Hoofdstuk 6

1.8K 71 9
                                    

Denise POV
Samen met mijn vriendinnen en Tim loop ik naar binnen. Alles is een beetje aangekleed en hier een daar staat een groepje mensen. Met de hele gang loop ik op de loper. Eerst ga je op de foto. "Een foto met allebeide, dan meisjes, dan jongens en als laatste de koppels," zegt Bente. Iedereen knik. Met de grote groep - het is bijna de grootte van een klas - lopen we naar het fotohoekje. "Lachen!" zegt de fotograaf. Iedereen zet een big smile op. Naar een paar keer flitsen stuurt Bente de jongens weg. De dames moeten op de foto! Als meisjesclub gaan we nog een paar keer op de foto en lopen dan weg, de jongens komen oplopen. Tim lacht superschattig in de camera. Naar een paar seconden komen ze weer naar ons toe lopen. "Let's go to the dancefloor!" zegt Robin, die volgensmij al een flesje bier op heeft. Robin is een beetje lonley forever. Hij heeft nooit een vriendin, maar is ook geen player ofzo. Hij heeft het druk genoeg met school, acteren en zijn vrienden. Bro's before ho's dus. Hij staat voor veel open en is erg direct. Daar moet je tegen kunnen. Hij is niet vies van een drankje hier en daar maar een dronkenlap? Nee. Zijn vader is trouwens vrij beroemd. Daniël Boissevain, misschien ken je hem van Gooische Vrouwen. Hij speelt in een aantal bekende films, Robin trouwens ook. Hij speelt in Spijt!, speelde in een geschiedenisfilm (we hebben hem serieus een keer gekeken onder de les. We gingen echt stuk. Het is eigenlijk een soort serie en heette 'de Troon'), verder nog wat shortfilms. Hij heeft ook gespeeld in de SBS6-serie Gouden Bergen. Ik zat met m'n moeder op de bank en was een beetje aan het zappen. Ik kwam op SBS6 en ik riep zo mooi; "Mam, haha dat is iemand van de vriendengroep!" Toen kwam een seksscène, ging stuk. Na het er af te hebben gezet en de tv op een andere zender stond, kwam er Jumboreclame.
Dan ben ik zo van *zwijmel & pedoface*. "Wat is dit feest magertjes zeg," zegt Bente. "Ik ben blij dat er een afterparty is," vervolgt Jelle. "Ja echt wel," vandaag is het humeur van Bente wel op het nulpunt. Waarom? Ik bedoel het is prom. Het humeur van Mirella is veel beter geworden. Senna kijkt ook haar ogen uit, zo heeft ze haar school nooit gezien. Zij ziet iedereen alleen maar in hun alledaagse outfits, ze is nog nooit op zo'n feest geweest. Een paar jongens zie ik wel naar haar kijken. Door de aso's werd ze wel eens 'Lelijke Turk' of 'Theedoekje' genoemd, hun hadden zeker niet verwacht dat ze er zó mooi uit zou zien. Die bijnamen horen natuurlijk nergens bij aan. Jelle, Niek en soms Fabian hebben hier een handje van. Bente trouwens ook wel. Dan spreekt zelfs Louïse Bente tegen. Voor Üfrucan is dat natuurlijk ook een beetje lullig; hij is ook moslim. Vooral Robin spreekt de jongens dan heel erg tegen, hij durft er goed tegenin te gaan. Hij is ook een goed gerespecteerd groepslid waar bijna niemand een hekel aan heeft. Mirella is bang denk ik bang voor nog meer foute opmerkingen. Mirella durft tenminste zich te kleden volgens wat zij wil, niet volgens de mode. Jelle is zo'n mooiboy die alleen maar nieuwste mode draagt. Je hoeft iemand om zijn uiterlijk niet te beoordelen, wij noemen hem toch ook geen 'drugskikker'of 'modenicht'? Daar beledig je anderen ook mee. Daar heeft hij geen notie van.
