63. Poľahčujúce okolnosti od Nancy Taylorovej Rosenbergovej {SK}

76 8 2
                                    

Toto je jedna z kníh, ktorá už na prvý  pohľad vyzerá shitne. Tiež je úlovkom z antikvariátu. Myslím, že som si ju kúpila len preto, lebo mi bolo ľúto predavača, ktorý v tom tmavom a malom obchodíku sedel sám. Nuž teda, tu je zhrnutie:


Žáner: triler
Rok vydania: 1993
Moje hodnotenie: 8,5/10


Nancy Camille Taylor Rosenberg sa narodila 9. júla 1946 v Dallase. Päť rokov robila fotomodelku, potom vyštudovala právo a venovala sa kriminalistike. Román Poľahčujúce okolnosti bol jej debutom a bol aj sfilmovaný. Celkovo napísala 14 kníh, niektoré boli označené ako New York Times bestseller. Venovala sa aj filantropii, založila program písania pre deti a keď si adoptovala dieťa s vzácnou nevyliečiteľnou chorobou, písali o nej v novinách. Zomrela nedávno, 3. októbra 2013 v Las Vegas.


Ako som písala v úvode, táto kniha na mňa veľmi nezapôsobila a kúpila som si ju skôr z ľútosti. Na prebale namiesto obsahu trónil chválospev na autorku (OČARUJÚCA ŽENA! SENZAČNÁ AUTORKA!) a toto na mňa nikdy nepôsobí dobre. Úprimne poviem, že som sa pripravovala na kyd ako pri Malých klamárkach, dokonca som si značila príklady, kedy sa tejto senzačnej autorke pošmykla ruka. Gotta say tho, že som súdila prirýchlo. 

Román sleduje Lily Forresterovú, prokurátorku, ktorá sa usiluje o post sudcu. Práve jej nevyšiel prípad, obžalovaného prepustili z väzby. Nejako výrazne to však nerieši - zamestnáva ju kolega Richard, s ktorým nedávno začala pomer, a manžel John, s ktorým sa rozvádza, rovnako aj trinásťročná dcéra Shana, ktorá práve prišla do puberty a mame papuľuje, zatiaľ čo sa necháva otcom rozmaznávať. 

V deň, kedy sa konečne odsťahuje zo spoločného domu do vlastného a prvýkrát k nej ide prespať Shana, sa jej minorné starosti stanú obrovskými. Chlap, ktorého práve prepustili z väzby, sa chce Lily pomstiť (hlúpo parkovala pod oknami väznice a tak mu len stačilo sledovať auto). Prepadne ju u nej doma, pred jej očami znásilní jej dcéru, prinúti ju k orálnemu sexu a strčí jej do úst nôž so slovami "Ochutnaj krv kurvy." V tom v susedstve zahučia sirény, útočník sa zľakne a zdrhne. 

Roztrasenej Lily nezostáva nič iné, než zavolať Johnovi. Ten Lily obviní z toho, že za incident môže, lebo nezamkla a zoberie Shanu domov. Lily ich má nasledovať, chce ešte upratať. No potom jej zapne. Z kabelky vytiahne spis Bobbyho Hernandeza, ktorý vyzerá celkom ako útočník. Bol prepustený dnes, vyšetrovali ho kvôli vražde Carmen Lopezovej, ktorú našli znásilnenú a s odstrelenými prsami. 

Lily vie, že je to on. V spise mala jeho adresu. Prepíše teda fixkou čísla na aute, na hlavu si dá veľkú lyžiarsku čiapku, aby zakryla ryšavé vlasy, vezme otcovu brokovnicu a vyberie sa tam. Chvíľu počká, kým Hernandez vyjde von, potom ho dva razy strelí do hrude. Na ulicu vybehne Manny, Bobbyho brat, no Bobby je už mŕtvy a Lily na úteku. 

Len čo sa zbaví zbrane, vráti sa domov. Pred dverami im stojí policajné auto. Lily, samozrejme, predpokladá, že idú po ňu. Ukáže sa však, že to John si urobil po svojom a privolal políciu, i keď sa dohodli, že znásilnenie nenahlásia, aby ušetrili Shanu pred otázkami sudcov a prekrúcaním obhajcov útočníka. Lily polícii povie, že zle odbočila, preto ide neskoro a spolupracuje. Opíše polícii útočníka i celý incident a súhlasí, že prídu na stanicu na identifikáciu. 

