Pertemuan

225 3 2
                                    

Silakan masuk cik meja nombor 4, kata kakitangan Petronas yang menyambut tetamu yang datang ke majlis amal anjuran mereka.

Terima kasih. Balas Atikah. Kelihatan Faizal dan Puan Zainab turut sama di meja bernombor 4 itu. Tak kekok lah dia disini. Sebenarnya Aidil yang selalu mewakili pertubuhan ini, tapi aidil terpaksa bercuti kena nak membawa ibunya melakukan peperiksaan kesihatan. Puan Zainab dan Faizal pula mewakili pertubuhan amal milik mereka.

Bonda Zainab bila pulang dari umrah, tak bagitau tikah pun. Tegur Atikah.

Ya Allah atikah, maafkan bonda malam kemarin bonda tiba. Sibuk dengan anak-anak solehah itu yang bonda terlupa call atikah. Mereka berdua rancak berbual.

Atikah mewakili pertubuhan amal miliknya datang untuk menerima sumbangan.

Assalamualaikum tegur Nizam dan disisinya Azlan.

Waalaikumusalam, saya nizam panggil je ijam ini kawan saya azlan panggil je Lan.

Apa khabar Encik Nizam dan Encik Azlan. Jemput duduk.

Terima kasih. Ini namanya tanya Nizam..

Saya Faizal dan bonda saya puan Zainab. Kami dari rumah anak-anak solehah. Terang Faizal. Sebelah bonda saya tu atikah dari squad anak muda (SAM).

Apa khabar cik ke puan ni soal Nizam..

Cik atikah jawab Faizal. Ooo.. balas Nizam.

Assalamualaikum. Tegur Atikah sambil menundukkan sedikit kepala dan meletakkan tangan didada. Oleh kerana atikah memakai mask dari awal jadi semua orang tidak mengenali wajah ye.

Waalaikumusalam. Berdeguk hati azlan mendengar salam dari atikah. Tapi dia sempat beristifar.. Astarfirullah...

Kenapa pakai mask soal ijam

Maaf saya baru beberapa hari pulang dari afrika takut tersangkut jangkitan apa-apa nanti berjangkit pada yang lain.

Misi bantuan ke soalan azlan ye.

Misi bantuan perubatan. Jawab atikah.

Atikah ni fisiotrapy Encik Nizam jadi tak pelik la dia keserata dunia mengantar bantuan. Jawab Faizal. Dah banyak negara dia pergi menghulurkan bantuan.

Bagus ye balas Ijam. Saya yang lelaki ni pun tak mampu. Betul tu sokong azlan.

Bukan Encik berdua je saya ni pun sama. Balas Faizal.

Biasa-biasa je Encik dua, Faizal tolong jangan puji aku lebih-lebih ye. Balas Atikah.

Hahaha gelak Faizal yang mesra. Kami ni dari kampung yang sama dan berjiran pulak tu. Kebetulan pulak isteri saya sama tempat belajar dengan atikah ni. Sebab itu lah kami rapat.

Patut lah banyak Encik Faizal tahu ingatkan ada apa-apa tadi. Usik ijam.

Tak ada lah tahap tu. Saya dah anggap atikah ni macam adik saya sendiri. Lagipun kat rumah tu pun alhamdulillah sangat baik dan memahami. Tapi kalau dia izin apa salahnya. Atikah ni sebaik-baik akhlak orang ye. Terang Faizal.

Takkan orang secantik ni tak ada yang berkenan. Soal Nizam. Dia pun agak terpegun melihat mata atikah cantik.

Faizal kau tolong stop mengarut boleh tak. Balas atikah.

Sori..

Azlan dari tadi tak mengalihkan pandangan dia dari atikah. Membuatkan atikah kurang selesa. Ini semua berpunca dari Faizal.

Beberapa tetamu dari NGO lain singgah ke meja mereka untuk bertegur sapa tak ketinggalan ada yang mengenali Faizal turut berbual dengannya.

Tapi atikah lebih banyak berbual dengan puan Zainab. Ini kerana puan zainab banyak bertanya tentang kesihatan dirinya kepada atikah sehingga setiausaha dan pengerusi Dana insan menegur atikah baru lah rancak suara atikah berbual. Setiap patah bicara yang dituturkan atikah sentiasa didengari azlan bagi satu nada indah bermain ditelingnya.

Curang itu pilihan bukan paksaan..

Bidadari kamiWhere stories live. Discover now