50. Cesta okolo sveta za 80 dní od Julesa Vernea {SK}

314 10 2
                                    

A Jules Verne do tretice. 


Žáner: dobrodružný/cestovateľský román
Rok vydania: 1873
Moje hodnotenie: 8,5/10



Ako to už u Vernea býva zvykom, namiesto in medias res nám najprv v pokoji predstaví hlavnú postavu. Tentoraz je to Angličan Phileas Fogg, chladný, hrdý, a vždy presný gentleman. Na schôdzky v Reformnom klube prejde vždy rovnaký počet krokov, celý deň má na minútu rozpracovaný a práve vyhodil svojho sluhu, pretože mu priniesol vodu na holenie o dva stupne studenšiu. 

Phileas Fogg sa práve chystá na ďalšiu schôdzu Reformného klubu. Predtým ešte prijme nového sluhu Jeana, prezývaného Prešmyk. Na schôdzi hrajú whist a potom čítajú noviny - v Londýnskej banke ktosi ukradol ohromnú sumu peňazí a niekto vypočítal, že teoreticky by sa dalo precestovať okolo sveta za osemdesiat dní (berte do úvahy rok písania diela pls). 

Phileas sa so svojimi kamošmi staví, že to dá - o 20 000 libier. Ešte ten deň vyráža na cestu, berie so sebou aj zmäteného Prešmyka. Už na začiatku cesty nastanú komplikácie - vo Francúzsku sa im na päty zavesí detektív Fix - identikt zlodeja z londýnskej banky sa podozrivo podobá na Phileasa Fogga. Fix zatiaľ zostáva v utajení.

Dvojica robí všetko čo môže, aby získala časovú rezervu. Fogg podplatí kapitána lode zo Suezu do Indie, aby loď šla rýchlejšie a tak získajú dvojdňový náskok, ktorý však stratia v Indii. Nestihli tam totiž ešte dostavať železnicu, a tak Fogg kúpi slona na najbližšiu železničnú stanicu príde na ňom. Cestu mu však skríži sprievod domorodcov. Týpek, čo riadi slona im vysvetlí, že omámená žena, ktorú niesli, je vdova po nejakom radžovi, ktorý zomrel. Podľa tradície musí byť upálená. Fogg a Prešmyk sa ju rozhodnú zachrániť. 

Prenasledujú sprievod až do svätyne, kde je žena uväznená a strážená. Nemajú možnosť ju oslobodiť, a tak keď už horí oheň, Prešmyk využije šero a dym a hrá radžu, ktorý vstal z mŕtvych. Ľudia sú vydesení, zavládne chaos. Kým si uvedomia, čo sa stalo, skupina je preč, spolu aj s krásnou pani Audou, ktorú úspešne zachránili. Tá im povie, že v Indii už nie je v bezpečí, pretože náboženskí fanatici ju isto budú prenasledovať. Prosí ich, aby sa k nim mohla na moment pridať - v Hong Kongu má vzdialeného príbuzného, podnikateľa, ktorý sa o ňu snáď postará. 

V Hong Kongu ich okrem Fixa čaká aj súd - Prešmyk pri obhliadke mesta v Indii vkročil do chrámu obutý - čo je považované za náboženský zločin. Fix sa spojil s duchovnými, pretože dúfa, že Fogg bude musieť byť pár dní vo väzení a dovtedy stihne z Londýna doraziť zatykač. Fogg ale zaplatí kauciu a pokračuje v ceste, aj s pani Audou, ktorá zistila, že jej príbuzný sa nedávno presťahoval do Holandska. 

Parník, ktorý mal vyplávať až večer, pretože sa opravoval kotol, vyplával už ráno. Prešmyk to zistil v predstihu a chystal sa upovedomiť pána. Fix však v zúfalej snahe zdržať trojicu na anglickom území odhalí svoju identitu, opije a omámi ópiom Prešmyka. Zamestnanci podniku Prešmyka naložia na parník, pretože si neustále mrmlal jeho meno, no Fogg a pani Auda sa o skoršom vyplávaní nedozvedia. 

Po príchode do prístavu Fogg samozrejme zistí, že jeho stávka je ohrozená. Zaplatí teda tučnú sumu majiteľovi malinkej loďky, aby ho odviezol, spolu s Fixom a Audou. Ten odmietne takú dlhú cestu, no súhlasí, že ich odnesie na ďalšiu zastávku parníka. Takmer to stihnú. Loď im ujde doslova pred očami, no vystrelia svetlicu na znamenie núdze a tak ich parník vezme na palubu. 

Prešmyk medzitým zistí, že pán nie je na palube, a tak vystúpi a čaká ho v prístave. On však nechodí, a tak z hladu predá svoje oblečenie, kúpi si otrhané a trochu jedla. Potom sa pridá do cirkusu, ktorý cestuje do Ameriky - ďalšej destinácie. Tam ho nájdu Fogg a Auda. Štvorica sa ponáhľa do prístavu a loď tesne stihne. Fix uzavrie s Prešmykom dohodu - Prešmyk bude mlčať o jeho identite a on sa im zatiaľ vynasnaží uľahčiť cestu, pretože Fogga môže zatknúť až na anglickom území - teda v cieli.

