Táto kniha bola pôvodne môj výber povinne-voliteľného čítania z angličtiny. Nakoniec to ale nebolo také dobré, ako to vyzeralo, a tak som prečítala ešte Tender Is the Night od Fitzgeralda a na hodine prezentovala to. O tom potom, poďme teraz na Pamäti gejše.
Žáner: biografia
Rok vydania:1997
Moje hodnotenie: 7/10
Arthur Golden sa narodil 6. decembra 1956 v Tennessee, USA. Študoval na Harvarde japonské štúdie, naučil sa tam aj mandarínsku čínštinu. Potom pôsobil v Tokiu ako učiteľ. Keď sa vrátil do USA, na Bostonskej univerzite si spravil diplom z angličtiny. Pamäti gejše sú jeho prvým románom, ktorý zožal veľký úspech. Kniha je založená na živote skutočnej gejše Mineko Iwasaki. Príbeh bol v roku 2005 sfilmovaný a bol rovnako úspešný. Golden v súčasnosti stále píše a žije s rodinou v Massachusetts.
Ako to logicky vyplýva z názvu, kniha rozpráva o živote gejše - najprv obyčajného dievčatka Chiyo z rybárskej dediny Yoroido, potom o jej kariére ako gejši Sayuri.
Na začiatku sa zoznamujeme s jej rodinou - nie veľmi peknou staršou sestrou, matkou, ktorá zomiera na rakovinu kostnej drene, a otcom-rybárom. V dedine býva aj pán Tanaka, ktorý vlastní lokálny závod na spracovanie rýb, kde pracuje aj otec hlavnej hrdinky. K Chiyo sa vždy správal pekne, nechal ju hrávať sa s jeho dcérou. Keď mama Chiyo zomrie, otec, ktorý je neschopný vychovávať a živiť dve dcéry, ich predá práve Tanakovi. Chiyo si zo začiatku myslí, že si ju pán Tanaka chce adoptovať, no on ich namiesto toho odvezie do Kyota, kde po diskusii s istou starou ženou sestry rozdelí. Z jej staršej sestry sa stane prostitútka, no Chiyo, kvôli peknej tvári a nezvyčajným očiam, poputuje do okiye, čo je japonské slovo pre dom, ktorý najprv živí a potom je živený gejšou.
Okiyu, do ktorej je Chiyo privedená, vedie Matka, neústupná a tvrdá biznismenka, ktorej ide len o peniaze. Chiyo v okiyi najprv len slúži, spolu s ďalším dievčaťom Pumpkin, s ktorým sa rýchlo skamaráti. Zo života jej robí peklo Hatsumomo, momentálne jediná gejša v okiyi, ktorá Chiyo z neznámych príčin nenávidí. Spolu s Pumpkin navštevujú školu pre gejše, čo je niečo ako ZUŠka - učia sa tancovať, spievať, hrať na shamizen - akýsi druh gitary - a hlavne, servírovať čaj.
Chiyo je krásna a učí sa rýchlo, preto začína ohrozovať postavenie Hatsumomo. Tá sa ju snaží vyhnať z okiye, tak jej povie, kde je jej sestra. Chiyo sa z ňou stretne a naplánujú spoločný útek. V deň, keď majú utiecť, sa ale Chiyo nepodarí dostať z okiye - pri pokuse o útek sa zraní. Svoju sestru už teda nikdy v živote neuvidí, ba čo viac, rozzúrená Matka jej prestane financovať školu, a tak je Chiyo odsúdená na večný život slúžky.
Jedného dňa, keď je smutná v meste na vybavovačkách pre Hatsumomo, stretne elegantného a milého Predsedu, ktorý si všimne jej slzy, a tak jej dá nejaké drobné a vreckovku s jeho iniciálkami, snažiac sa ju utešiť. Stretnutie s ním dá Chiyo novú nádej, drobné daruje svätyni a dúfa, že sa jej nejako podarí sa stať gejšou. Okrem iného sa na Predsedu aj silno crushne, keďže už je tínedžerkou.
Jej prianie sa jej splní. Mameha, Hatsumomina sokyňa, sa rozhodne Chiyo zobrať pod ochranné krídla, presvedčí Matku, aby sa Chiyo zase vrátila do školy, a zaviaže sa, že bude jej Staršou sestrou - teda že sa s Chiyo zviaže putom, kde ju bude učiť všetko o živote gejše, predstaví ju vplyvným ľuďom, a urobí všetko pre jej úspech - a to všetko preto, aby nasrala Hatsumomo.
