BAB 44

2.3K 123 1
                                    

Hari berganti siang dan malam. Jarum jam berdetik tanpa henti. Kisah pahit dan manis sudah sebati dalam hidup.

"Habib, mana remote tv?" soal Feya lembut. Faiq yang sedang mencuci Audi hitam di halaman rumah itu diperhati. Cuci kereta pun handsome.

Faiq menghala pandangan di pintu utama rumahnya pabila mendengar namanya diseru kuat. Tangannya yang mencuci kereta itu terhenti.

Senyuman di bibir dilebarkan tatkala melihat isterinya di hadapan pintu. Feya berpakaian tshirt besar hingga paras lutut berlengan pendek tanpa seluar itu mencuit hati Faiq. Feya comel. Matanya naik dari atas ke bawah berulang kali. Sehingga lupa apa yang dipinta oleh Feya.

"Habib, dengar tak?"

Lamunan Faiq tersentak. Kepalanya diangguk tanda dengar. Dengar tapi tiba-tiba nampak bidadari comel. Tak lekang senyuman di bibir. Anak matanya juga tidak berlaih sesaat dari melihat isterinya.

"Cuba tengok dekat dalam laci kabinet? Kabinet bawah tv tu," kata Faiq. Bibirnya makin lebar ketika Feya langsung masuk ke dalam tanpa kata kasih.

Tangannya sambung mencuci kereta. Mulutnya juga kumat-kamit menyanyi gembira. Penuh Audi hitam itu dengan buih putih.

Feya di dalam rumah masih berusaha mencari alat kawalan tv. Setiap laci kabinet dalam rumahnya diselongkar. Satu persatu barang di alihkan. Langsung tiada. Dalam laci juga tiada.

Perutnya yang besarnya diusap perlahan. Mengah. Baru gerak sekejap dah penat. Feya labuhkan punggungnya di sofa. Nafasnya dinormalkan kembali.

"Habib ni tipu Feya ke?" gumamnya sendiri. Geram tak dapat jumpa remote tv ni. Terlepaslah cerita Spongebob Squarepants dia.

Feya bangun dari duduknya. Melangkah ke pintu utama. Mencari Faiq. Feya ketap gigi geram tatkala matanya melihat Faiq bernyanyi sakan sambil mencuci kereta. Makin pedih hati ni. Nak muncul asap-asap kemarahan dirinya.

Feya yang lihat Faiq sedang memegang hos air itu makin dipandang tajam. Kakinya selamat memakai selipar. Kemudian, destinasi pertama adalah Faiq.

"Habib, tak jumpa pon," rengek Feya.

Faiq yang sedang mencuci bahagian depan kereta itu tidak mendengar panggilannya. Telinga dah sumbat earpod. Patutlah. Makin rancak dia menyanyi. Tangan Faiq lincah memegang hos air itu. Dihala ke kiri dan ke kanan.

"Habib!"

Masih tidak membalas.

Feya menanggalkan sebelah seliparnya dan pegang erat dalam genggamannya. Terbit senyum jahat di bibir Feya. Bukan selalu nak kenakan Faiq. Tak tahu nak misi balas dendam atau misi balas balik. Sama ke?

Bokk!!

Selipar yang dipegangnya tadi selamat sampai di belakang badan Faiq membuatkan Faiq terkejut dan memusingkan tubuhnya. Hos air ditangan juga dihalakan ke depan. Tepat. Sasaran hos air tepat pada Feya. Dan dia sudah basah lencun disebabkan hos air yang kuat itu.

"Habib!" jerit Feya. Bajunya cukup basah hingga melekat pada badan. Satu badan diteliti habis sebelum memandang tajam ke arah Faiq.

Faiq yang sedar itu mematikan air dan mencabut earpod dari telinganya. Kakinya laju melangkah ke arah Feya. Wajah ketakutan ditayang. Tahu takut.

"Maliqa, sorry. Habib tak perasan," rayu Faiq. Tangannya memegang tangan Feya. Wajah Feya yang sudah basah itu dilap sekali.

"Habib, Feya baru lepas mandi. Habib nak suruh Feya mandi berapa kali hari ni?" kata Feya lembut walaupun dalam hati dah membuak-buak.

Faiq diam tersengih. Nampak sangat dirinya tak bersalah. Anak matanya kini meneliti tubuh badan Feya yang sudah basah tadi.

"Tapi kan. Sayang nampak seksi lah pakai macam ni. Tengok ni, dah melekat bajunya. Dengan tak pakai seluarnya. Comel," kata Faiq sambil menarik baju Feya dari terlekat di badan.

NOAH'S || CWhere stories live. Discover now