RESTORAN WARISAN MELAYU, 12:30PM.
Sebulan berlalu,
Suapan demi suapan masuk ke dalam mulut ku. Nasi putih berlaukkan ikan pari asam pedas. Ada juga beberapa jenis sayur ulaman seperti ulam raja dan timun mini. Ianya cukup menyelerakan.
Sekejap mata ku beralih pada Mimi yang seronok bercerita tentang kehidupannya di University.
"Kak Dhia nak tahu tak?"
"Taknak" sengaja aku menggeleng laju.
"Alaaa kak Dhia ni" Mimi memuncungkan bibirnya tanda merajuk.
Tergelak kecil aku melihat wajahnya yang masam mencuka. Hampir 2 bulan lebih aku tak berjumpa dengannya. Baru hari ni dia mengajakku makan tengah hari bersama.
"Yela yela, Mimi nak bagitau apa?"
"Hari tu Mimi ada terjumpa sorang perempuan ni. Muka dia sama macam kak Dhia. Sejibik!!" bersungguh Mimi bercerita.
"Sejibik tu apa?"
"Aduh kak Dhia ni, sebijik lah. Sejibik tu supaya nampak lawak"
"Ooo, macam tu"
Mimi menepuk dahinya sambil mengeluh.
"Lepas tu kenapa dengan dia?" aku menyoal ingin tahu kisah selanjutnya. Manusia mana je suka dengar cerita separuh jalan kan?
Mimi mengunyah sisa makanan dalam mulutnya.
"Masa tu Mimi nampak dia dekat depan U Mimi. Mimi ingatkan kak Dhia. Sekali bukan. Sebab dia macam berisi sikit. Muka dia pon lebih bulat dari kak Dhia. Mata, hidung, bibir je sama"
"Dia buat apa kat sana?"
"Ermm, tak tahu la. Tapi dia macam tunggu someone. Lepas tu Mimi naik bas. Masa dalam bas tu. Mimi nampak dari tingkap dia bawa lelaki masuk dalam kereta"
Lelaki?
"Mimi kenal ke lelaki tu?" sekali lagi aku menyoal. Kali ni aku menunjukkan minat dengan topik kali ni.
Mimi mengangguk laju.
"Tapi Mimi tak kenal sangat. Mimi kenal gitu-gitu je sebab dia classmate Mimi"
Muka sama macam aku? Budak perempuan hari tu ke? Yang reject call aku?
"Ni gambar dia" Mimi menghulurkan telefon pintarnya pada ku.
Tak salah lagi. Ros! Apa yang dia buat dengan budak lelaki tu? Siapa budak lelaki tu? Kawan dia? Adik dia?
"Kenapa Mimi ambil gambar dia?"
Keluhan kecil di lepaskan.
"Sebab Mimi nak tunjuk dekat kak Dhia laa. Abang Muiz pon cakap sebijik"
Aku hanya mengangguk tanda faham.
Mimi menukar topik tentang perkhemahan dan lain-lain. Hampir 2 jam kami berada di Restoran tersebut. Perbualan Mimi terhenti apabila dia mendapatkan panggilan dari rakannya.
"Ok lah kak Dhia terima kasih tau teman Mimi hari ni. Sayang kak Dhia. Muahh" sempat dia mencium pipi ku sebelum melangkah pergi.
Budak manja!
Tersengih aku dibuatnya.
Tiba-tiba aku teringat pada seseorang. Linda!.
Aku mengeluarkan telefon pintar dari kocek seluar lalu mendail nombor seseorang.
Panggilan dijawab.
"Merhaba Sabrina konuştu. (Hello Sabrina bercakap)"
"Kau tak payah nak acah Turkish dengan aku lah. Aku yang ajar kau bahasa Turkish"
YOU ARE READING
ASSASSIN GIRL✅
ActionSeorang gadis yang bekerja sebagai Assassin dipelbagai negara telah kembali ke tanah airnya Malaysia setelah bertahun dia terpaksa berkhidmat dengan ahli BB singkatan bagi BlackBlood. Silent Cat adalah gelaran untuk nya. Dunia ini terlalu kecil ba...