75. La métamorphose de Franz Kafka {FR}

60 7 0
                                    

Túto knihu niekde v obývačke našiel malý Stanko, ktorého som strážila vo Francúzsku. Zasmiali sme sa, že to veľmi nie je literatúra pre ročné deti, a potom som ju začala čítať ja. Dočítala som ju deň pred mojim odchodom domov a som za to veľmi rada. 


Žáner: absurdný/fantasy román
Rok vydania: 1915
Moje hodnotenie: 8/10


Kafka sa narodil v roku 1883 v Prahe. Pôvodom Žid, písal nemecky, vyučil sa za právnika a pracoval v poisťovni ako úradník. Písal po nociach, prvé poviedky mu vyšli v roku 1908. Počas prvej svetovej bol súčasťou Klubu mladých, ktorý združoval anarchistov, antimilitaristov a antiklerikov. V roku 1922 už musel odísť zo zamestnania kvôli tuberkulóze. Presťahoval sa do Mníchova, liečil sa v sanatóriách, no i tak rok na to zomrel vo veku štyridsať rokov. Často sa označuje za najväčšieho českého spisovateľa - označili ho za neho aj na prebale francúzskeho prekladu Premeny, ktorý som čítala. 


Poviedka sleduje dni mladého Gregora Samsu, ktorý sa jedného rána zobudil, a zistil, že sa premenil na chrobáka. O piatej mu ide vlak, ale nedokáže vstať z postele, pretože je prevrátený na chrbte a len bezmocne kyvká nožičkami vo vzduchu. Rodičia sa strachujú, čo sa deje, prečo ešte nevyliezol z postele, až o pár hodín na to dôjde jeho nadriadený, aby vyzistil, prečo neprišiel do roboty.

Keď konečne Gregora uvidia, pár ľudí poodpadáva, jeho sestra sa rozhodne ho pravidelne kŕmiť a jeho rodičia sa rozhodnú vyhýbať sa mu. Postupne začne loziť po stenách, a tak mu segra chce vypratať izbu, aby sa mal kde hýbať. Matka jej pomáha. Gregorovi sa však manipulácia s jeho vecami nepáči, a tak na protest vylezie spod pohovky, kde sa schováva, ak je niekto v izbe. Len čo ho jeho mama zočí, odpadne. Sestra ide po lieky, aby mamu vzkriesila, a vtedy do izby vojde otec. 

Myslí si, že Gregor na matku zaútočil, a tak po ňom začne hádzať jablká. Jedným mu poraní pancier. Gregor začína chradnúť. 

Jeho izbu prenajmú trom mužom - rodine chýba Gregorov príjem. Jeden večer Gregorova sestra hrá pre hostí na husliach. Gregorovi sa to páči, rozhodne sa vyliezť spod pohovky, aby počul lepšie. Uvidia ho však nájomníci, ktorí sa začnú rozhorčovať, že v akých to žijú podmienkach a vyhlásia, že nezaplatia za žiaden z dní, ktoré u Samsovcov strávali. 

To je pre všetkých posledná kvapka. Sestra vyhlási, že "to" treba zabiť, lebo to už nie je Gregor, takže ho zamknú v jeho izbe a Gregor na svitaní naozaj zomiera. Jeho rodina sa potom rozhodne ísť na výlet a poviedka končí ich družným rozhovorom o tom, že by sa mohli presťahovať a že treba Gregorovej sestre Grete nájsť manžela. 


Existuje viacero interpretácií Kafkovej poviedky, no mne sa najviac páči tá, že to nemá mať zmysel. Že si proste Kafka povedal: ok, napíšem absurdistickú poviedku o tom, že sa týpek zobudil ako chrobák. Mne to stačí na to, aby som mohla povedať, že sa mi páčila - a aj aby som ju mohla odporučiť. 

Čo sa týka jazykovej stránky, text mi nerobil problémy. Je však pravda, že som ju čítala na konci môjho pobytu vo Francúzku, kedy bol môj level už na úrovni B2. Nabudúce vám napíšem o niečom prudko slovenskom: zbierke Slovenský poker od Dušana Mitanu.

Čitateľský denníkWhere stories live. Discover now