65. Hodinky pre pána Kelleyho od Arkadija a Georgija Vajnerovcov {SK}

52 9 0
                                    

Okej, tak spomínaná druhá časť knihy od bratov Vajnerovcov!


Žáner: detektívka
Rok vydania: 1969
Moje hodnotenie: 7,5/10


V tomto príbehu opäť vystupuje detektív Tichonov. Román začína autonehodou starčeka Koržajeva, ktorého zrazia na prechode. Policajt vyšetrujúci nehodu za ním zájde do nemocnice a keď prezrie jeho veci, nájde divnú fľaštičku akoby s ortuťou. Keď sa na ňu dedka spýta, nevie o tom, že by ju mal. Policajt si ju teda nechá a po preskúmaní zistí, že ide o osky z hodiniek Metropol - je ich niekoľko tisíc a majú vysokú hodnotu. Príde mu to podozrivé, a tak upozorní detektívov z Petrovky 38. 

Tichonov teda začne prípad vyšetrovať a čitateľ spolu s ním sleduje aj zločineckú skupinu šmelinárov. Spoznáme Balašova, starého krivého vedúceho závodu na výrobu hodiniek, bývalého kriminálnika Džagu, ktorý má všetky zuby kovové a v závode pracuje tiež, no a skupinu uzatvára Krt, ktorý má asi tak osem ďalších krycích mien a žije v ustavičnej paranoji, lebo utiekol z väzenia. 

Balašov sa postupne vrýva do priazne Koržajevovi, ktorý obchoduje s Cudzincom Maxom z Nemecka. Do ich obchodov sa zapojí tiež - dodáva cez Džagu Koržajevovi súčiastky - samozrejme, za nemalý podiel na zisku. Keď príde správna chvíľa, prikáže Krtovi, aby Koržajeva zabil, a s Cudzincom sa stretne on, zhrabnúc tak celý honorár.  Ostáva už len posledné - stretnúť sa na stoôsmom kilometri cesty za Moskvou a vymeniť tovar za peniaze - nie ruble, ale doláre. No to im už na päty šliapu detektívi z Petrovky 38. 

Dobre zohratú skupinu prezradí Džaga. Kvôli jeho pokusom predať časť súčiastok mimo biznis s Cudzincom sa detektívi zamerajú na Balašovov závod. Spravia tam inventúru, tváriac sa, že náhodnú. Papiere, samozrejme, nesedia. 

Chybu spraví aj Krt. Navštívi Koržajeva v byte, tváriac sa, že je z Bezpečnosti a má súdny príkaz na prehliadku. Koržajev si však už všimol, že ho niekto sleduje - Krt ho prepadne práve keď píše list pre Balašova, prezývaného Krivý. Tichonov so súdruhmi tak majú nielen Koržajevov list, z ktorého vedia, že celej skupine velí niekto krivý, ale majú aj Krtove odtlačky v byte. 

Ostáva im už teda len odhaliť Balašova. Prejdú si všetkých krivých v závode a Balašov je okamžite podozrivý. Má neprimerane veľký majetok, pritom predtým, než viedol hodinársky závod, nemal pol roka žiadnu prácu a invalidný dôchodok - jediný legálny príjem - si šiel vybrať až po upozornení. 

Tichonov správne odhadne, že ako prvého treba zatknúť Krta. Najprv sa bráni, tvrdí, že je nevinný, no potom im prezradí, kedy a kde sa Balašov s Cudzincom majú stretnúť. V deň uzavretia obchodu ich na mieste čaká ukrytá Bezpečnosť, ktorá si celý incident nahráva. Balašova zastavia na ceste a zatknú, Cudzinca si odchytia na colnici. Presne vedia, čo hľadať - benzínové kanistry s dvojitým dnom. A aj nájdu. Prípad je teda ukončený, a celá zločinecká skupina ide do basy. 


Paradoxne som najväčšmi súcitila s Krtom, hoci bol na tom morálne najhoršie. Nebol mi celkom sympatický, no chápala som, že sa dostal do špirály zločinu, z ktorej sa už nedokáže vykrútiť. Rovnako som mala rada Lízku, jeho snúbenicu, ktorá o celej veci nemala ani potuchy. Keď za ňou do kaderníctva prišiel Tichonov, spolupracovala s ním, hovorila pravdu, no aj sa snažila Krtovi čo najmenej ublížiť. 


PROS:

- rýchle odsýpanie deja
- komplexný charakter postáv
- nevyužívanie náhody
- vytváranie napätia pomocou detailov - schyľuje sa k búrke, Tichonova pichá v hrudi
- živá opisnosť
- členenie textu podľa kapitol v úvode, no posledný deň je členený po hodinách - autori tak ešte väčšmi eskalujú napätie


CONS:

- výraznejšie ideologické podfarbenie ako v Razii na pravé poludnie
- striedanie POV detektívov a zločincov namiesto napätia vytváralo skôr zmätok


I keď Hodinky pre pána Kelleyho nebola najlepšia kniha, akú som kedy čítala, i tak to bolo celkom príjemné čítanie. Zhltla som to takmer na jeden raz, tento utorok, keď sme mali odstávku elektriny. Ak máte radi detektívky a viete sa povzniesť nad ideologický podtón zapríčinený dobou vzniku kníh, obe vám odporúčam :)

Inak, od samej nudy už neviem čo so sebou - a tak som si založila čitateľský denník aj na Instagrame, aby som si k zápisom mohla fotiť aj artsy fotky a dávať inšpiráciu k čítaniu aj kamarátom, ktorí Wattpad účet nemajú. Zápisy tam, sú pochopiteľne kratšie, keďže Instagram obmedzuje popis k príspevkom. Preto budem ďalej viesť denník aj tu :) Ak by ste však chceli vidieť aj spomínané artsy fotky, follownite @basaviecitat.

Nabudúce vám napíšem o knihe rozhovorov s básnikom Ivanom Štrpkom, Žiť svoju báseň

Čitateľský denníkDonde viven las historias. Descúbrelo ahora