"Ben je uitgedoucht?" vraag ik aan Romee. "Je moeder zegt dat het eten zo klaar is!" roep ik, door Romee haar harde muziek. She Knows van NE-YO en Juicy J, volgens haar telefoon. "Ja-a," roept Romee terug. Ze zet de kraan uit en pakt een handoek van de verwarming. "Zeg maar dat ik er in tien minuten ben, begin maar alvast met eten." Zegt Romee me. "Oké," zeg ik en doe de badkamerdeur weer dicht. Ik loop naar beneden in mijn geleende joggingbroek van Romee, hemdje en geleende pantoffels. "Romee zei dat het nog wel even ging duren - tien minuten," leg ik Romee haar moeder uit. "Laten we maar even wachten, die paar minuten kunnen we wel wachten, toch?" vraagt ze. Ik knik. Ik kijk even op mijn telefoon, voor eventueel nieuwe berichten. Niemand zegt wat in de groepschat, gezellig. Ook geen privéberichten. Ik kijk tussen mijn spelletjesmapje. 'Tik niet op de witte tegel' is het domste spel ooit, maar besluit het maar een paar minuutjes te doen."Ik ben er!" zegt Romee die naar beneden komt stuiven. Ze draagt een badjas, pantoffels en haar natte haren hangen los over haar schouders. We lopen naar de grote eettafel in de keuken, waar het avondmaal voorgeschoteld staat. Het is pasta met roomkaas en groenten uit de oven. Ik vind het altijd zo fijn dat ze vegetarisch koken als ik kom. "Lekker!" zeg ik over het gerecht. Ik krijg alles op mijn bord en kijk op de wandklok. Het is vijf uur. Ik moet over drie uur weg,een kwartier eten en dan heb ik nog twee uur en drie kwartier. Ik maak wat tempo met eten, zodat we snel klaar zijn en we verder kunnen gaan met onze voorbereidingen. "Hoe gaan we dit redden?" roept Romee gestresst als ik haar vertel dat we niet meer zo lang hebben. "Niet zeuren, badjas uittrekken, jas aan. Schoenen en vertrekken," leg ik haar uit. Snel loopt ze naar de gang en doet haar badjas uit en jasje aan. Ik doe ook mijn jasje aan. Romee haar haren zijn inmiddels gedroogd. "Mam, ik ga nu naar de kapper voor ons haar. Dag!" Romee pakt haar portemonnee en ik check of ik mijn geld nog in mijn jaszak heb. Het zit er nog en ik pak mijn sleutel uit mijn andere jaszak. Snel loopt Romee naar de garage om haar fiets te pakken. "Ik wil nu echt niemand tegenkomen," Romee is niet zo zeker zonder make-up. "Stel je niet aan, je bent niet lelijk zonder hoor." Vertel ik haar. Ze zucht en rijdt haar fiets de garage uit. Ik volg haar. De kapper zit op het hoekje van de straat en de halve buurt gaat erheen. Hij is niet al te groot en de kapsters weten alle roddels uit de buurt. "Hee!" "Hey, wij hebben vanavond eindfeest en kwamen voor een mooi kapsel voor onze prom." Zegt Romee tegen de vrouw achter de balie. "Dat kan, ga zitten." De vrouw - volgensmij heet ze Marie - wijst naar twee kapperstoelen. Ze loopt weg, naar achter de winkel waar een deur zit. "Komen, er zijn klanten!" roept ze. Er lopen twee vrouwen met vermoedelijk Marie uit het ruim en ze begroeten ons. "Deze dames willen kapsels voor hun eindfeest." Legt ze uit. "Had je iets in gedachten?" vraagt de kapster. "Ik heb geen idee eigenlijk," zeg ik. "Je hebt mooi, dik haar zo te zien. Lijkt het je wat om het te krullen en dan een vlecht naar achter te maken?" vraagt de kapster. Ik heb geen idee wat ze bedoeld maar knik; zij heeft hier vast kijk op en weet wat mooi is. Ze begint met het borstelen van mijn haar. "Dus... Eindfeest. Welk niveau heb je gedaan?" vraagt de kapster. "Vwo," zeg ik haar. "Poepoe, knap hoor. Lijkt me best pittig." "Mwah, gewoon goed meedoen en leren. Dan kom je er wel." "En heb je nog een date voor het feest?" vraagt de kapster. "Ja," "Vertel wat over hem," "Hij heet Tim, net zo oud als ik, zelfde klas, en héél knap," allebei lachen we. "Heb jij niet meegedaan aan zo'n programma? Mijn dochter keek een poosje terug TV, zo'n puberkanaal, en ik dacht; dat gezicht komt me bekend voor." "Ja, Teen Make-Over. Ik heb een make-over gehad omdat ik eerst nogal... onmodieus .was." Leg ik uit. "Ik had het toch goed!" de kapster is een blonde vrouw van midden veertig lijkt me. Zo'n typische kapster. "Hoe was dat, met al die camera's?" vraagt ze. "Was wel even wennen, maar op een gegeven moment wen je hoor." "En met die jongens, mijn dochter was helemaal van van... Uh, die bruinharige. Ze vond het heel jammer dat hij niet was gekozen. Die jongen die ook in die TV-reclames speelt. En ga je nog met die... Is dat Tim?" vraagt de kapster. Fan van Tim, haha. Ik besluit de waarheid maar niet te vertellen, anders weet de hele buurt ervan. "Nee! Waar ik voor koos, Kaj, heb ik niks meer mee. Toen voelde Kaj het best, maar de andere jongen - die van de reclames - is nu mijn vriendje, Tim!" zeg ik en lach. "Ach wat grappig!" zegt de vrouw. Ze is bezig met het krullen van het eerste lokje. Er zitten zoveel haarstylings-producten in dat ik me niet kan voorstellen dat dit voor tien euro uitkan. "Mijn dochter vroeg me continu of ik jou wel eens in mijn kapsalon had gehad. Maar ik zie vrij veel gezichten, en ik had je voor je make-over wel gezien, maar niet in het programma." "En er ging toch ook iets mis?" vraagt de kapster daarna. "Ja, ik heb drugs in mijn drankje gehad en ben in het ziekenhuis beland. Geheugenverlies heb ik wel gehad maar alles is terug." Ik glimlach. "Wat erg! Fijn dat alles weer terug is. Wie had je opgegeven dan?" vraagt ze. Ik wijs naar Romee. "Is zij dat andere meisje!" vraagt ze. "Ja," ik knik maar niet om een verbrand hoofd te voorkomen. "Dus je hebt je hippe look vastgehouden. Ik dacht altijd dat de meeste zo weer vervallen in hun oude gedrag." "Ik had alleen nog maar hippe kleren, dus ik kon me niet eens slecht kleden. Daarbij hebben we Romee nog die me net dat laatste stapje liet zetten om echt elke dag me op te maken," leg ik uit.
JE LEEST
Fuck Fame #2
ChickLitHet vervolg van Populair after Nerd 》J.J. Lees dat boek voor je deze gaat lezen. Kan ook los gelezen worden, maar dit kan zorgen voor verwarring. Na een onrustige tijd is er rust in Denise's leven. Oude en nieuwe vrienden, een vriendje en haar d...