52. Starec a more od Ernesta Hemingwaya {SK}

177 14 7
                                    

Svetoznáma kniha, ocenená Nobelovou cenou. A ja som ju kúpila v antikvariáte za tridsať centov - o to viac si ju cením. 


Žáner: realistická novela
Rok vydania: 1952
Moje hodnotenie: 8/10


Nerada sa opakujem, čo sa životopisov týka, takže ak si chcete pripomenúť Ernestov život, pozrite si 14. kapitolu. V krátkosti - bol to novinár, vojnový veterán, ľavičiar, alkoholik, samovrah. Za novelu Starec a more získal Nobelovu cenu. To spôsobilo, že som už od začiatku mala vysoké očakávania a za všetkým hľadala skryté významy. Som si celkom istá, že tam aj boli.


Hemingway sa v novele sústreďuje na starého rybára Santiaga. Žije sám v chudobných pomeroch, stará sa oňho len chlapec Manolin, ktorého učil rybárstvu. Dej sa odohráva v kubánskej Havane a vodách Golfského prúdu. 

Starec už osemdesiatštyri dní nechytil žiadnu rybu. Hovorí sa o ňom, že sa ho drží nešťastie, dokonca chlapcovi zakážu so starcom rybárčiť. Starec sa teda na osemdesiaty piaty deň vyberie na more sám, odhodlaný niečo chytiť. A to sa mu aj podarí. Chytí obrovskú rybu, ktorú však nedokáže zabiť sám, a tak ju musí nechať niekoľko dní plávať s háčikom v ústach, čakajúc, kým sa vysilí. To trvá tri dni, počas ktorých ryba ťahá starcovu loď za sebou. 

Dva dni bez spánku a poriadneho jedla (uloví len delfína, ktorý nie je veľmi chutný), držiac lanko v holých dlaniach, starec je unavený a takmer blúzni. Rozpráva sa s rybou, sám so sebou, želá si, aby tam bol chlapec a rozmýšľa nad tým, čo by jeho úsiliu povedal veľký DiMaggio (baseballový hráč, manžel Marilyn Monroe). 

Vyčerpaná je už aj ryba. Starec ju poslednými silami harpúnou bodne do srdca a tým ju zabije. Trochu z nej zje - mäso je kvalitné a jemné, jeho trhová cena je vysoká. Nemôže ju však vytiahnuť na svoju loďku, a tak rozreže rybársku sieť a lanom ju k nej priviaže. Zdá sa, že nešťastie ho opustilo, od mora dokonca vanie silná bríza, ktorá ho napriek záťaži rýchlo vlečie späť k Havane. 

Krv z obrovskej ryby však priláka rovnako obrovského žraloka. Unavený a doráňaný starec ho zabije, no pritom príde o zbraň. Chvíľu je na seba hrdý, že v takom veku a s takými biednymi silami sám zabil žraloka, no hneď na to sa objavia ďalší dvaja. Starec si vyrobí zbraň z vesla a noža, žralokov porazí, no za cenu zlomeného noža a úbytku z ryby, ktorú napadli žraloci. 

V noci príde ďalší útok žralokov. Starec je bez zbrane a na úplnom pokraji síl, nevie, či to celé nebol len sen, stále ale nájde odvahu odlomiť kus dreva z kormidla a biť ich ako kyjakom. Do Havany príde živý, no z obrovskej ryby ostala už len kostra a hlava. Starec sa ledva priplazí do svojej chalúpky a hneď čo padne na posteľ zaspí. 

Ráno ho zobudí uplakaný chlapec. Starcovi povie, že ho hľadala námorná stráž, že kostru vedľa jeho lode už našli ďalší rybári a vzdávajú mu za ňu hold - ryba má takmer šesť metrov. Chlapec starcovi prinesie kávu a noviny a sľúbi mu, že bude ďalej loviť s ním, nehľadiac na rodičov. Starec opäť zaspí - sníva o levoch. 


Kniha bola ocenená najmä kvôli Hemingwayovmu výnimočnému štýlu, no aj kvôli jeho novátorským postupom - napríklad dialógy len pri jednej postave - starec sa rozprával s rybou, no odpovedal si namiesto nej sám. 

Podľa môjho názoru je celá novela alegóriou na ľudskú snahu v živote niečo dosiahnuť - že málo ľudí stojí pri našich neúspechoch, že snaha dosiahnuť úspech je namáhavá a zdá sa, že zbytočná - čo je to jeden osamelý rybár a jedna ryba? Žraloky predstavujú nepriateľov, ktorí sa snažia náš úspech potopiť, privlastniť si ho či prevýšiť ho. Samozrejme, toto je len moja teória, nedopátrala som sa nikde k takejto analýze, skôr sa všade hovorilo o bitke človeka s prírodou.


ZA:

- starcove povahové vlastnosti - húževnatosť, odhodlanosť, vytrvalosť
- jeho postoj k rybe - nazýva ju sestrou, tvrdí, že ju ľúbi atď.
- opisy prostredia
- vzťah starca a chlapca


PROTI:

- monotónnosť
- jemná nerealistickosť - napr. bitka so žralokmi



Táto niečo vyše stostranová novela ma síce nijako neohúrila, no bola príjemným čítaním a nesklamala. Odporúčam ju, no nie ak sa chcete zoznámiť s Hemingwayom - toto nie je jeho typické dielo. Absentuje v ňom vojna a smrť - veď si to porovnajte s už spomínanou štrnástou kapitolou kde píšem o jeho diele Komu zvonia do hrobu

Najbližšie vám napíšem od zbierke poviedok Osamelý pútnik od indického autora Rabíndranátha Thákura. 





Čitateľský denníkWhere stories live. Discover now