BAB 37: KECOH

415 12 0
                                    

Kemunculan rombongan Dato' Salahuddin disambut dengan wajah tercengang tetamu Baba Qadri. Baba Qadri berlari turun mendapatkan Dato' Salahuddin.

Dato' Salahuddin bersalaman dengan Baba Qadri sambil berbisik sesuatu  kepada Baba Qadri. Kelihatan Baba Qadri mengangguk dan memanggil Umi Khatijah.

Umi Khatijah menghampiri dan menjenguk ke dalam kereta untuk melihat keadaan Datin Ismalisa. Umi agak terkejut melihat Datin Ismalisa sedang terlentok di tempat duduk belakang. Wajahnya kelihatan muram.

Mata Datin Ismalisa sembab, mungkin menangis dengan teruk. Siapa sangka kejadian buruk berlaku dalam perjalanan untuk mendirikan masjid.

Gisela dan rakan-rakannya menjenguk dari jendela. Masih belum dapat pastikan apa yang berlaku. Dia hanya nampak baba sedang berbicara dengan serius dengan Dato' Salahuddin sementara umi sedang menenangkan Datin Ismaliza.

Kepala Gisela mencari kelibat Noah Iskandar. Tak lama pintu depan bahagian penumpang terbuka. Noah Iskandar keluar sambil tersenyum hambar.

Gisel terpana melihat keadaan Noah Iskandar. Bukan saja Gisela, malah tetamu lain pun terkedu melihat Noah Iskandar. Bunyi sok sek jelas kedengaran di kalangan tetamu yang hadir.

Tidak menunggu lama, Gisela berlari turun mendapatkan Noah Iskandar sehingga rakan-rakannya menjerit cemas. Dah la pakai baju kurung, boleh pula Gisela lari seperti Shelly Ann Fraser Pryce. Mujur tak tersangkut atas tangga.

"Is! Apa yang dah berlaku?!" Gisela membelek tubuh Noah Iskandar yang cedera dan baju nikahnya sudah koyak rabak.

Sebelum sempat Noah Iskandar menjawab, bunyi deruman motosikal berkuasa besar masuk ke halaman rumah. Sekali lagi semua tetamu menoleh kepada bunyi yang membingit telinga mereka.

Enam buah motosikal berkuasa besar itu memarkir di sebelah kereta mewah Dato' Salahuddin. Enam jejaka turun dari motorsikal masing-masing dan dua orang daripada mereka menghampiri Baba Qadri dan Dato' Salahuddin.

Keadaan menjadi kecoh. Masing-masing tidak menduga perkara yang dikatakan agak ganjil berlaku pada hari bersejarah Gisela.

Amy, Jemy dan Fifiy sudah jatuh rahang melihat pemuda-pemuda bermotosikal besar itu membuka helmet mereka. Lagak mereka seperti bodyguard yang mengiringi rombongan Dato' Salahuddin.

"Weiii!!! Sapa tu? Ganteng-ganteng semuanya." Amy sudah telan liur.

"Amy, jaga kelaku sikit. Ramai makcik-makcik tengok. Tak malu ke?" Jemy pukul bahu Amy.

"Aku tahulah. Ovari kau tak pecah ke tengok jejaka tegap, kacak dan isyyy, memang idaman akulah."

"Astaghfirullah... benda dalaman kau juga yang disebut. Sebutlah benda lain. Hati ke, usus ke, jantung ke..." Fifiy pula membebel.

"Sori... sori... jantung aku dah hampir pecah dah ni, bergendang macam gendang perang." Amy tersengih.

Jemy dan Fifiy hanya mampu senyum dengan gelagat Amy. Faham dah perangai gelenyar Amy.

"Tapi... apa yang terjadi sebenarnya?" Mereka bertiga saling berpandangan, tidak tahu punca kejadian. Akhirnya mereka hanya mampu melihat dari atas rumah.

Dua orang lelaki yang berjumpa baba dan Dato' Salahuddin membuka helmet mereka untuk berbicara dengan baba. Gisela bertambah hairan melihat Qaid Uzair merupakan salah seorang daripada penunggang motorsikal misteri itu.

Langkahnya deras menuju ke arah Qaid, meninggalkan Noah Iskandar keseorangan.

"Abang Qaid, apa yang dah berlaku?" Gisela kalut bertanyakan abang sepupunya.

"Meen, kenapa turun. Awak tu pengantin, nanti apa kata orang." Baba Qadri menegur Gisela yang menyibuk di situ.

"Baba, G... risau tengok Is cedera. Dato' kemalangan ke? Datin okey? Kenapa Is seorang yang cedera?" Gisela hampir menangis melihat keluarga bakal mertuanya mengalami musibah di hari bahagianya.

NOAH ISKANDAR: SIBLINGS RIVALRYWhere stories live. Discover now