Túto poriadne hrubú zbierku príbehov v ktorých hviezdil Sherlock Holmes som si požičala hneď, ako som dopozerala seriál od BBC točený podľa nej. Avšak, mala som rozčítané aj iné knihy a nedostatok času, tak som výpožičku predlžovala a predlžovala, až kým mi na notebooku nevysvietilo, že bola predĺžená na maximálnu možnú dobu. Z dvadsiatich štyroch príbehov som mala prečítané len prvé dve, takže sa k Sherlockovi isto ešte vrátim! Rozhodla som sa, že si rozoberieme prvý z nich, A Study in Scarlet. A aby to bolo viac zaujímavé, k recenzii som sa rozhodla pripojiť aj recenziu na vyššie spomínaný seriál. Tak teda do toho!
KNIHA
Žáner: detektívny román
Rok vydania: 1887
Moje hodnotenie: 8,5/10SERIÁL
Žáner: dráma
Prvá epizóda: 2010
Moje hodnotenie: 9,5/10
Sir Arthur Conan Doyle sa narodil 22. mája 1859 v Edinburghu. Narodil sa ako druhý syn z desiatich detí Charlesa Altamonta a Mary Foley Doyleovej. Vyštudoval medicínu na Edinburghskej univerzite, potom pôsobil ako lodný lekár na lodiach smerujúcich na africké pobrežie. Jeho lekárska prax však nebola úspešná, a tak sa začal venovať literatúre (thank god). Prvá zmienka o Sherlockovi je z roku 1887, jeho asi najznámejším dielom je Pes baskervilský. Okrem literatúry sa fušoval aj do politiky, no napriek veľkej popularite sa do parlamentu nikdy nedostal. V roku 1902 bol povýšený do rytierskeho stavu za jeho lekárske služby počas vojny v Afrike. Zomrel ako sedemdesiatjedenročný 7. júla 1930 v Sussexe.
Predtým, než sa vrhneme na obsah knihy, si povieme niečo o Mormónoch, o ktorých ešte bude reč. Mormóni sú kresťanská sekta. Kedysi dávno mali zavedenú polygamiu - teraz sa to už nepraktikuje. Dnes sú rozšírení hlavne v americkom Utahu, no na rozdiel od devätnásteho storočia, už to nie sú diktátorské krvilačné beštie, ako ich vykreslil Doyle, ale celkom v pohode ľudia. Viem to, lebo moja kamarátka v mormónskej rodine strávila dva týždne keď bola so súborom v Amerike. A napríklad aj Imagine Dragons sú Mormóni, takže ak sa o nich budem vyjadrovať nepekne, ide len o Doylove postavy, okej?
A Study in Scarlet je rozdelená na dve časti. Dej prvej sa začína zoznámením sa s doktorom Johnom Watsonom - vyslúžilým vojakom kedysi pôsobiacim v Afganistane. Watson si hľadá lacnejšie ubytovanie, lebo súčasné si už nemôže dovoliť. Pomôže mu starý priateľ Stamford, ktorého náhodne stretne v reštaurácii. Ten ho zoznámi s istým Sherlockom Holmesom, ktorý hľadá spolubývajúceho do bytu na 221B Baker Street. Stamford teda Watsona vezme do laboratória nemocnice sv. Bartolomeja, kde Sherlock robí výskum hemoglobínu. Z jedného pohľadu vyčíta väčšinu Watsonovej minulosti, no Watson sa nad tým nijako nezamýšľa - predpokladá, že mu to povedal Stamford.
Obaja po krátkom rozhovore súhlasia so zdieľaním bytu na Baker Street. Veľa spolu nenahovoria, Sherlock trávi svoje dni s najrôznejšími návštevami a Watson oddychuje a lieči si zranenie. Zlom nastáva vo chvíli, keď si Watson prečíta článok v novinách o umení dedukcie a vysmeje ho, nevediac, že ho písal Sherlock. Ten, aby obhájil svoju pravdu, ho vezme na miesto činu prípadu, ktorý práve rieši.
Obaja teda idú k opustenému domu, vo vnútri ktorého sa ukrýva mŕtvola Enocha Drebbera. Na stene je krvavý nápis RACHE, čo v nemčine znamená pomsta. Sherlock odhadne, že muž bol otrávený. Pri prezeraní mŕtvoly sa nájde aj ženská svadobná obrúčka. Zatiaľ čo jeden detektív hľadá Rachel a druhý naháňa obchodného partnera zavraždeného, Sherlock dá do novín oznam o nájdenej obrúčke a čaká, kým vrah príde k nemu domov. Namiesto muža, ktorého príchod čakal na základe stôp nájdených na mieste činu, k nemu príde stará žena. Z toho si teda odvodí, že vrah musí byť šofér taxíku.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Čitateľský denník
Não FicçãoČím sčítanejšia žena, tým vzdelanejšia, krajšia, nebezpečnejšia. Vo vedomostiach je sila! Životom sa nepretlčiete, ak si len budete vymývať mozgy stupídnymi ffkami. Skúste čítať niečo iné... čo ja viem, napríklad skutočnú literatúru! A možno vám le...