Na ďalší deň v práci hrá prekvapenú, že je Hernandez mŕtvy a spojí sa s Cunninghamom, detektívom, ktorý jeho smrť vyšetruje. V duchu nadáva, že prípad dostal práve on, lebo je jeden z najlepších. Nakoľko však Manny opísal vraha ako muža, Cunningham Lily nepodozrieva, ale informuje ju o postupe vyšetrovania - mala na starosti prípad Carmen Lopezovej, kde bol Hernandez podozrivý. 

Chvíľu je všetko ok - až kým Cunningham nezadá sekretárke, aby našla kombinácie evidenčného čísla, ktoré by viedli k podozrivým. Jedna teta, ktorá počula výstrel, si číslo odpísala, no keďže ho Lily prepísala, viedlo k nejakému dôchodcovi. 

Keď sekretárka príde s tuctom možných podozrivých, je medzi nimi aj Lily. Cunninghamovi to docvakne. Vie, že boli s dcérou znásilnené a zistí si aj opis útočníka, ktorý sedí na Hernandeza. Keď sa opije, okolo jedenástej večer jej zavolá domov a viac-menej jej povie o svojich podozreniach. Lily je vydesená a hovor zruší. 

Medzitým však Shana identifikuje ako násilníka niekoho iného - niet divu, keď je Hernandez mŕtvy. No keď prehľadajú jeho auto, nájdu nôž, na ktorom sú aj Liline odtlačky. Lily s hrôzou zistí, že zabila nesprávneho - jednoducho preto, že je ďalekozraká a nemala okuliare, teda útočníka nevidela jasne. 

Cunningham zatiaľ pracuje aj na vražde Lopezovej. Dotlačí k výsluchu Hernandezovho kamaráta a ten všetko vyklopí. Potvrdí si, že i keď Lily nezabila toho, kto znásilnil ju i jej dcéru, zabila dvojnásobného vraha, ktorý svoje obete pred smrťou znásilnil - čiže not a big difference. 

Keďže Lily vie, že zavraždila nesprávneho, povie Richardovi všetko, čo spravila, a donúti ho odísť. Potom pripitá zavolá Cunninghamovi a prizná sa. Ten príde k nej domov a nájde ju v bezvedomí. Preberie ju, hodí do policajného auta a odvezie do nemocnice. Práve tam zomrel nejaký týpek, ktorý bol postrelený. 

"Tohto zabil nejaký Bobby Hernandez," povie Lily. Znechutený jej vyhlási, že nie sudcovia, ale on je zákon. On musí vidieť obete zločinov a zachraňovať ranených, on sa musí brodiť v tejto každodennej morálnej špine. Uzná, že Lily i keď konala nezákonne, tak konala spravodlivo. Nikomu nepovie o jej priznaní a na druhý deň skončí v práci, presťahujúc sa naspäť do malého mesta, z ktorého prišiel po povýšení. 

Lily takisto nechá post prokurátorky, presťahuje sa so Shanou do nového domu a snaží sa pokračovať vo svojom živote. 


Väčšina postáv bola perfektne - dokonalá alebo rozporuplná, takže som si ich nedokázala obľúbiť. Ak by som si mala vybrať obľúbenú, bola by ňou Vanessa, Cunninghamova anorektická sekretárka, ktorá ignorovala jeho sexistické narážky a poctivo robila svoju robotu, bez ohľadu na jej rodinné problémy s otcom. 


PROS:

- vytváranie napätia
- plottwist so zlým zastreleným
- komplexný a celkom dobre vykreslený charakter Brucea Cunninghama
- character development Shany
- dobre opísané struggles s rodičovstvom


CONS:

- predvídateľnosť čo sa týka vzťahov (už po pár stranách som vedela, že sa Lily s Richardom vyspí) + príliš rýchle zamilovanie sa
- sexizmus zo strany Richarda
- subzápletka Shana + Greg (Richardov syn) bola úplne zbytočná
- hádky Lily a Johna boli miestami prehrotené - raz autorka opisuje, ako Lily pomohol po tom, čo sa mu priznala, že ju ako dieťa znásilnil starý otec, a potom zase jej v hádke vmietne do očí, že si myslí, že si to celé vymyslela? I dont think so. 



Since je skúškové, trvalo mi dosť dlho, kým som túto knihu dočítala - prepáčte. Nabudúce vám napíšem o Razii na pravé poludnie od Arkadija a Georgia Vajnerovcov.

Čitateľský denníkDonde viven las historias. Descúbrelo ahora