntemini laboratuvar arkadaşı Berson ile birlikte bulmuştur. Tıp alanında böyle büyük bir çığır açan ve şu an hormon sorunları olan insanların doğru tedaviyi düzgün dozda almasını sağlayan kişidir kendisi. Birçok insanın hayatını kurtarmıştır desek yeridir çünkü ülkemizde ve dünyada yeni bir bebek gözlerini açtıktan sonra kan tahlili yapılır ve hormon düzeylerine bakılarak önlenebilecek tüm hastalıklar engellenir. Size bunu bir örnekle açıklayayım: Kretenizm çocuklarda tiroit hormonu eksikliğiyle olur. Çocuğun kafası büyük, boyunları kalın, ciltleri pul pul, dilleri kalın cansız ve ağızdan taşmak üzere gibi görünür . Çocukluk dönemindeki tiroit eksikliği zeka geriliğini (İngilizcede zamanla "kreten" sözcüğü argo dilde "salak" anlamında kullanılan bir sözcüğe dönüşmüş) de yanında getirir. Bu korkunç seneryo günümüzde ise çoğu ülkede doğar doğmaz alınan topuk kanı tahlilleriyle engelleniyor. Bu çocuklar da diğer tüm çocuklar gibi sağlıklı bir hayat yaşama şansı elde ediyor ve bunun gibi nice örnek... Günümüzde çoğu kadında polikistik over sendromu var ve hormonlarınıza baktırıp sizde neyin sorun yarattığını görmek istediğinizde yine Yalow bizlere geçmişten göz kırpıyor. Onlar bu testi bulduklarında patent almayı reddedip tüm insanlıkla çalışmalarını paylaşmışlardır.

Bugün Yalow ve daha niceleri gibi bilim dünyasına adını duyurmuş tüm kadınlar için bir saat ders çalışmaya davet ediyorum sizi. Onlara hediye edeceğiniz, kendinizi geliştirmek için çalıştığınız bir saat. Saygı çalışması, bir anma töreni gibi düşünebilirsiniz bunu🌺

Tıp Fakültesinde Yaşam 1Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin