"Leon." Leon menoleh memandang Eijaz dan Noah yang berdiri di belakangnya. Senyuman nipis diberikan sebelum dia menyuruh dua lelaki itu duduk disebelahnya.
"Kau kenapa? Ada masalah?" Soal Noah berhati-hati. Sisi wajah Leon ditatap sekejap sebelum mata merenung pantai di depan mereka.
"Tak ada lah. Aku okay je." Eijaz mengeluh. Bahu Leon dicengkam lembut.
"Jangan nak menipu Leon Edward. Aku dan Noah dah kenal kau hampir enam belas tahun, bukan baru kenal kau dua tiga hari, tau." Eijaz berkata. Tangan masih lagi mencengkam bahu Leon.
Leon mengeluh perlahan. Tangan Eijaz ditolak lembut. Lutut dirapatkan di dada lalu memeluknya, menghilangkan rasa sejuk.
"Kau marah sebab aku dan Eijaz kahwin?" Soal Noah. Leon laju mengangkat muka memandang Noah dengan tatapan pelik.
"Lah kenapa pula aku nak marah."
"Habistu, kenapa kau berubah lepas kitorang kahwin." Soal Noah lagi. Dia bergerak sedikit supaya dirinya berada betul-betul dihadapan Leon.
"Kau berubah Leon. Diam je. Biasa nya kau paling bising. Orang yang sentiasa meriahkan suasana. Tapi sekarang." Eijaz sengaja tidak menghabiskan ayatnya. Dia memandang Noah sebelum kembali menatap Leon.
"Kalau aku bising, korang juga yang marah." Leon gelak perlahan. Namun jelas di penglihatan Eijaz dan Noah, itu hanya gelak yang dibuat-buat.
"Leon." Leon sengih. Dia menarik kedua bahu kawan baiknya itu sebelum memeluk erat kedua-duanya.
Kawan baik dunia akhiratnya. Yang sentiasa ada dengannya senang mahupun susah.
"Aku cuma nak lebih dekat dengan Dia. Aku dah jauh sangat sebelum ni. Keluar masuk kelab, layan perempuan." Leon gelak perlahan.
"At least kalau aku mati lepasni, aku sempat taubat kan."
"Leon Edward, jangan mengarut boleh?!" Eijaz bersuara keras. Peha Leon dicubit geram.
Sungguh dia benci kan ayat itu. Lagi-lagi bila keluar dari mulut rakannya itu.
"Jangan risau lah, aku takkan cuba bunuh diri lagi. Aku tahu semua tu berdosa." Leon berkata. Bahu Noah diusap lembut apabila dia perasan mata lelaki itu sudah basah dengan air mata.
"Thanks sebab ambil berat pasal aku." Ucap Leon lembut.
"Aku tak tahu apa akan jadi dengan aku kalau aku tak jumpa korang. Jaz, Noah. Thanks."
"Aku dapat rasa bahagia balik sebab korang dua. Aku dapat rasa kasih sayang dari ibu dan ayah sebab korang dua. Dan aku juga dapat rasa hidup dalam sebuah keluarga lagi, sebab korang dua." Bergetar suara Leon mengucapkan itu.
Bahu Eijaz dan Noah dilepaskan. Air mata dikesat kasar.
"Jangan cakap macam tu. Semua tu dah takdir. Takdir untuk kita bertiga jadi kawan. Allah hantar kau untuk kitorang dua, sebab dia nak kitorang jaga kau, bahagiakan kau."
Noah menarik badan Leon ke dalam pelukannya. Kepala lelaki itu diusap geram.
"Kitorang risau bila dapat tahu kau tak balik rumah tau. Eijaz tu, hampir-hampir nak gila sebab ingat kau akan buat benda bodoh tu lagi." Leon tergelak. Wajah cemberut Eijaz dipandang sebelum badan lelaki itu pula dipeluk olehnya.
"Thanks sebab risaukan aku."
"Kau tu dah sebahagian dari keluarga aku dan Noah. Mesti lah kitorang risau kan kau." Balas Eijaz dengan suara seraknya.
"Leon, janji dengan kami berdua, yang kau akan ada dengan kami sampai bila-bila."
"Hanya maut yang memisahkan?"
YOU ARE READING
[C] Ride To Your Heart
RomanceSYED EIJAZ HAIDER. Dingin, beku. Itu semua sudah sebati dengan orang sekeliling yang mengenalinya. Seorang yang bekerjaya dan amat meminati dunia permotoran. "Bagitahu aku, siapa hantar kau ceroboh tempat ni?!" "Lepaskan aku lah." HAJAR ILYANA. Gad...