***
Zal ik aan Bente vragen wat er is? Ik bedoel normaal gaat ze los maar nu? Nee, nu staat ze een beetje verveeld tegen de muur. Ik loop naar haar toe en klop haar op haar schouder. Ze kijkt op van haar mobiel. "Kom even mee," zeg ik tegen haar. Half schreeuwend, er is harde muziek. "Buiten?" vraagt ze. "Oké," ik ga niet zo graag naar buiten, want dan steekt ze àlweer een sigaret op denk ik. Maar ik moet even tegen haar praten. Ik zwaai even naar de rest en loop met Bente naar buiten. De trap af, de deur door. "Wat was er nou? Wil je tips voor vanavond met Tim ofzo?" vraagt ze. Ik schud 'nee'. Zoals verwacht gaat ze al zoeken in haar tasje, waarschijnlijk naar haar aansteker en pakje Malobro. "Waarom ben je zo... Rustig?" vraag ik haar. Waarschijnlijk gaat ze kattig worden. Geïrriteerd kreunt ze. Ze haalt een pakje sigaretten tevoorschijn en biedt me er een aan. "Nee," zeg ik en Bente steekt zelf een sigaret op. "Niet doorlullen he?" vraagt ze. "I'll shut my mouth," zeg ik terug. Wat zou ze op te hebben te biechten? "Ik ben ongesteld en kan dus niet echt..." ze maakt zo'n maak-de-zin-zelf-maar-af gebaar. Bente is nog al van de jongens op feestjes. Chicks before dicks geldt voor haar niet. "Op school is voor vriendinnen, feestjes zijn voor jongens." Zei ze ooit. Met jongens op feestjes danst ze uitbundig, en gaat 's avonds met ze mee. Hij brengt haar tuurlijk niet netjes naar huis en fietst vervolgens weg. Ze gaan op hun scootertjes naar een van de huizen en dan... vul zelf maar in. En dat kan niet als je je periode hebt. Voor haar is het 'raar' om dat niet te doen op een feestje. "Hee Bentuh," zegt een jongen met oorbellen die op ons af komt lopen. "Hey Mitch!" roept Bente terug. "En wie is deze dame?" vraagt de jongen die naast ene Mitch loopt. "Dat is Denise," zegt Bente tegen hem. "Ik ben Joey," zegt hij terug. "Hoi," Mitch steekt een sigaret op. Ik heb echt geen zin hierin, die jongens zijn eng! "Zullen we naar binnen gaan, ik heb het koud," vraag ik aan Bente. Joey gaat dichter tegen me aan staan en slaat zijn armen om me heen. "Ik houd je wel warm," fluistert hij in mijn oor. Ik probeer me een beetje uit zijn armen te wurgen, maar tevergeefs. Zachtjes steek ik met mijn naaldhak in zijn been. Langzaam laat hij me los. "Ik ga," bot loop ik weg. De deur door en de trap op. "Trut," mompel ik tegen mezelf over Bente. Waar zijn mijn vrienden? Ik kijk rond in de feestzaal. Ik kan zoeken naar de zwarte hoofddoek van Senna, blonde haren van Romee of de hoge kuif van Jelle. Dat is wel moeilijk tussen de vele mensen en de donkere zaal. Ik wurm me tussen de mensen naar de plaats waar we eerst stonden. Daar staan ze nog, gelukkig. "Waar is Bente?" vraagt Louïse aan mij. "Buiten, met ene Mitch," zeg ik. "Mitchell zou je bedoelen," "Kan," mompel ik ongeïnteresseerd. Tim pakt mijn hand en knijpt erin. "Kom even mee, " zegt Tim. Samen met hem loop ik weg van de groep. "Heeft hij iets gedaan?" vraagt hij. Hashtag overbezorgd. "Hoj stond wel wat te dicht bij me, maar verder niets hoor," ik laat die armen maar even weg. "Oké," zrgt hij en knuffeld me. Ik geef hem een kus op zijn wang. "Zullen we terug gaan naar de rest? ", "Wacht, waarom ging je eigenlijk naar buiten?" "Vond jij ook niet dat Bente wat braaf was voor haar doen?" vraag ik Tim. "Ja, nogal," grinnikt Tim. " Ik wou even uitleg. Niks om je zorgen over te maken hoor, " Tim glimlacht. "Oké." "Let's go back," zeg ik. Hand in hand lopen Tim en ik terug naar de rest. Ik laat Tim zijn hand langzaam los en keer me tot mijn vriendinnen. Ookal kwan Gijs voor met Romee, met de jongens vermaakt hij zich ook. Je hoeft toch niet de hele avond te kleffen? Chicks before dicks and bro's before ho's. "Oh My God! Wiggle!" roept Romee bij de eerste klanken van het nummer. "Wiggle wiggle wiggle!" Iedereen - hoofdzakelijk de meiden - zingen luidkeels mee. Bente gaat nog het meest los, een aanraking van een wat foute jongen doet haar blijkbaar goed. Of iets anders van een foute jongen, als je weet wat ik bedoel. Louïse en Romee schudden ook vrolijk met hun billen. Ik doe ook mee, maar dan een pitje lager. Romy, Mirella en Senna doen niet mee. Van Romy had ik het ook niet verwacht, Mirella istapt niet wat een mens hier leuk aan vindt en Senna, als een moslim zijnde had ik dat ook niet gedaan.

