21

125 5 0
                                    

End back story.

***************************************

KEDAI MAKAN, 1:23 PM.

"Singkat cerita, aku kalah berlawan dengan Rahim. Sejak dari itu, Rahim dengan Ani tak duduk rumah tu dah"

Kamal menundukkan kepalanya. Air mata yang bertakung dikesat.

Hafizh duduk sambil berpeluk tubuh dengan wajah yang serius.

"Itu saja ke? Macam tergantung je Kamal. Kau tahu Ani mati sebab apa?" spontan aku bertanya. Tak perlu ber'encik-encik. Formal sangat. Bosan.

Dia mengangkat wajahnya melihat ku. Air mukanya mula berubah sedikit berkerut.

"Kenapa diam?" Hafizh pula menyoal.

Wajah Kamal mula berpeluh.

"Dari apa yang aku dapat. Puan Ani telah dilanggar oleh sebuah kereta dengan jarak dekat dalam kelajuan 90km/h. Mangsa mengalami pendarahan dibahagian belakang kepala dan kedua tulang kakinya hancur" sambil berpeluk tubuh aku mengatakannya. Terasa macam detektif pula.

"Kau tak rasa ianya seperti disengajakan?" aku menyoal dengan sinis.

"A..aku.." suara Kamal mula tersekat-sekat.

"Ada apa Encik Kamal?" Hafizh mula bersuara secara tenang.

Riak wajahnya mula berubah menjadi ketakutan dan seolah membimbangkan sesuatu.

"Betul.. Memang disengajakan.. Aku yang langgar dia.." wajahnya ditundukkan.

"Tapi! Sumpah! Aku tak berniat nak bunuh dia.. Sebenarnya aku nak langgar anak dia malam tu. Tapi Ani yang lindungi budak lelaki tu.." air matanya mengalir deras di pipi.

"Aku menyesal.. Aku orang yang paling berdosa. Memang layak pun aku dapat hukuman macam ni. Dulu aku bunuh isteri Rahim. Sekarang, orang bunuh isteri aku. Hukum lah aku. Dah tiada gunanya aku hidup dalam keadaan yang penuh dosa.." Kamal mengesat berkali-kali air matanya yang mengalir.

Tak berguna dia menyesal sekarang. Semuanya sudah berlaku. Disebabkan nafsu semuanya hancur dalam sekejap. Senyuman dan kegembiraan yang mereka jalani bersama kini telah hilang hanya meninggalkan kesan luka yang mendalam.

Sama seperti aku, suatu hari nanti aku mesti akan mendapatkan hukuman setimpal dengan apa yang telah aku lakukan selama ini. Membunuh orang lain demi kepentingan diri sendiri. Menyakiti orang lain demi kebahagiaan diri sendiri. Tapi alasan aku membunuh adalah untuk hidup sebelum aku yang dibunuh. Aku dipaksa untuk membunuh. Bukan aku yang ingin menjadi pembunuh. Aku bertahan untuk hidup! Itu saja! Adakah aku tetap bersalah?

"Encik Kamal" suara Hafizh menyedarkan aku dari lamunan kisah silam ku.

Kamal mengangkat wajahnya. Tangisan masih segar bersamanya.

"Kita semua sama dalam dunia ni. Kau pendosa, aku pendosa dan dia juga pendosa" Hafizh bersuara sambil memandang wajah ku dan Kamal.

Apa maksud Hafizh?

"Yang membezakan kita adalah mengakui dan menyesali kesilapan kita dimasa lalu. Kemudian mengubahnya dimasa akan datang untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Baguslah kalau Encik Kamal menyesal dengan perbuatan masa lalu Encik Kamal" Hafizh akhirnya meneguk secawan kopi yang sudah dingin.

Betul.. Yang membezakan kita adalah sama ada kita menyesali dan mengakui kesilapan kita sendiri. Perkara yang mudah tetapi tak semua orang mampu mengakui kesilapannya. Ianya memerlukan keberanian untuk mengakui dan akan menghadapi hukuman.

"Terima kasih atas perkongsiannya Encik Kamal"

Hafizh berdiri sambil tangannya mengambil sesuatu dari poket bajunya.

ASSASSIN GIRL✅Where stories live. Discover now