Chiyo sa druhej šance pevne chopí, v škole exceluje, Mamehu aj Matku počúva na slovo. Jej snaha sa vyplatí - čoskoro prijme meno Sayuri a stane sa gejšou. Gejše však len netancujú a neservírujú čaj - musia nájsť niekoho, kto by mal záujem o ich mizuage, teda panenstvo. Súboj prebieha formou dražby - Mameha sa snaží prinútiť pána Nobu a doktora Craba, aby medzi sebou súperili, no Sayuri očarí Baróna - Mamehinho dannu - niečo ako manžela. Mamehu to nijako neteší, no výsledkom je, že Sayurino panenstvo vyhrá Doktor za rekordne vysokú cenu, Sayuri teda splatí všetky dlhy, ktoré mala voči Matke.
Ďalej, Sayuri potrebuje dannu. Danna je muž, ktorý si síce gejšu nevezme za manželku, no platí jej väčšinu výdavkov. Samozrejme, nie všetky gejše ho majú, no vďaka cene, ktorú Sayuri dostala za jej mizuage, sa Sayuri stala jednou z tých prominentných. Záujem prejaví Nobu a Generál, a hoci je ponuka od Nobu výhodnejšia, Sayuri ho odmietne, keďže je Predsedovým kamošom a ona má k Predsedovi stále isté city. Jej dannom sa teda stane Generál, z čoho okiya spočiatku profituje, lebo vypukla druhá svetová. No vojna je horšia, než sa spočiatku zdalo, a tak vláda vydá zákaz činnosti pre všetky gejše. Japonci prehrávajú, čiže Generál je Sayuri na dve veci. Sayuri sa nemá čím živiť, zachráni ju ale Nobu, ktorý jej vybaví prácu u svojho priateľa, ktorý vyrába padáky.
Po vojne Nobu privedie Sayuri späť do Kyota a chce sa stať jej dannom. Sayuri však zúfalo vymyslí plán, vďaka ktorému ju Nobu znenávidí. Vyspí sa so slizkým Ministrom a poprosí Pumpkin, aby zaviedla Nobua na miesto, kde sa ona stretne s Ministrom, aby ich Nobu načapal a tak o ňu stratil záujem. Pumpkin je ale zatrpknutá, lebo nedosiahla úspech Sayuriných rozmerov, a tak naschvál privedie Predsedu. Aj napriek Pumpikininej zrade jej plán vyjde - Nobu sa to dozvie a Sayuri odstrihne. Predsedu však nezaujíma, že sa Sayuri vychrápala s iným mužom, lebo to proste gejše robia, navyše je rád, že je konečne Nobu mimo obraz a môže mať Sayuri on, keďže sa mu páčila už od ich prvého stretnutia. Predseda sa stane jej dannom, Sayuri sa odsťahuje do New Yorku, kde si otvorí vlastnú čajovňu, a potom žije šťastne až do smrti.
Čo sa hlavnej postavy týka, Sayuri som mala radšej, keď ešte bola Chiyo, prišla mi vtedy menej submisívna. Mojou obľúbenou postavou však bola Mameha - bola odhodlaná, oddaná, bystrá, trošku petty a brutálne pekná, napriek tomu nie tak zlomyseľná ako Hatsumomo.
PROS:
-kultúrna edukácia
-naučila som sa pár japonských slov
-II. WW zo zaujímavého pohľadu
-pútavý storytelling
-charaktery skvelo vykreslené
CONS:
-vzťah Predseda x Sayuri bol jemne pedofilný
-príliš veľa nepodstatných detailov, ktoré spomaľovali odsýpanie deja
Celkovo sa mi kniha páčila, hlavne kvôli tak podrobnému náhľadu do inej kultúry. Nemala však žiadnu ústrednú myšlienku, témou bol toľkokrát použitý ľúbostný trojuholník, čo ma nijako nenadchlo. Ak vás ale zaujíma východná kultúra a nemáte problém s trošku náročnejšou angličtinou, tak odporúčam!
Nabudúce si dáme Vplyv Davida Bowieho na osudy mladých dievčat od autora, ktorý tu už raz bol, no dala som mu druhú šancu.
See ya!
ESTÁS LEYENDO
Čitateľský denník
No FicciónČím sčítanejšia žena, tým vzdelanejšia, krajšia, nebezpečnejšia. Vo vedomostiach je sila! Životom sa nepretlčiete, ak si len budete vymývať mozgy stupídnymi ffkami. Skúste čítať niečo iné... čo ja viem, napríklad skutočnú literatúru! A možno vám le...