Seusai sarapan pagi, Faiq terlebih dahulu naik ke bilik. Menyiapkan tugasnya. Entah kerja apa lagi yang belum disiapkannya.
Dato Noah mengizinkannya cuti tiga hari menemankan Feya. Hari kedua Faiq kembali melakukan tugasnya dari rumah. Itu yang bosan Feya dibuatnya.
Datin Dee pula menuju ke taman bunga kesayangannya. Menyiram pokok bunga biar nampak cantik berseri. Dato Noah sudah ke pejabat. Dan Fayza ada kelas pagi ni.
Feya duduk di ruang tamu. Dia bosan. Sekeliling rumah banglo itu di lihatnya.
"Kalau aku sapu, tak ada apa terjadikan? Aku bosan," gumam Feya sendiri. Dia bangun dan menuju ke dapur. Penyapu di tepi dinding di ambil lalu menuju ke ruang depan.
Pintu utama rumah itu dikuak besar. Feya memang akan memakai tudung di rumah mertuanya. Kadang pembantu Dato Noah datang. Jadi sebagai persiapan Feya langsung pakai.
Feya mula menyapu kawasan depan itu. Termasuk bawah kerusi dan almari-almari cantik itu.
"Assalamualaikum, Datin Dee," jerit seorang perempuan dari pintu utama itu.
Jeritan perempuan itu menarik perhatian Feya yang sedang menyapu di ruang itu. Pintu dan dirinya tidak jauh dari situ. Feya berlari anak ke pintu bersama penyapu di tangannya.
"Waalaikumsalam."
Mereka berdua saling terkejut memandang sesama sendiri. Mata Feya tidak berkelip melihat susuk tubuh perempuan di depannya.
"Feya Zahra kan?"
Feya angguk sekali.
"Ilana?" soal Feya untuk memastikan perempuan di depannya merupakan kawan sekelasnya dulu. Ilana banyak berubah.
"Jemputlah masuk. Feya panggil Datin Dee sekejap," ujar Feya lembut.
Feya mendahulukan Ilana masuk ke dalam. Sebaik saja Ilana duduk di sofa ruang tamu, Feya membawa penyapunya ke dapur. Mencari ibu mertuanya di taman belakang.
"Mama, Ilana datang," kata Feya.
Terkejut Datin Dee mendengarnya. Feya langsung ke dapur membancuh air buat Ilana. Tetamu kan. Haruslah dilayan dengan baik selagi dia masih baik.
Siap saja membancuh teh kosong dalam teko, Feya membawanya di dalam dulang bersama tiga cawan kaca. Datin Dee mengikut Feya dari belakang.
Feya meletakkan dulang itu di atas meja di antara sofa. Datin Dee sudah melabuhkan punggung di sofa single.
Feya kembali melangkah ke dapur. Namun dihalang Datin Dee.
"Feya, duduk."
Feya angguk. Dia duduk di sofa lain antara mereka berdua. Ilana hanya diam melihat.
"Datin, lama kita tak jumpa. Datin sihat?" ujar Ilana dengan nada gediknya.
"Sihat je," jawab Datin Dee selamba.
"Pandai Datin cari bibik. Kalau Datin nak tahu dia ni musuh Ilana dulu. Baguslah jadi bibik. Kena dengan muka," tutur Ilana puas. Dia masih menyimpan dendam terhadap Feya.
"Siapa bibik?" soal Datin Dee. Dia pelik Ilana mengatakan Feya bibik rumahnya.
"Feya lah Datin."
Feya tunduk kepala. Datin Dee diam memandang wajah Feya.
"Datin, mana Faiq? Ilana rindu dia lah," soal Inara. Gedik dan Inara berpisah tiada.
"Aku dekat sini. Kau nak apa?"
Ketiga-tiga kepala itu naik memandang suara itu di hujung tangga. Perlahan Faiq melangkah ke arah sofa yang diduduki mereka.
Wajah Ilana bertukar teruja. Dia bangun dari duduknya dan langsung berlari mendapatkan Faiq. Tangan Faiq disisi dirangkul rindu.
YOU ARE READING
NOAH'S || C
Random🄺🄰🅁🅈🄰 🄿🄴🅁🅃🄰🄼🄰 by cik_farah♡ NOAH'S || complete Hatinya hanya untuk gadis manis yang bernama Feya Zahra. Andai di minta harta seluas lautan bumi jadi taruhan, pilihan utama hanya Feya Zahra. Tiada yang boleh menandingi gadis cantik molek...