Ďalšia zo série "absolútne sa mi nepáčili."
Žáner: historický román
Rok vydania: 2007
Moje hodnotenie: 4/10
Donald McCaig sa narodil 1. mája 1940 v Montane. Študoval filozofiu, dva roky slúžil u mariňákov. V roku 1980 vydal svoj prvý román. Až do roku 2018, kedy zomrel, písal rôzne eseje, básne a cvičil pastierskych psov.
Odviate vetrom od Margaret Mitchellovej som čítala ako šestnásťročná, lebo mi stará mama povedala, že to bol Harry Potter jej doby. Samozrejme, kniha nemá s Harrym Potterom absolútne NIČ. Rovnako ako absolútne nič nemá s Odviate vetrom ani Rhett Butler, so-called "voľné pokračovanie."
Rhett Butler Donalda McCaiga sa nápadne podobá na akéhokoľvek badboya z Wattpadu. Jeho rodičia boli bohatí, otec bol naňho prísny, Rhett bol rebel bez príčiny a papuľoval len tak zo zvyku, no a potom nedovzdelaný zdrhol z domu aby robil biznis na pozadí občianskej vojny. Jeho jedinou slabosťou je mladšia sestra Rosemary, ktorú ľúbi a snaží sa ju ochrániť za každú cenu a potom aj pam-pam-pam Scarlett, avšak jeho záujem o ňu nie je ani zďaleka taký, aký je opísaný v Mitchellovej diele, ale presladený a obsesívny.
Nemám chuť sa venovať deju knihy, pretože bol buď nezaujímavý, nekorektný s originálom, alebo tam boli zápletky, ktoré nijako neposúvali dejovú líniu či charaktery postáv. I keď je Scarlett stelesnením rich bitch a mám s ňou pramálo spoločné, dokázala som sa do nej ako do postavy vcítiť a aj som ju obdivovala. Pri Rhettovi som to nedokázala, bol hnusný, povrchný a badboyovsky tuctový. Fňuky-fňuk, nemohol byť so sestričkou, fňuky-fňuk, otecko bol naňho nepríjemný! Nemala som pre Rhetta pochopenie, jeho heroické činy pôsobili silene a neprirodzene. McCaig sa snažil o romantizáciu jeho postavy, no zlyhal. Vytvoril akúsi smiešnu karikatúru, o ktorej čitateľ číta len so znechutením, ak má za sebou aj Odviate vetrom.
Dobrým príkladom silenej romantizácie je "vysvetlenie" Rhettovho vzťahu s prostitútkou Bellou. Kým v Odviatom vetrom bola Bella prostitútkou z vlastnej vôle, pretože z toho mala profit a jej morálne hodnoty sa odlišovali od vtedajšej spoločenskej normy, v Rhettovi Butlerovi ju taký osud postihol po tom, čo odmietla vybraného manžela a nechala sa nabúchať Rhettom. Ten sa k tomu, samozrejme, postavil gentlemansky a prispieval jej na dieťa každý mesiac, neskôr ho aj syn skontaktoval a títo dvaja spolu vychádzali celkom dobre. Mohla by som len pretočiť očami?
Honestly, jediným plusom knihy je jej začiatok, ktorý opisuje Rhettovu mladosť. McCaig sa na vzťah otrokárov a otrokov pozerá menej idealisticky, i tak má ale Rhett za kamoša slobodného černocha a finančne pomáha jeho rodine. Takisto, keď je odsúdený na smrť lynčovaním, snaží sa ho zachrániť - táto časť mi trochu pripomínala Nezabíjajte vtáčika od Harper Leeovej.
PROS:
- iný pohľad na otroctvo než mala Mitchellová
- McCaig sa pred vydaním pýtal na názor Mitchellovej potomkov
CONS:
- nekonzistentnosť
- príliš veľa dejových línii (autor píše aj z pohľadu Rosemary a iných postáv)
- romantizácia Rhetta
- odchýlky od originálu
- postavy sú plytké
Ak by som nečakala pokračovanie Odviateho vetrom, ale historický romantický román, možno by tento zápis nebol až tak preplnený hejtom. McCaig sa na to ale dal dobrovoľne. A dokašľal to. Román som prečítala len s veľkým premáhaním a to tiež kvôli starej mame. A s rovnakým premáhaním som písala aj tento zápis. Knihu vám neodporúčam, radšej si prečítajte Odviate vetrom. A ak ste ho už čítali, tak si ho prečítajte znova, je to isto lepší nápad, než sa púšťať do tohto výplachu.
Na záver ešte zdieľam múdrosť mojej starej mamy v súvislosti s Mitchellovej dielom: keď som dočítala Odviate vetrom, pýtala sa ma, aké z knihy vyplýva ponaučenie. Povedala som jej, že rasizmus je zlo, ľudia by si mali byť rovní a vojna nikdy nič nevyrieši. Ona sa zasmiala a zahlásila, že nie, ponaučenie je také, že muži majú radi mrchy :DD
Najbližšie si dáme niečo oveľa lepšie, než bol Rhett Butler. Bude to ďalší román na pozadí vojny, tento je ale tisíckrát kvalitnejší. Prečítate si o diele Potkan kráľ od Jamesa Clavella, stay tuned!
YOU ARE READING
Čitateľský denník
Non-FictionČím sčítanejšia žena, tým vzdelanejšia, krajšia, nebezpečnejšia. Vo vedomostiach je sila! Životom sa nepretlčiete, ak si len budete vymývať mozgy stupídnymi ffkami. Skúste čítať niečo iné... čo ja viem, napríklad skutočnú literatúru! A možno vám le...