Niekedy okolo marca nám profesorka na angličtine povedala, že máme cez prázdniny niečo prečítať, a že výber necháva na nás. Tak som si vybrala Fitzgeralda.
Rok vydania: 1934
Žáner: romantická dráma
Moje hodnotenie: 8,5/10
Francis Scott Fitzgerald sa narodil v roku 1896 v Minnesote. Chodil na Princeton, ale nedokončil ho. V roku 1917 šiel na vojnu, ale vraj namiesto aktívnej služby viac času zabil písaním a prepisovaním jeho prvého románu This Side of Paradise. V roku 1920 sa oženil so Zeldou Sayreovou a spolu sa stali slávnymi kvôli ich va-va-voom životnému štýlu. Potom, v tridsiatych rokoch Zeldu začala trápiť mentálna choroba a Fitzgerald ako coping napísal Tender Is the Night, príbeh Dicka Divera a jeho schizofrenickej ženy Nicole. Francis zomrel v roku 1940 a Zelda osem rokov po ňom.
Na začiatku príbehu sa zoznamujeme s Nicole, schizofrenickou osemnástkou, ktorá už mesiace žije v ústave, lebo ju jej zvrátený otec sexuálne zneužíval. Tam sa aj stretáva s Dickom. Okamžite sa jeden druhému zapáčia, teda, z Dickovej strany je to trošinku intenzívnejšie než z Nicolinej, keďže on nemá všeobecný strach z opačného pohlavia.
Dick odchádza pracovne do Francúzska, no s Nicole si celý čas píšu. Ona si ho, samozrejme, za ten čas zidealizuje a potom je prekvapená, až sa vráti. To je už ale viac-menej vyliečená a vedie relatívne normálny život. Dvojica sa eventuálne vezme a vedú spoločne zdanlivo idylický život - majú dve deti, luxusný dom, cestujú po celej Európe a jeden druhého stále rovnako intenzívne milujú.
A v š a k. Nicole má stále epizódky, kedy sa jej choroba vracia. Dick si nemôže pomôcť a vidí ju kvôli tomu (a tiež aj kvôli vekovému rozdielu) stále ako pacienta, ktorý potrebuje jeho vedenie a opateru, čo sa Nicole nie celkom páči, keďže je hrdá a feministka. Na ich manželstve sa objavujú prvé škrabance a zdá sa, akoby stratili sami seba v tom druhom, čo Nicole vráti chorobu a Dicka prinúti chľastať.
Postupne sa škrabance prehlbujú do prasklín aj kvôli spoločenskotriednym rozdielom, až to vyústi do Dickovho crushu na mladú herečku Rosemary, ktorá mu city intenzívne opätuje, Dick sa však snaží so vzájomnou príťažlivosťou bojovať a ostáva verný Nicole.
Do tohto napätia sa zamieša ešte aj matka jednej Dickovej pacientky, obviňujúc ho zo snahy ju zviesť. Čaja má len pätnásť, čiže to je celkom závažné obvinenie, čo pohorší aj Dicka, aj Nicole, obidvoch však iným spôsobom. Nicole v záchvate hnevu sadne do auta a zíde s ním z cesty. Celá rodina to prežije v zdraví, no Nicole sa ani po nehode neupokojí, vyvolá žiarlivostnú scénu a na Dicka navrieska všetky možné hnusné veci, priamo pred deťmi.
Manželia sa ani nemajú kedy uzmieriť, pretože Dickovi príde správa o smrti jeho otca, a tak odchádza do Ameriky na pohreb. Cestou ale stretne Rosemary, už sa neudrží a vyspí sa s ňou. Zostáva s ňou v Taliansku, no zároveň si uvedomí, že sa mu práve rozpadol celý život, takže sa neuveriteľne schľasce, pobije sa s taxikárom a skončí v base, z ktorej ho dostane Nicolina sestra.
Dick sa vracia k Nicole, no zostáva pri pijatike. Stane sa z neho alkoholik a príde o svoju prácu na klinike. Nedá sa s ním vydržať, a tak si Nicole začne s Tommym Barbanom, ich priateľom. Vzťah Nicole a Tommyho je však vážnejší než Dickova aférka s Rosemary a čoskoro Nicole Dicka požiada o rozvod, aby si mohla vziať Tommyho. Dick si tu uvedomí, že Nicole už nie je chorou dievčinou, ktorá ho potrebuje, ale že chorobu konečne premohla, a tak súhlasí.
Nicole teda začne žiť s Tommym a Dick utečie do Ameriky, aby tam žil anonymný a neúspešný život.
Mojou obľúbenou postavou bola Rosemary, lebo i keď sa nerozumne zaľúbila do muža, ktorý by jej mohol byť otcom a bola "druhou ženou," bola aj nekonečne talentovaná, chytrá a vtipná, schopná postarať sa sama o seba, hoc ešte mladučká.
Nemôžem povedať, že by som si obľúbila niekoho z hlavných protagonistov, lebo aj keď bol Dick v úvode empatický a skvelý psychiater, na konci sa z neho stal manipulatívny alkoholik, s ktorým som nemala súcitu. Rovnako aj Nicole - na začiatku bezbranné ublížené dievča, ktoré bolo krásne a inteligentné, na konci neverná vypočítavá manželka, ktorá v Dickovi videla len odpad z nižšej spoločenskej vrstvy.
PROS:
-character developement
- práca s prostredím
- realistické opisy psychických chorôb
- plynulé odsýpanie deja, rovnako ako aj zmeny v charakteroch postáv
- perfektne znázornená komplexita ľudských vzťahov
- myšlienka, že láska nestačí, ak osoby delia spoločenské rozdiely, hoc to je veľmi romantická predstava
- odsúdenie sexuálneho zneužívania
- biografické prvky
CONS:
- propagácia myšlienky ospravedlňovania alkoholizmu u mužov
- jemne pedofilný vzťah Rosemary a Dicka
- deti Diverovcov boli ledva spomínané, nechala by som ich do deja zasahovať častejšie
All in all, Tender Is the Night na mňa spravila rozhodne väčší dojem ako Fitzgeraldova snáď najznámejšia kniha The Great Gatsby. Ak viete oceniť dobrú prácu s charakterom postáv a zaujímate sa o psychológiu, určite vám ju odporúčam.
Najbližšie čakajte recenziu na knihu Rozbitý pohár od Alaina Mabanckoua z edície 100% od Absyntu, ktorá ma veľmi nadchla, čiže si niečo povieme aj o tomto famóznom slovenskom vydavateľstve :)
See ya!
ESTÁS LEYENDO
Čitateľský denník
No FicciónČím sčítanejšia žena, tým vzdelanejšia, krajšia, nebezpečnejšia. Vo vedomostiach je sila! Životom sa nepretlčiete, ak si len budete vymývať mozgy stupídnymi ffkami. Skúste čítať niečo iné... čo ja viem, napríklad skutočnú literatúru! A možno vám le...