***

"Zullen we naar de afterparty gaan?" vraagt Bente. "Ja, dit begint saai te worden," vult Niek aan. "Hoe laat is het?" vraag ik. Bente haalt haar mobiel uit haar beha-cup en kliky jet scherm aan. "Half één," antwoordt ze. "Ik moet naar huis!" roept Senna meteen. "Je wordt opgehaald door je ouders toch?" vraag ik Senna. Ze knikt. "Iemand loopt met je mee, wie moet met je meelopen?" vraag ik Senna. "Misschien Mirella, mijn ouders vinden iedereen 'te bloot' gekleed, en Mirella heeft het langste aan. Een jongen mag al helemaal niet," antwoordt ze. "Loop jij dan even met haar mee, Mirel?" vraag ik aan Mirella. "Tuurlijk, ik ga denk ik ook. Ik heb geen zin in disco," legt ze uit. "Ik snap je wel," glimlach ik naar haar. "Ik zie je nog wel, ooit," grinnikt Mirella. "Vast wel," ik knuffel Mirella. " En Sen? Zie ik jou nog deze vakantie?" vraag ik. " Ik weet het niet, afspreken mag ik amper. Maar ik kan het proberen, " zegt ze. "Doen hoor, anders bellen we een keer aan," lach ik. " Ik zeg dan wel tegen m'n moeder dat jullie van die verkopers aan deur zijn," grinnikt ze. "Ik ga je toch heel lang niet zien ben ik bang, dus laten we maar even afscheid nemen voor nu," zeg ik. Ik knuffel Senna, wat ik haast nooit doe, en er intstaat een traantje in mijn ooghoek. "Hee, je zoet me echt nog wel eens. Huil niet, anders ga ik ook huilen," vam de lach barst ik in tranen uit. Senna doet hetzelfde. "Dag mooie make-up," zeg ik. "Dag Denise," zwaait Senna. "See ya Senna," zeg ik. Romee pinkt stiekem ook een traantje weg ik geef haar een knuffel. Romy heeft er ook moeite mee. "Kom hier," uitnodigend houd ik mijn arm open.

"Einde janksessie, laten we gaan." Jelle onderbreekt ons verdrietmomente wat... gevoelloos. Ik en Romee steken onze middelvingers op. Ik pink een traantje weg uit mijn gezicht. "Wij gaan even naar de wc, ons fatsoeneren," zegt Romee.

"Waarom ging je met Bente naar buiten?" vraagt Romee. "Ik vond dat ze wat rustig was dus ik vroeg even wat er was, niks ernstigs hoor," Romee knikt. "Oké, " zegt ze en kijkt chagrijnig. "Trek je niks aan van Bente," zegt Romy. Wauw, ze zegt wat. "Gijs laat zich niet inpikken, hij vindt Bente volgensmij een trut tot en met," vervolg ik haar. "Dat hoop ik maar," mompelt Romee. Ik ben blij dat niemand op de loer ligt bij Tim. "Ben jij wel eens in de club geweest waar we zo naar toe gaan?" vraagt Romee Romy. Ze schud haar hoofd. "Pas op als je er single bent, er zijn nogal enge types die pakken wat ze pakken kunnen." Romee, maak Romy nou niet zo bang! "Oké, " Romy knikt. "We blijven wel bij je, hoor. En Louïse is er ook nog," zeg ik geruststellend. Romy knikt weer. "Zullen we terug gaan?" vraag ik. Romee dept met de kwast nog het laatste beetje poeder op haar gezicht en stopt alles weer in haar tasje. We lopen weer terug.
***

"Hoe wil je ernaartoe eigenlijk?" vraag ik aan Bente. "Lopen," zegt Bente. "Waar zit die club dan?" vraag ik. "In het centrum," zegt Bente. Het centrum zat ongeveer twee kilometer verderop. Maar dat op hakken lopen? Op de helft liggen m'n voeten er van ellende af denk ik. Ik zucht. Hakken uit en lopen," zegt Romee, die mijn gedachten lijkt te lezen. "Ik doe wel met je mee," zegt Louïse. Ik til een been op en houd mijn hak vast. Ik til mijn been op zodat mijn voet uit de schoen glijdt. Louïse doet hetzelfde bij haar peeptoes.

Fuck Fame #2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu