11

153 9 0
                                    

Hampir 5/6 kedai yang kami teroka.

Hanya 3 helai baju yang Dhia berkenan. Selebihnya dia berminat dengan makanan. Hairan sungguh lah, badan dia kurus je. Tinggi pon paras bahu aku je. Tapi kuat makan betul minah ni. Saka apa dia bela pon tak tahu.

Tapi ok la, dari dia langsung taknak makan. Aku pula yang susah hati nanti.

Tanganku masih memegang erat tangan kecil isteriku. Dengan kulitnya berwarna putih kemerahan, terlihat jelas urat-urat yang timbul. Kuat bekerja ke bini aku ni?

Sedap sangat dia makan aiskrim kon tu. Hinggakan tak perasan yang aku dari tadi memerhatikannya.

"Amboi, dapat aiskrim lupa kita kat sebelah ni" sengaja aku memuncungkan bibir. Nak buat aksi merajuk konon.

Dhia hanya memandang ku sekilas sambil mengukir senyuman senget sebelum kembali menjilat aiskrim.

Alahai, cantiknya isteri aku ni..

"Tolong!!! Peragut!!! Tolong!!!" tersentak aku mendengar jeritan seorang perempuan dari belakang.

Peragut berbaju hitam dan memakai topeng sedang berlari ke arah kami.

Belum sempat aku membuka langkah, Dhia bergerak sepantas kilat membuka tendangan tepat ke arah kepala si peragut. Sekelip mata si peragut jatuh tak sadarkan diri.

Dhia menjilat aiskrim nya tadi sambil sebelah tangannya merampas beg tangan dari si peragut. Kesemua mata di dalam Mall memandang Dhia terkejut berserta teruja.

Dengan aku pon terkejut, padahal dia langsung tidak menunjukkan respon bersiap sedia ingin menyerang. Tahu-tahu sekali tendangan je. Biar betik mat.

Tenang saja air mukanya. Padahal dia baru saja menendang kepala orang. Nasib baik cuma pengsan, kalau kuat tendangan Dhia tadi. Rasa ke rahmatullah dah peragut tu. Sia-sia dia jadi peragut.

"Ni, beg perempuan tu" Dhia menghulurkan beg tangan berjenama Gucci.

"Beg saya tu!"

Aku kenal suara ni.

Mata kami beralih pada susuk tubuh seorang perempuan berbaju lengan pendek dan berskirt paras lutut. Tak lupa juga berkasut tumit tinggi. Ya tak lain tak bukan, Erin.

"Nah" ku hulur beg padanya.

"Eh, Hafizh? Thank you. You buat apa kat sini?" kini beg tangan sudah berada di tangan tuannya. Satu persatu isi dalam beg diteliti. Untung cukup semunya.

"Saja jalan-jalan" aku tersenyum nipis ke arahnya.

"Ouh.. Ni siapa? Girlfriend baru you ke?" kini pandangan Erin teralih sepenuhnya pada Dhia.

"Oh ya! Kenalkan, Dhia, my wife" tersenyum ikhlas aku memandang Dhia.

"Ouh.. I'm Erin, Hafizh ex girlfriend" Erin menghulur tangan ingin bersalaman dengan Dhia.

Dhia menyambut salam Erin sambil tersenyum nipis.

"Korang borak la dulu, aku ke tandas kejap" Dhia mengatur langkah meninggalkan aku dengan Erin.

"Tak sangka you dah kahwin Hafizh. Padahal hari tu you ajak I kahwin. Tup tup kahwin dengan orang lain. Hahaha" sinis Erin berkata.

Wajahnya ku pandang sekilas. Nafas ku hembus perlahan.

"Kan, aku pon tak sangka jodoh aku sampai tanpa dijemput. Aku bersyukur sangat kau tolak lamaran ku. Tup tup Allah turunkan jodoh yang sempurna untuk aku. Alhamdulillah.." ayat akhir aku menadah tangan lalu ku aminkan. Senyuman sinis ku lemparkan pada Erin.

ASSASSIN GIRL✅Where stories live. Discover now