77. kvetnatosť deštrukcie od Michaly Patrície Kelovej

63 8 2
                                    

Bolo pre mňa veľkou cťou, môcť si prečítať túto zbierku básní - nielen kvôli malinkému nákladu, ale i preto, že autorka mala rovnaké literárne začiatky ako ja. Možno ju poznáte - na Wattpade píše pod menom lupanarium.

Žáner: básne
Rok vydania: 2021
Moje hodnotenie: 10/10


asi milovali? Miška hovorí, že ide o najfotografovanejšie slovné spojenie zbierky, treba však povedať, že Kvetnatosť deštrukcie je viac než len fotogenická, je pekná aj vnútorne, obsahovo. Knižka obsahuje dvadsaťtri básní, ktoré sú ľahké a čtivé, ideálne na cestu vlakom, ako som ich čítala ja. 

Mojou obľúbenou je Samota, nakoľko sa s lyrickou hrdinkou najväčšmi stotožňujem. Napriek jej pokojnej, až upokojujúcej atmosfére je istým spôsobom veľmi dynamická, mám pocit, akoby v nej autorka skúmala vlastné vnútro v interakcii s druhými. 

Z celej zbierky cítiť, že nie je silená a len instagramovým flexom, ale že knižka vznikala postupne, spolu s autorkinou osobnosťou. Že nebola napísaná na jedno posedenie, ale že bola písaná po vystavení inšpirácii, a že inšpiráciou boli jej blízki ľudia. Takisto nepôsobí nafúkane, ale veľmi skromnúčko, a je aj veľmi osobná - od venovania až po záver, kde autorka uvádza "Zopár skladieb, ktoré cituje v tvorbe a/alebo sa jej motajú pod nohy už veľmi, veľmi dlho." Čitateľ si ju tak vie predstaviť v tvorivom procese a má pocit blízkosti.

Okrem skúmania vlastnej osobnosti sa v básňach odráža láskyplný pocit cítený k rodnému mestu - v jej prípade Bratislave. Tento sentiment mi je obzvlášť sympatický, nakoľko tiež veľmi ľúbim moje rodné Košice a rada sa sem vraciam. 

Na koniec mi nedá neoceniť krásne kresby, ktoré básne nielen sprevádzajú, ale aj dopĺňajú. A ešte pre autorku a tých, čo zbierku čítali - básne naozaj zarezonovali a neboli konfekčným tovarom na pulte svetskej agónie. 


V závere sa ešte ospravedlňujem Miške i vám, že ste zasa dva mesiace stáli bez zápisu. Toto obdobie bolo najturbulentnejšie z minulého roka - sťahovala sa, prvý raz mala prezenčnú školu, skúškové, riešila administráciu na Erasmus... Jedným slovom, frmol. 

Čo najskôr snáď napíšem zápis ku knižke Kód KSC o mojich drahých Košiciach, ktorú som už takisto dávno dočítala. Aktuálne mám rozčítaný Zločin a trest od Dostojevského, tak aj na to sa môžete tešiť :)

Čitateľský denníkWhere stories live. Discover now