Pri prehliadke San Francisca sa im podarí zapliesť sa do pouličnej bitky. Päsťou cez hubu dostane aj Fogg, ktorý týpkovi sľúbi, že sa do Ameriky vráti, aby si to spočítali. Nastúpia na vlak Ocean to ocean a cesta ide bez komplikácii, až kým vlak nedorazí k mostu, ktorý je na spadnutie. Vlak po ňom vraj nemôže prejsť. Prešmyk navrhuje, aby cestujúci prešli most pešo a vlak by ho potom plnou rýchlosťou preletel. Nikto ho však nepočúva a vlak sa chystá prefrčať most aj s cestujúcimi. Vyjde to, no most sa okamžite po prechode vlaku zrúti. 

Fogg si vydýchne, no nie nadlho. Vlak tentoraz obsadia útoční Indiáni, čím získajú ďalšie meškanie. Navyše, unesú troch cestujúcich, medzi nimi aj Prešmyka. Vlak dôjde na najbližšiu stanicu a všetci cestujúci prestúpia. No Fogg, Auda a Fix zostávajú. Fogg naverbuje partiu chlapov a vydá sa zachrániť svojho sluhu. Fix zatiaľ opatruje Audu a snaží sa získať alternatívny odvoz. Aj sa mu to podarí. Keď sa Fogg vráti po dlhých hodinách spolu s Prešmykom, skupina nasadne na sane (je december a všade sneh) a vzdušnou čiarou napredujú na druhý breh oceánu. 

Keď dorazia do prístavu, zistia, že ich loď odišla pred štyridsiatimi minútami. Fogg chodí po prístave a hľadá alternatívu, no nájde len starého, extrémne nepríjemného kapitána, ktorý sa chystá do Bordeaux. Spočiatku cestujúcich odmieta, no po prísľube obrovskej odmeny na to kývne. Cestou cez Atlantik ich zastihne búrka, v ktorej stratia veľa času i paliva. Fogg uplatí posádku, vlastne sa sám stane kapitánom, nakoniec aj kúpi loď na ktorej sa vezú, a to niekoľkonásobne predražene. Kvôli nedostatku paliva začne páliť drevené vybavenie lode a naveľa-naveľa sa doplavia do Liverpoolu. Tam už Fix na nič nečaká a Fogga zatkne. Trojica strávi noc v cele, Fix je so sbeou nadmieru spokojný, až kým nedostane správy, že reálny zlodej bol zatknutý už pred pár týždňami a Fogg sa naňho len podobal. 

Tu počas celej cesty pokojnému a flegmatickému Foggovi prvýkrát rupnú nervy a Fix dostane päsťou do nosa. Potom utekajú na stanicu, kde Fogg nechá kopisko peňazí, aby mu okamžite vypravili vlak. Vyzerá to tak, že by to na tesnotku mohli dať - nakoniec ale meškajú päť minút a stávka je prehratá. 

Fogg je sklamaný, zavrie sa vo svojom dome. Pani Auda smúti s ním. Keďže sa doňho počas cesty zamilovala, navrhne mu manželstvo a Fogg, ktorý to cítil rovnako, súhlasí. Pošle Prešmyka na radnicu, aby na ďalší deň vybavil obrad. Prešmyk však nevybaví nič, ale sa celý zadychčaný vráti domov, tvrdiac, že sa zmýlili o deň - keďže cestovali na východ, prechodmi cez časové pásma získali celý deň navyše a do Londýna teda prišli o dvadsaťtri hodín a päťdesiatpäť minút skôr, než stálo v stávke. 

Phileas Fogg sa teda okamžite ponáhľa do Reformného klubu a stihne tam prísť presne včas, aby stávku vyhral. Získa 20 000 libier, o jeho ceste sa píše okolo celého sveta a v Anglicku je uznávaný.


Mojou obľúbenou postavou bol rozhodne Prešmyk, nakoľko mi je povahovo najbližšie. Bol výbušný, ale zväčša veselý, dosť často vyparatil nejakú hlúposť, no bol oddaný pánovi. 



ZA:

- PLOTTWIST NA KONCI
- na rozdiel od Cesty na Mesiac nejde len o cestu ako takú, sú tu aj subzápletky
- kontrast charakterov Phileasa Fogga a Prešmyka
- pekné opisy prírodných krás a kultúry jednotlivých krajín
- motívom knihy je to, že cestovať by sa malo kvôli zážitkom


PROTI:

- veľmi ma iritovalo, že nikomu neprišlo divné, že Fix sa vybral na rovnakú cestu okolo sveta
- prechod plného vlaku polorozpadnutým mostom mi prišiel jemne mimo realitu
- miestami schvaľovanie kolonializmu


Cestou okolo sveta za 80 dní si u mňa Verne výrazne vylepšil reputáciu. Bolo ho už predsa len dosť, a tak vám nabudúce napíšem o Chalúpke strýčka Toma od Harriet Beecher-Stowovej.


Čitateľský denníkWhere stories live. Discover now